Научете всичко за различните видове безсъние

09 Август, 2020
За да се справите с безсънието, трябва да имате предвид факторите, довели до появата му. Прочетете тази статия, за да научите всичко за различните видове безсъние.

Ако не можете да спите, въпреки че сте уморени, вероятно страдате от безсъние. Безсънието е едно от най-често срещаните сред хората разстройства на съня. То се характеризира с намаляване способността ни да спим. Обикновено може да се прояви по различни начини, водещи и до различни видове безсъние.

В тази статия ще ви разкажем всичко за отделните видове безсъние.

Видове безсъние

Много хора се оплакват от проблеми със съня.

Лекарите класифицират безсънието по следния начин в зависимост от причините, довели до появата му:

1. Първично

В тези случаи няма ясна причина за появата на безсънието. Около 10% от населението страда от това разстройство на съня.

От своя страна този вид безсъние може да бъде разделен на различни подвидове в зависимост от проявата и източника на проблема:

  • Идиопатично безсъние. Води началото си от детството. Обикновено е свързано с лоши навици касаещи съня.
  • Психофизиологично безсъние. Този вид се характеризира с високи нива на психофизиологична активност по отношение на заспиването. Страдащите, обикновено, са силно разтревожени за проблемите си със съня и полагат големи усилия, за да заспят всяка вечер.

2. Вторично или коморбидно безсъние

При този вид безсъние е ясна причината, довела до появата му. Освен лечението, медицинските специалисти трябва да имат предвид не само причината, но и другите заболявания или проблеми, които има пациентът, както и последиците от тях.

Прочетете и: Колко часа сън са ни необходими в зависимост от възрастта

Видове безсъние в зависимост от продължителността му

1. Преходно

Има различни видове безсъние в зависимост от продължителността му.

Преходното безсъние трае по-малко от месец. То е най-често срещано и разпространено сред населението. Често е свързано със стресови фактори, довели до появата му. Някои от тях са рязка промяна в дневния режим, семейството, работата или лични проблеми.

Обикновено страдащите възстановяват съня си, когато източникът на стрес бъде преодолян.

2. Краткотрайно или остро безсъние

Това безсъние се наблюдава в рамките на един до три месеца. Понякога е свързано със стресиращи моменти в живота.

Обикновено ситуациите, с които е свързано, продължават по-дълго. Например загуба на близък човек, раздяла или сериозно заболяване. Освен това засегнатият често трябва да се справя с други проблеми като тревожност, стрес, лошо настроение.

3. Хронично безсъние

В този случай страдащият изпитва продължително време затруднения както да заспи, така и да спи през нощта. Този проблем се отразява и на състоянието му през деня.

Тези затруднения при заспиване или касаещи непрекъснатия сън през нощта засягат пациента по-често от три пъти седмично и продължават поне три месеца. За съжаление засегнатите не само не получават достатъчно сън. Тези хора се оплакват от емоционални, психически и физически затруднения през деня.

Видове безсъние: класификация според симптомите

За да се справите с безсънието трябва да имате предвид факторите за появата му.

1. Проблеми при заспиване

Обикновено при този вид безсъние хората просто трудно заспиват. Проблемът се среща най-вече сред младите хора. Освен това обикновено е свързан с медицински проблеми, прекаляване с опиати, психологични или психиатрични проблеми. Тук се включват и тревожните разстройства.

2. Проблеми при поддържане на съня

Този вид безсъние се характеризира с неспособността да останете заспали. Хората, страдащи от него, се будят по няколко пъти през нощта. Освен това могат да останат будни дълго време.

Препоръчваме ви да прочетете и: 4 натурални средства срещу безсънието

3. Видове безсъние: проблеми при събуждане

Този вид безсъние се наблюдава сутрин. При него страдащите се събуждат много рано. Поне два часа по-рано от обикновено. След като се събудят, повече не могат да заспят.

Обикновено този вид безсъние е съпроводено с депресивни разстройства.

Заключение

За да се справите с безсънието, трябва да имате предвид факторите, довели до появата му. Може да се наложи да промените някои вредни навици или поведението си. Освен това трябва да се справите с неприятните мисли, които могат да ви тревожат и да намалите емоционалната си активност. Ако става въпрос за такива проблеми, лечението може наистина да бъде от полза.

  • F. Sarrais; P. de Castro Manglano (2007). El insomnio (España). http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s1137-66272007000200011
  • Cecilio Álamo González (S/F). Enfoque terapéutico del insomnio: tratamiento farmacológico (España). https://www.ses.org.es/docs/guia-de-insomnio-2016.pdf