Колко часа сън са ни необходими в зависимост от възрастта

20 Юни, 2020
Моделите на съня се променят по време на живота ни. Затова науката е приела примерни модели указващи колко часа сън са ни необходими във всяка една възраст. Това е надежден параметър, който ще ви покаже дали си набавяте необходимата ви почивка.

Експертите знаят, че моделите на сън се променят в различните етапи на живота. Затова те са установили колко часа сън са ни необходими във всяка една възраст, в зависимост от нуждите на организма и промените в начина на живот с течение на времето.

Затова е изключително важно да си набавяте достатъчно сън в зависимост от възрастта си. Недостатъчният сън може да има неприятни последици. Но и прекаляването със съня не е препоръчително. Сънят е основен процес за правилното функциониране, най-вече на мозъка.

Времето необходимо за сън на всеки един човек зависи от редица фактори. Да, има посочени колко часа сън са ни необходими във всяка една възраст, но това е само общ показател. Във всеки един индивидуален случай може да има различия в зависимост от специфичните обстоятелства и условия.

Необходимостта от набавянето на достатъчно сън

Няма посочено точно колко часа сън са ни необходими в зависимост от възрастта ни. В действителност прецизното определяне е много трудно. Някои младежи се чувстват прекрасно след шест часа сън, докато на други са им необходими девет часа.

Ще разберете дали си набавяте достатъчно сън най-вече по наличието на признаци на недоспиване. Когато се чувствате сънливи и раздразнителни през деня, най-вероятно имате нужда от повече сън. Същото важи и за хората, които се събуждат сутрин и отново заспиват след няколко минути. Най-вероятно те не са се наспали добре през нощта.

Доста показателен тест за определяне от колко часа сън имате нужда е като спите в продължение на 15 дена без ограничения и дразнители (например докато сте в отпуска или по време на ваканцията).Ако нямате проблеми със съня и часовете ви за сън са едни и същи в края на периода, можете да приемете, че си набавяте достатъчно сън.

Трябва да си набавяте необходимия ви сън, за да сте здрави.

Прочетете и: Ефикасни средства против безсъние

Колко часа сън са ни необходими в зависимост от възрастта

Но, както вече споменахме, необходимите ни часове за сън варират в зависимост от възрастта. Националната фондация за съня (NSF) представи списък с минималния и максимален брой часове сън необходими на всяка една възрастова група. Информацията е базирана на най-новите проучвания по темата.

Според представения доклад, необходимите часове сън в зависимост от възрастта са както следва:

  • Новородени (0-3 месеца): между 14 – 17 часа.
  • Бебета (4-11 месеца): между 12 – 15 часа.
  • Бебета (1-2 години): между 11 – 14 часа.
  • Деца в предучилищна възраст (3-5 години): между 10 – 13 часа.
  • Деца в училищна възраст ( 6-13 години): между 9 – 11 часа.
  • Юноши (14-17 години): между 8 – 11 часа.
  • Младежи (18-25 години): между 7 – 9 часа.
  • Възрастни (26-64 години): Между 7 – 9 часа.
  • Възрастни в по-напреднала възраст (на и над 65 години): между 7 – 8 часа.

Защо възрастта влияе върху часовете сън?

Защо необходимите ни часове сън зависят от възрастта?

Бебетата се нуждаят от повече сън от възрастните, тъй като той е жизнено необходим за правилното им физическо и психическо развитие. По време на съня в организма на бебетата се образуват повече хормони на растежа. Това е важно за развитието на органите и съзряването на нервната система. Бебетата и децата постоянно се учат. Сънят е единственото нещо, което им позволява да подредят и обобщят информацията, която са получили през деня. Пораствайки те се нуждаят от по-малко сън.

По време на пубертета има временен дисбаланс в циркадния ритъм, представляващ вид биологичен часовник. Това ги кара да заспиват по-късно вечер и съответно затруднява събуждането им на следващата сутрин. С напредването на възрастта се нуждаем от все по-малко сън.

Препоръчваме ви да прочетете и: 9 храни, които ще подобрят съня ви

Хипотезата „защо дядо не спи добре“

Проучване публикувано в известно академично списание констатира, че една от причините за промяната на моделите на сън с възрастта може да бъде адаптацията към еволюцията. Тази вероятност е позната като хипотезата „защо дядо не спи добре“.

Според нея един от факторите, които са помогнали на предците ни да оцелеят е фактът, че са оставяли един човек да будува през нощта. Тъй като по-възрастните хора са били по-малко заети с различни дейности през деня, а наблюдението не изисква физическа сила, именно старците били натоварвани с тази задача.

В примитивните общества възрастните хора са си лягали рано и са се събуждали на зазоряване. Може да се окаже, че сме унаследили това поведение от предците ни, което обяснява защо часовете сън се променят в зависимост от възрастта.

  • Miró, Elena e Iáñez, Ma. Angeles y Cano-Lozano, Ma. del Carmen (2002). Patrones de sueño y salud. Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 2 (2), 301-326. [Fecha de consulta 7 de junio de 2020]. ISSN: 1697-2600. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=337/33720206
  • National Sleep Foundation. “Nuevos tiempos de sueño”. https://www.sleepfoundation.org/press-release/national-sleep-foundation-recommends-new-sleep-times/page/0/1.
  • Samson, DR, Crittenden, AN, Mabulla, IA, Mabulla, AZP y Nunn, CL (2017). La variación del cronotipo impulsa el comportamiento nocturno centinela en cazadores-recolectores. Actas de la Royal Society B: Biological Sciences, 284 (1858), 20170967. https://doi.org/10.1098/rspb.2017.0967.
  • Solari, BF (2015). Trastornos del sueño en la adolescencia. Revista Médica Clínica Las Condes, 26 (1), 60–65. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2015.02.006.