Искате ли мозъка ви да е пъргав и здрав? Не пропускайте тези 7 съвета

· 26.07.2017
Практикуването на тези съвети ще заздрави мозъка ви, ще се погрижи за здравето ви и постепенно ще подобри качеството ви на живот.

Мозъкът ви е изключително сложен орган. Заедно с нервната ви система той изпълнява редица жизнено важни функции, които стоят в основата на физическите и умствените ви действия. Ето защо здравето на мозъка е изключително важно.

Мозъкът е считан за контролният център на целия организъм. Той далеч не е отговорен само за паметта и мислите; той подобрява функционирането на останалите важни системи.

Въпреки това, както и с останалите части на тялото, остаряването води до значителни промени и в мозъка, които се отразяват на качеството ви на живот.

С годините клетките ви „се износват“ , като това се отразява на способността на организма ви да произвежда хормони, да поддържа паметта ви и други важни за здравето ви дейности.

Това, което мнозина не знаят е, че практикуването на полезни навици е страхотен начин да поддържате мозъка си в добро състояние, дори когато достигнете пределна възраст.

Подобряването на начина ви на живот, осигуряването на основните за организма ни хранителни вещества и укрепването на мозъка с помощта на определени упражнения ще ви кара да се чувствате млади независимо от възрастта ви.

Днес бихме искали да ви дадем 7 съвета, с които да започнете да се грижите за себе си. Опитайте ги!

1.Спортувайте

Ежедневното или редовното практикуване на физически упражнения е изключително полезно за здравето на нервната система и на мозъка ви.

  • Тъй като кръвообращението ви се засилва, това подобрява снабдяването с кислород на мозъка и предпазва клетките му от увреждане и остаряване.
  • Освен това поддържа съществуващите и спомага действието на новите мрежи в мозъка, като насърчава отделянето на химически вещества, подобряващи умственото и физическо здраве.
  • Така можете да предпазите хипокампуса си от атрофиране и да подобрите развитието му, като същевременно работите и върху способността си за креативно мислене.

2.Хранете се здравословно

Здравословното хранене е най-добрият начин да осигурите на мозъка си хранителните вещества, от които се нуждае, за да работи перфектно.

Здравословната диета без съдържание на нездравословни мазнини, холестерол и захар може да предотврати преждевременното остаряване на мозъка, като ви предпази от появата на проблеми като високия холестерол и високото кръвно налягане.

Освен това определени вещества в храните ви помагат да контролирате възпалителните процеси в организма си. По този начин се намалява риска от появата на деменция или болест на Алцхаймер.

Трябва да се уверите, че консумирате храни, съдържащи:

  • Висококачествени протеини
  • Омега-3 мастни киселини
  • Фибри
  • Витамини
  • Минерали
  • Антиоксиданти
  • Вода

3.„Тренирайте“ мозъка си

Въпреки че физическите упражнения осигуряват редица ползи на мозъка ви и поддържат младостта му, трябва да „тренирате“ тази част от тялото си.

Товаренето на мозъка с дейности, изискващи мислене и влагане на когнитивни качества е основният начин да избегнете преждевременното остаряване на мозъчните клетки.

Част от нещата, които можете да правите включват:

  • Учене на нов език
  • Четене на книги
  • Решаване на математически задачи
  • Свирене на музикален инструмент
  • Разучаване на песни
  • Писане

4.Поддържайте активен социалния си живот

Самотата е рисков фактор за ранната смърт. Депресията повишава вероятността да извършите неща, които поставят физическото и умственото ви здраве на риск.

Продължителността на живота на самотниците е с около 10 години по-малка в сравнение с тези имащи активен социален живот.

Поддържането на здравословни социални взаимоотношения намалява стреса и подобрява паметта ви. Освен това намалява риска от развитие на невродегенеративни болести.

5.Избягвайте вредните навици

Вредните навици като консумацията на алкохол и тютюнопушенето намаляват качеството ви на живот и пречат на мозъка ви да функционира нормално.

Токсините, съдържащи се в тези продукти, обикновено преминават в кръвта и така се отразяват на здравето на клетките.

Алкохолът и цигарите повишават риска от появата на болести на сърдечно-съдовата система и ускоряват процеса на остаряване на организма.

Вижте и: Как да спрем цигарите?

6.Спете пълноценно

Осигуряването на достатъчно сън (не по-малко от 8 часа на ден) може да подпомогне значително когнитивното ви здраве.

Докато организмът ви си почива, се активират функции, които пречистват мозъка, намаляват стреса и ви подготвят за следващия ден.

Сънят е ключов фактор за укрепване на паметта и отделяне на химически вещества, участващи в други физиологични процеси.

7.Медитирайте

И накрая техниките за медитация се превръщат в добри приятели на здравето на мозъка. Те изчистват ненужните мисли и директно се борят с дисбаланса, водещ до тревожност и стрес.

Дълбокото дишане, усамотяването на тихо място и концентрирането върху определени упражнения са лесни начини за медитация и грижа за мозъка.

Не е необходимо да правите нищо необичайно, за да запазите мозъка си пъргав и функциониращ безпроблемно. Прилагайки на практика тези съвети вие ще укрепите здравето си и след време ще подобрите качеството си на живот.