Как да се справите с обсебващите мисли

13 Септември, 2020
Има техники, с които се научавате как да се справите с обсебващите мисли. Ключът е как комуникирате с тези мисли. Продължавайте да четете за да научите повече.

Обсебващите мисли всъщност са много често срещано явление. Като човешки същества ние мислим постоянно. Следователно трябва да нормализираме факта, че таим произволни мисли. Проблемът се появява когато тези мисли станат обсебващи и нарушават нашето ежедневно функциониране. Ако това е ваш проблем, научете се как да се справят с обсебващите мисли в тази статия.

Вижте също: Емоционално нестабилните хора: как да ги разпознаем

Как да се справите с обсебващите мисли

Това нещо обикновено възниква защото човек отдава твърде много внимание или важност когато мисли за нещо. Като резултат вашето мислене преминава от елементарно умствено десйствие до психологически проблем.

Въпреки че нямаме контрол върху нашите мисли, придаването на значение на мислите ни е нещо, върху което имаме контрол.

Има големи разлики в това как реагираме на нашите познавателни събития. Някои хора могат да избегнат това да се превърне в техни мисли и вместо това ги виждат като това, което са и не им придават голяма важност.

От друга страна, другите хора го идентифицират с мислите си. Често тези хора споделят черти на перфекционизъм и отговорност. Следователно те ги свързват и евентуално ги превръщат в техни собствени мисли сякаш са в истински ситуации. Обаче мислите са често творения на вашия ум и не са същите като реалността.

Един от най-често срещаните методи на лечение за това състояние е да се научите как да се справяте с обсебващите мисли. Логично човек ще трябва да научи нови начини за подход, комуникация и свързване на мислите. Крайната цел е да не позволявате на вашите мисли да контролират живота ви.

Обсебващите мисли: Да мислите или да не мислите? Това е въпроса

Обсебващите мисли: жена с обсебващи мисли

Обсебващите мисли могат да се превърнат в проблем с времето. Следователно е важно как да ги контролирате.

Обсебващите мисли могат да станат изключително дразнещи. Помните тези периоди когато песента на лятото е била забита в главата ви и не сте могли да се отървете от нея. Всъщност, колкото повече сте се опитвали да не слушате и припявате, толкова повече ви е безпокоила.

С обсебващите мисли се случва същото нещо. Идеята „да не мислите“ иронично има обратен ефект и след това мисълта става по-силна. Следователно решението е да се научите да живеете заедно с мислите си, гледайки върху тях сякаш сте наблюдател на вашите умствени процеси.

Следователно това упражнение не е лесно. Вече сме разбрали, че обсебването е много нездравословно и най-нормалното нещо, което можем да правим, е да се опитаме да го премахнем от нашата глава за да се отървем от тревожността. Ето тук компулсиите влизат в роля: почти несъзнателни действия, които неутрализират дискомфорта и предизвикват появата на обсебването.

Краткосрочно може да преработи, но дългосрочно „решението“ става истинския проблем. Ставаме зависими от тези компулсии и ги използваме за премахване на обсесиите, които са следователно подсилени.

Вижте също: Как да изпълните живота си с положителна енергия

Стратегии за справяне с обсебващите мисли

Идеята е да не изпадате в компулсия като начин за неутрализиране на мисли и да избягвате мисленето. Следователно, стратегиите, които са работили най-добре за справяне с обсебващите мисли, са следните:

Когнитивна дефузия

Когнитивното дефузиране на нашите умствени събития означава да знаете как да отделяте мислите от реалността и вас като човек. Следователно е задължително да разпознаете, че това не са вашите мисли: вие сте много повече от вашите мисли. От друга страна е важно да осъзнаете, че притежаването на мисли не означава, че те са реалност.

Мислите са нищо повече от: психологическо съдържание, изображения и възприятия. Обаче те не са обективна и проверима реалност. Следователно няма смисъл да действате според идеи, които не отговарят на реалността.

Много по-полезно е да третирате мислите като субекти, които не харесвате и ги подминавате. Можете дори да ги поздравите и да останете с тях докато не започнат да намаляват силата си.

За да се справите с обсебващите мисли, не им придавайте твърде много важност

Две жени, едната дава на другата чаша вода

За да контролирате обсебващите мисли е важно да намалите значението, придавано на тях.

Не трябва да придавате важност на една мисъл само защото си я мислите. Вече казахме, че мисленето е очевидно човешко точно като сънуването.

Всички имаме мисли, за които ще сме засрамени да разпознаем или разкажем. Обаче, това не означава, че те са важни или ни определят по някакъв начин. Следователно това е добър начин за намаляване на значението, което придаваме на мисленето.

Посрещнете мислите си

Не само че трябва да избягаме от нашите мисли, но трябва да се опитаме да направим умственото упражнение на тяхното посрещане. Посрещането на нашоте демони означава да сме приготвени за тяхното посрещане, дори и да не ги харесваме.

Задръжте компулсиите

Тази част е важна. За всяка компуслия, която притежаваме, казваме на мислите си, че те са правилно. Тоест, ние извършваме реално действие, основано на умствена идея. Реалността и вашия ум са два различни свята, за които не е задължително да имат нещо общо. Следователно е важно да се постараете да задържите компулсията, така че да ви се налага да подхранвате вашите обсебващи мисли.

Опитвате ли се да разберете как да се справите с обсебващите мисли?

Както най-вероятно сте разбрали, има няколко стратегии за правене на това и предотвратяването на тези мисли да завладеят живот ви. Обаче е добра идея да се консултирате с психолог за допълнителна подкрепа и указания. 

  • Ruiz, M.A., Díaz, M. I., Villalobos, A. (2012). Manual de Técnicas de Intervención Cognitivo Conductuales. Desclée De Brouwer, S.A
  • Julien, D., O’Connor, K. P., & Aardema, F. (2007). Intrusive thoughts, obsessions, and appraisals in obsessive-compulsive disorder: A critical review. Clinical Psychology Review. Elsevier Inc. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2006.12.004
  • Kühn S, Schmiedek F, Brose A, Schott BH, Lindenberger U, Lövden M. The neural representation of intrusive thoughts. Soc Cogn Affect Neurosci. 2013;8(6):688–693. doi:10.1093/scan/nss047
  • Masuda, A., Twohig, M. P., Stormo, A. R., Feinstein, A. B., Chou, Y. Y., & Wendell, J. W. (2010). The effects of cognitive defusion and thought distraction on emotional discomfort and believability of negative self-referential thoughts. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry41(1), 11–17. https://doi.org/10.1016/j.jbtep.2009.08.006
  • Morein-Zamir S, Fineberg NA, Robbins TW, Sahakian BJ. Inhibition of thoughts and actions in obsessive-compulsive disorder: extending the endophenotype?. Psychol Med. 2010;40(2):263–272. doi:10.1017/S003329170999033X