Какво казва науката за кофеина

Мненията по отношение консумацията на кофеина не са еднозначни. Според научните проучвания, за повечето възрастни в добро здраве, умереният прием има позитивен ефект. В тази статия ще ви разкажем за това какво казва науката за кофеина.
Какво казва науката за кофеина

Последна актуализация: 13 Септември, 2020

Интересът – обществен и научен – към вредните ефекти върху здравето на пиенето на напитки съдържащи кофеин е огромен. Научете какво казва науката за кофеина!

Изследванията не са категорични. Засега е известен само един негативен ефект свързан с консумацията на кофеин  – става въпрос за консумацията му по време на бременност.

Това, което казва науката за кофеина, най-вече чрез провеждането на епидемиологични проучвания, е че това вещество оказва положително влияние по отношение намаляване риска от развитие на хронични заболявания.

За да разберете ползите за здравето на кофеина, първо трябва да знаете какъв е произходът на тази активна съставка.

Откъде произлиза кофеинът?

Кофеинът е най-консумираният стимулант в света. Основните му източници са:

  • Ядките кола (Cola acuminata).
  • Какаовите зърна (Theobroma cacao).
  • Йерба мате (Ilex paraguariensis), консумирана в някои южноамерикански страни.
  • Гуарана (Paullinia cupana).
  • Изпечено кафе на зърна (Arabica и Robusta) и чаени листа (Camellia sinensis), основните източници на това вещество в световен мащаб.

Към изброените по-горе източници, трябва да споменем и че кофеинът се съдържа в някои болкоуспокояващи средства, газирани и енергийни напитки и хранителни добавки.

Концентрацията на кофеин варира значително в различните напитки, които съдържат това вещество. Кафето е напитката с най-голяма концентрация, тъй като съдържа 100 mg/чаша. Чаят мате е на второ място със съдържание от 78 mg/8 oz, следван от черния чай –  55 mg/8 oz.

Всичко за кофеина и здравето

Кафето е напитката с най-високо съдържание на кофеин. Матето и черният чай са следващите напитки в класацията.

Усвояване и метаболизъм на кофеина

След като бъде погълнат, кофеинът бързо и напълно бива усвоен от организма в стомашно-чревния тракт (с биоактивност 100%). След това бива преработен в черния дроб, при което се образуват три важни метаболита:

  • 3,7-диметилксантин.
  • 1,7-диметилксантин.
  • И 1,3-диметилксантин.

Какво казва науката за кофеина след усвояването му от организма? Това вещество оказва физиологичен ефект върху тялото. В следващите редове ще ви разкажем повече по темата.

Прочетете и: Кога е най-подходящото време за първата чаша кафе?

Физиологични механизми на кофеина

На първо място кофеинът действа като антагонист на рецептора на аденозина в мозъка. Тъй като има сходна молекулярна структура с аденозина, той притежава способността да окупира рецепторите му (най-вече A1 в хипоталамуса и A2 разположени в богатите на допамин части на мозъка).

Блокирайки връзките на аденозина в невроните (отговарящи за съня), той стимулира дейността на централната нервна система (ЦНС). Ниската консумация на това вещество (между 20 – 200 mg дневно) оказва положително въздействие върху цялостното състояние, бдителността и енергията.

Но по-високите дози могат да предизвикат нервност и тревожност, най-вече при хората, които не са свикнали да пият кофеинови напитки.

Консумацията на кофеин и болестта на Паркинсон

Болестта на Паркинсон се проявява след прогресивното намаляване на допаминергични неврони в субстанция нигра.

Подобрявайки функционирането на допаминергичната система, благодарение на антагонистичното действие върху рецепторите на аденозина, кофеинът стимулира освобождаването на допамин, намалявайки увреждането на фината и грубата моторика.

Болестта на Паркинсон и кофеина

Консумацията на кофеин спомага образуването на допамин, невротрансмитерът участващ в болестта на Паркинсон.

Консумацията на кофеин и наднорменото тегло и диабета

Това, което казва науката за кофеина и ефекта му върху отслабването е много интересно. Това вещество оказва влияние върху скоростта на метаболизма, изразходването на енергия и термогеничните дейности (най-вече върху липидите).

Консумацията на 300 mg кофеин на ден инхибира AMP-фосфодиестеразния цикъл, за да увеличи цикличния AMP и действайки като антагонист на рецепторите на аденозина, увеличава освобождаването на норепинефрин . По този начин се насърчава отслабването като се засилва липолитичната дейност.

Освен това многобройни проучвания показват обратна връзка между консумацията на кафе и риска за развитие на диабет тип 2. Хората, които консумират поне шест чаши кафе дневно, са изложени на 35% по-нисък риск от развитие на болестта. Междувременно тези, консумиращи от четири до шест чаши, са с 28% по-нисък риск.

Ефектът на кофеина върху усвояването на минералите

Когато консумирате напитка, съдържаща кофеин, по време на основните хранения, усвояването на важните минерали от организма като желязо и калций се затруднява.

Някои кохортни изследвания показват, че високите дози кофеин увеличават отделянето и изхвърлянето на калций чрез урината. По този начин се повишава риска от развитие на костни заболявания. Затова експертите препоръчват умерена консумация на кофеин в рамките на:

  • Четири чаши черно кафе
  • Три чаши капучино
  • Шест чаши кафе

Забележка: Трябва да допълните тези препоръки и с адекватен прием на калций.

Препоръчваме ви да прочетете и: Кафето предпазва от рак на черния дроб

Кофеинът при бременност и кърмене

Причината, поради която кофеинът не се препоръчва по време на бременност и кърмене, е, че притежава способността да преминава през плацентата и да стимулира скоростта на метаболизма на плода.

По време на бременността, консумацията на високи дози кофеин се свързва с развитието на вродени аномалии, спонтанни аборти, ниско тегло при раждане и промени в поведението на новороденото.

По същия начин кофеинът директно преминава в кърмата, водейки до раздразнителност и нарушения на съня. Затова експертите съветват максималният прием на кофеин да не надхвърля 200 mg на ден.

Не трябва да се прекалява с консумацията на кафе по време на бременност.

Прекомерната консумация на кофеин по време на бременността и при кърмене може да увреди плода.

Какво казва науката за кофеина и влиянието му върху здравето

Накратко експертите знаят какво е влиянието на кофеина върху организма. Тъй като едни от най-консумираните напитки в света съдържат това вещество, важно е механизмите и влиянието, което то оказва върху организма, да бъдат познати. Същото важи и за препоръчителните дози, за да се избегнат увреждания и за да може хората да се възползват напълно от ползите му.

Повечето проучвания, проведени върху хора, показват, че умерената консумация (на по-малко от 400 mg/ден) оказва влияние върху телесното тегло и невродегенеративните и метаболитни заболявания.

Важно е да се отбележи, че това вещество не се препоръчва при бременност и кърмене. Освен това е добре да се контролира диуретичното му действие.

Може да ви заинтересува ...
Домашни средства срещу кофеинова абстиненция
Mejor con SaludLeerlo en Mejor con Salud
Домашни средства срещу кофеинова абстиненция

Спирането на кофеиновите напитки може да доведе до кофеинова абстиненция, която може да предизвика сънливост, раздразнителност и главоболие.



  • Reyes CM, Cornelis MC. Caffeine in the Diet: Country-Level Consumption and Guidelines. Nutrients.2018; 10 (1772): 1-34.
  • Wikoff, D.; Welsh, B.T.; Henderson, R.; Brorby, G.P.; Britt, J.; Myers, E.; Goldberger, J.; Lieberman, H.R.; O’Brien, C.; Peck, J. Systematic review of the potential adverse effects of caffeine consumption in healthy adults, pregnant women, adolescents, and children. Food Chem. Toxicol. 2017, 109, 585–648
  • Heckman MA, Weil J, Gonzalez de Mejia E. Caffeine (1,3,7-trimethylxantine) in Foods: A Comprehensive Review on Consumption, Functionality, Safety, and Regulatory Matters. J Food Sci. 2010 Apr;75(3):R77-87.
  • De Melo Pereira GV, de Carvalho Neto DP, Magalhaes J et al. Chemical composition and health properties of coffee and coffee by-products. Adv Food Nutr Res. 2020; 91: 65-96.