Най-добрите храни за успокоение чувството на тревожност

09 Февруари, 2019
Стресът, лошата диета и много други фактори могат да предизвикат тревожност. По-леката форма на това състояние може да бъде контролирана с определени храни.

Преодоляването на тревожността и безпокойството без лекарства, предполага извършването на промени в начина на  живот, включително и промени в хранителния режим. Някои храни подпомагат лечението , а други могат до доведат до обратен ефект и да го възпрепятстват. Изборът на подходящи храни драстично ще намали чувството на тревожност и потиснатост (дори ще подобри настроението като цяло). В тази статия ще разгледаме някои от най-добрите храни за успокоение  на тревожност.

Храните, които трябва да се избягват

Някои от тях помагат за успокояване на  тревожността, но е важно да знаете кои са те. Това са пържени храни, въглехидрати с висок гликемичен индекс, рафинирани захари и алкохолни напитки.

При пристъпи на паника, трябва да  избягвате употребата на кафе, защото то може да увеличи сърдечната честота и да отключи атака. Ако имате обща тревожност, кафето дори е от полза. Кофеинът (в малки дози, разбира се), може наистина да помогне за  намаляването на стреса и да подобри настроението. Поради тази причина в някои случаи, кафето e съюзник в премахването на безпокойството, за други – обратното.

Седем храни, които лекуват

Пълнозърнести храни

Пълнозърнести храни за успокояване на тревожност

Лица, които не са алергични към  глутен, могат да се възползват от пълнозърнести храни,  зърнена паста и хляб. Проучванията показват, че консумацията на цели зърна е полезна за хората с тревожност.

  • Пълнозърнестите храни са богати на магнезий. Недостигът му може да предизвика безпокойство.
  • Целите зърна съдържат триптофан, който се превръща в серотонин, в успокояващ невротрансмитер.
  • Пълнозърнестите храни създават здравословна енергия, намаляват глада, както и тревожността.

Те могат да имат силен ефект върху безпокойството, защото съдържат хранителни вещества, от които организмът е лишен при диети.

Водорасли

Водорасли при тревожност

Богати са на хранителни вещества, имат и високо съдържание на магнезий.  Те са добра алтернатива на пълнозърнестите храни, особено за хора, чувствителни към глутен.

Боровинки

Богати на витамини и фитонутриенти (растителни хранителни вещества), на разнообразие от антиоксиданти, боровинките са полезни за облекчаване на стреса. Експертите считат, че и прасковите попадат в тази категория, защото съдържат хранителни вещества, които имат успокояващ ефект.

Вижте още: 8 невероятни качества на боровинките

Палмови  плодове Acai

Те са най-новата супер храна. Затова получават такова голямо внимание в пресата и останалите медии. Не помагат за загуба на тегло, но  плодовете Acai са също толкова богати на фитонутриенти, като боровинките. Съдържат много високи нива на антиоксиданти.

Бадеми

Бадеми при тревожност

Съдържат цинк (основен хранителен елемент за поддържане на балансирано емоционално състояние), желязо и здравословни мазнини. Последните са важна част от балансирания хранителен режим, защото притежават ниски нива на желязо, предизвикващо мозъчнa умора. Тя може да доведе до безпокойство и липса на енергия.

Шоколад

Черният шоколад, особено чистия шоколад (без добавена захар или мляко), е чудесна храна за хората, които живеят с тревожност и стрес. Шоколадът намалява кортизола, хормон на стреса, причиняващ симптомите на безпокойство. Съдържа и съединения, които подобряват настроението.

Прочетете и това: Как въздейства на тялото черният шоколад

Корен от мак

Корен от мак при тревожност

Коренът от мак не е много популярна храна в супермаркетите, но можете да го добавите на прах в храни и напитки. Той съдържа повече фитонутриенти, (като магнезий и желязо), отколкото почти всеки друг вид плод или зеленчукТези две хранителни вещества са важни за контролиране на тревожността. Коренът от мак се използва за повече издръжливост и енергия.

Други храни за борба с тревожност и стрес

Здравословната диета е един от най-добрите начини за борба с безпокойството и стреса. Едно от най-добрите неща, което можете да добавите към диетата, е повече водаМного проучвания са установили, че дехидратацията засяга най-малко 25% от лицата с постоянен стрес. Тя също предизвиква повишаване на тревожността.

Всяка храна с магнезиев витамин В12 (и други витамини от група В), цинк,  антиоксиданти, е полезна за подпомагане на борбата със стреса. Билковите добавки, като кава и пасифлора (часовниче), също могат да бъдат полезни за лечението.

Контролиране на тревожността чрез диета

Всички от гореспоменатите храни са полезни за лечението на безпокойството. Те осигуряват витамини и хранителни вещества, успокояващи ума и тялото, същевременно увеличават енергията и подобряват настроението. Комбинирайте тези храни с балансирана диета, избягвайте пържени храни и вредни стъпки. Скоро ще усетите съществена разлика в нивата на безпокойство.

Тревожността е в ръцете на всекиго. Добре е да се консултирате със специалист, ако тя затруднява ежедневните дейности или ритъм на живот.

  • Rangel, C., Dukeshire, S., & MacDonald, L. (2012). Diet and anxiety. Appetite58(1), 124–132. https://doi.org/10.1016/j.appet.2011.08.024
  • Murphy, M., & Mercer, J. G. (2013). Diet-regulated anxiety. International Journal of Endocrinology. https://doi.org/10.1155/2013/701967
  • Jacka, F. N., Pasco, J. A., Mykletun, A., Williams, L. J., Hodge, A. M., O’Reilly, S. L., … Berk, M. (2010). Association of western and traditional diets with depression and anxiety in women. American Journal of Psychiatry. https://doi.org/10.1176/appi.ajp.2009.09060881
  • Sarris, J., Moylan, S., Camfield, D. A., Pase, M. P., Mischoulon, D., Berk, M., … Schweitzer, I. (2012). Complementary medicine, exercise, meditation, diet, and lifestyle modification for anxiety disorders: A review of current evidence. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine. https://doi.org/10.1155/2012/809653