8 невероятни качества на боровинките

Плодовете и натуралният сок от тях са чудесно допълнение към терапиите против бръчки и кожни несъвършенства, появяващи се с напредването на възрастта.
8 невероятни качества на боровинките

Написано от Daniela Echeverri Castro

Последна актуализация: 25 август, 2022

Боровинките са дребни плодове от диворастящи храсти от рода Vaccinium, включващ над 400 други вида. Те произлизат от Северна Америка, а САЩ е най-големият производител и консуматор на този плод.

Боровинките притежават запомнящ се аромат. Страхотни са за приготвянето на сладкиши, сладка, вина и за много други рецепти.

Освен това са известни с високото си съдържание на основни хранителни вещества, които осигуряват много ползи на организма, ако се консумират редовно.

Въпреки че са дребни, боровинките са един от плодовете с най-висока концентрация на антиоксиданти . Организмът ни се нуждае от антиоксиданти за предотвратяване увреждането на клетките от свободните радикали.

Съдържанието им на витамини и минерали спомага превенцията и лечението на редица болести.

Тъй като може би много хора не са запознати с качествата на боровинките, днес ще ви разкажем за осемте най-открояващи се сред тях.

1.Спомагат борбата срещу рака

боровинките помагат за борбата срешу рака

Прочетете и: Трик със замразени лимони за подпомагане борбата срещу тумори

Мощните антиоксиданти в боровинките намаляват риска от появата на различни видове рак.

Антиоксидантите защитават клетките ви срещу действието на свободните радикали и околните вредни фактори. По този начин се предотвратява развитието на тумори.

Боровинките съдържат и фолиева киселина. Това вещество възстановява и синтезира ДНК, докато предотвратява мутацията на злокачествените клетки.

2.Заздравяват костите и зъбите

Основните минерали, съдържащи се в тези дребни плодове, спомагат грижата за костната плътност и здравето на зъбите ви.

Редовната консумация на боровинки ви предпазва от появата на остеопороза и инфекции, засягащи денталното здраве. Те се препоръчват за подобряване на процеса на усвояване на калция и витамин D. Причината за това е съдържанието им на:

  • Минерали (калий, желязо, магнезий, цинк и манган)
  • Витамин K

3.Грижат се за здравето на сърцето

боровинките се грижат за здравето на сърцето
регулирането на възпалителните процеси в организма и намаляват риска от появата на сърдечни заболявания

Тези вещества балансират количеството на течностите в тъканите. По този начин намалят вероятността от появата на високо кръвно налягане или сърдечен удар.

Освен това са чудесен помощник за подобряване на кръвообращението и снабдяването с кислород на клетките, като предпазват сърцето ви от самонатоварване.

4.Предпазват срещу появата на диабет

Хората с високо ниво на кръвна захар или тези, изложени на риск от появата на диабет могат да открият решение на проблема в лицето на тези дребни плодове.

Боровинките съдържат фибри и антиоксиданти. След като бъдат усвоени от организма те понижават нивото на кръвната захар и улесняват метаболитните процеси, отговорни за превръщането на захарта в източник на енергия.

5.Боровинките подобряват паметта

боровинките подобряват паметта

Вижте и: Съвети за здрав мозък

Има интересна зависимост между редовната консумация на боровинки и доброто функциониране на паметта.

Данните сочат, че антиоксидантите намаляват оксидативния стрес и клетъчното увреждане, водещи до затруднено функциониране на мозъка.

Тези съставки, заедно с другите витамини и минерали, подобряват мозъчната дейност и състоянието на централната нервна система. Затова намаляват риска от развитие на деменция.

6.Борят се с инфекциите на пикочните пътища

Благодарение на алкалното си рН и високо съдържание на антибактериални съставки, натуралният сок от боровинки е полезен за предпазване и лечение на инфекциите на пикочните пътища.

Консумацията на боровинки променя средата на микроорганизмите, необходима им, за да се размножат. Същевременно тези плодове притежават противовъзпалително действие, успокояващо болката.

Те са страхотно средство за повишаване образуването на урина и подобряване на процесите, отговорни за изхвърлянето на отпадните вещества чрез бъбреците.

7.Грижат се за здравето на очите

боровинките са полезни за здравето на очите
зрението

Мощните антиоксиданти се грижат за ретината и макулата. С други думи така се намалява риска от развитие на болести като катаракта и дегенерация на макулата.

Освен това боровинките са натурално лекарство при леки проблеми като зачервяване или сухота на очите, причинени от стрес.

8.Предпазват срещу преждевременно стареене

И накрая, редовната консумация на боровинки предпазва организма ви от преждевременно стареене – външно и вътрешно.

Антиоксидантите им намаляват риска от появата на хронични заболявания, причинени от чести и сериозни възпалителни процеси. Освен това забавят клетъчното увреждане, ускоряващо стареенето на кожата.

Плодовете и натуралният сок от тях са чудесно допълнение към терапиите против бръчки и кожни несъвършенства, появяващи се с напредването на възрастта.

Както видяхте има достатъчно причини за консумацията на боровинки, нали? Купете си ги от магазина и се насладете на невероятния им вкус, докато осигурявате на организма си висококачествени полезни вещества.

Може да ви заинтересува ...
Как да си отгледате боровинки у дома и за какво да ги използвате
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
Как да си отгледате боровинки у дома и за какво да ги използвате

Ако решите да отглеждате боровинки от семена, запомнете, че ще минат четири години преди да започнат да дават плод. Научете повече по темата.



  • Ames B. M, Shigenaga M. K, et al. Oxidants, antioxidants, and the degenerative diseases of aging. PNAS. Septiembre 1993. 90 (17): 7915-7922.
  • Butamante, J. (2010). Arándanos. Informe Centro de Competitividad Del Maule.
  • A, I. B., & Baumann, L. (2009). Antioxidantes. Rev. Chilena Dermatol.
  • Calero Romero, O., Rojas, G. Q., Rojas, M. R., Barreto, I. R., Centeno, J., & Solís, N. P. (2009). Envejecimiento prematuro de la piel. Universitas.
  • Carey A, Gomes S, et al. Blueberry supplementation improves memory in middle-aged mice fed a high-fat diet. Journal of Agricultural and Food Chemistry. 2014. 62 (18): 3972-3978.
  • Cassidy A, Mukamal K. j, et al. High anthocyanin intake is associated with a reduced risk of myocardial infarction in young and middle-aged women. Circulation. Enero 2013. 127 (2): 188-96.
  • Huang H, Chen G, et al. Effects of berries consumption on cardiovascular risk factors: a meta-analysis with trial sequential analysis of randomized controlled trials. Scientific Reports. 2016. 6: 23635.
  • Johnson S. A, Arjmandi B. H. Evidence for anti-cancer properties of blueberries: a mini-review. Anticancer Agents in Medicinal Chemistry. Octubre 2013. 13 (8): 1142-8.
  • National Institutes of Health. Office of Dietary Supplements. Vitamina C. U. S. Department of Health and Human Services. Diciembre 2019.
  • Ofek I, Goldhar J, et al. Anti-Escherichia coli adhesin activity of cranberry and blueberry juices. The New England Journal of Medicine. Mayo 1991. 324 (22): 1599.
  • Stull A. J, Cash K. C, et al. Bioactive in blueberries improve insulin sensivity in obese, insulin-resistant men and women. The Journal of Nutrition. Octubre 2010. 140 (10): 1764-1768.