8 невероятни качества на боровинките

19.09.2017
Плодовете и натуралният сок от тях са чудесно допълнение към терапиите против бръчки и кожни несъвършенства, появяващи се с напредването на възрастта.

Боровинките са дребни плодове от диворастящи храсти от рода Vaccinium, включващ над 400 други вида. Те произлизат от Северна Америка, а САЩ е най-големият производител и консуматор на този плод.

Боровинките притежават запомнящ се аромат. Страхотни са за приготвянето на сладкиши, сладка, вина и за много други рецепти.

Освен това са известни с високото си съдържание на основни хранителни вещества, които осигуряват много ползи на организма, ако се консумират редовно.

Въпреки че са дребни, боровинките са един от плодовете с най-висока концентрация на антиоксиданти. Организмът ни се нуждае от антиоксиданти за предотвратяване увреждането на клетките от свободните радикали.

Съдържанието им на витамини и минерали спомага превенцията и лечението на редица болести.

Тъй като може би много хора не са запознати с качествата на боровинките, днес ще ви разкажем за осемте най-открояващи се сред тях.

1.Спомагат борбата срещу рака

боровинките помагат за борбата срешу рака

Прочетете и: Трик със замразени лимони за подпомагане борбата срещу тумори

Мощните антиоксиданти в боровинките намаляват риска от появата на различни видове рак.

Антиоксидантите защитават клетките ви срещу действието на свободните радикали и околните вредни фактори. По този начин се предотвратява развитието на тумори.

Боровинките съдържат и фолиева киселина. Това вещество възстановява и синтезира ДНК, докато предотвратява мутацията на злокачествените клетки.

2.Заздравяват костите и зъбите

Основните минерали, съдържащи се в тези дребни плодове, спомагат грижата за костната плътност и здравето на зъбите ви.

Редовната консумация на боровинки ви предпазва от появата на остеопороза и инфекции, засягащи денталното здраве. Те се препоръчват за подобряване на процеса на усвояване на калция и витамин D. Причината за това е съдържанието им на:

  • Минерали (калий, желязо, магнезий, цинк и манган)
  • Витамин K

3.Грижат се за здравето на сърцето

боровинките се грижат за здравето на сърцето
Както разбрахте боровинките съдържат значително количество калий и магнезий. Тези два основни минерала спомагат регулирането на възпалителните процеси в организма и намаляват риска от появата на сърдечни заболявания.

Тези вещества балансират количеството на течностите в тъканите. По този начин намалят вероятността от появата на високо кръвно налягане или сърдечен удар.

Освен това са чудесен помощник за подобряване на кръвообращението и снабдяването с кислород на клетките, като предпазват сърцето ви от самонатоварване.

4.Предпазват срещу появата на диабет

Хората с високо ниво на кръвна захар или тези, изложени на риск от появата на диабет могат да открият решение на проблема в лицето на тези дребни плодове.

Боровинките съдържат фибри и антиоксиданти. След като бъдат усвоени от организма те понижават нивото на кръвната захар и улесняват метаболитните процеси, отговорни за превръщането на захарта в източник на енергия.

5.Боровинките подобряват паметта

боровинките подобряват паметта

Вижте и: Съвети за здрав мозък

Има интересна зависимост между редовната консумация на боровинки и доброто функциониране на паметта.

Данните сочат, че антиоксидантите намаляват оксидативния стрес и клетъчното увреждане, водещи до затруднено функциониране на мозъка.

Тези съставки, заедно с другите витамини и минерали, подобряват мозъчната дейност и състоянието на централната нервна система. Затова намаляват риска от развитие на деменция.

6.Борят се с инфекциите на пикочните пътища

Благодарение на алкалното си рН и високо съдържание на антибактериални съставки, натуралният сок от боровинки е полезен за предпазване и лечение на инфекциите на пикочните пътища.

Консумацията на боровинки променя средата на микроорганизмите, необходима им, за да се размножат. Същевременно тези плодове притежават противовъзпалително действие, успокояващо болката.

Те са страхотно средство за повишаване образуването на урина и подобряване на процесите, отговорни за изхвърлянето на отпадните вещества чрез бъбреците.

7.Грижат се за здравето на очите

боровинките са полезни за здравето на очите
Тези плодове съдържат и каротеноиди и значително количество витамин Е. И двете вещества подобряват зрението ви и ви предпазват от появата на очни заболявания.

Мощните антиоксиданти се грижат за ретината и макулата. С други думи така се намалява риска от развитие на болести като катаракта и дегенерация на макулата.

Освен това боровинките са натурално лекарство при леки проблеми като зачервяване или сухота на очите, причинени от стрес.

8.Предпазват срещу преждевременно стареене

И накрая, редовната консумация на боровинки предпазва организма ви от преждевременно стареене – външно и вътрешно.

Антиоксидантите им намаляват риска от появата на хронични заболявания, причинени от чести и сериозни възпалителни процеси. Освен това забавят клетъчното увреждане, ускоряващо стареенето на кожата.

Плодовете и натуралният сок от тях са чудесно допълнение към терапиите против бръчки и кожни несъвършенства, появяващи се с напредването на възрастта.

Както видяхте има достатъчно причини за консумацията на боровинки, нали? Купете си ги от магазина и се насладете на невероятния им вкус, докато осигурявате на организма си висококачествени полезни вещества.

  • Shi, M., Loftus, H., McAinch, A. J., & Su, X. Q. (2017). Blueberry as a source of bioactive compounds for the treatment of obesity, type 2 diabetes and chronic inflammation. Journal of Functional Foods. https://doi.org/10.1016/j.jff.2016.12.036
  • Leyva, M. J., Wu, M., Basu, A., Lyons, T. J., Betts, N. M., Aston, C. E., … Du, M. (2010). Blueberries Decrease Cardiovascular Risk Factors in Obese Men and Women with Metabolic Syndrome. The Journal of Nutrition. https://doi.org/10.3945/jn.110.124701
  • Krikorian, R., Shidler, M. D., Nash, T. A., Kalt, W., Vinqvist-Tymchuk, M. R., Shukitt-Hale, B., & Joseph, J. A. (2010). Blueberry supplementation improves memory in older adults. Journal of Agricultural and Food Chemistry. https://doi.org/10.1021/jf9029332
  • Basu, A., Rhone, M., & Lyons, T. J. (2010). Berries: Emerging impact on cardiovascular health. Nutrition Reviews. https://doi.org/10.1111/j.1753-4887.2010.00273.x