Глутенът и фибромиалгията - има ли връзка между тях?

29 Ноември, 2018
Набавете си повече магнезий, калций и витамин D, а като промените ежедневната диета, ще я контролирате успешно

Наскоро глутенът стана нещо, за което започна да се говори много често. Но, като всяко нещо, той си има своите предимства и недостатъци.

Фибромиалгията е разстройство на здравето, което се характеризира с мускулни болки и непрекъснати пристъпи на умора.

Тези, които страдат от него, изпитват напрежение и болезненост в голяма част от тялото, заедно с други чести симптоми, като: скованост, главоболие и изтръпване на ръцете и краката.

Счита се за хроничен синдром и се смята, че почти 3 % от населението страда от него, като засяга жените 10 пъти повече от мъжете.

Най-сериозните случаи се появяват при възрастни и пациенти със заболявания, като: ревматоиден артрит, артрит, лупус и стареене на гръбначния стълб.

Някои експерти смятат, че основната причина е генетична, но също я свързват с други фактори, включително травма от злополука, физическа активност и други заболявания.

Едно скорошно проучване е установило, че при пациентите с това заболяване глутенът може да е причинител на усложнения.

Глутенът, съдържащ се в пшеницата, увеличава нивата на възпаление в организма и пречи на облекчаване на симптомите.

Глутенът и фибромиалгията-каква е връзката?

глутенът в храната

В едно проучване, публикувано от BMC Гастроентерология е установено, че диета без глутен води до забележително подобрение при жени с диагноза синдром на раздразнените черва и фибромиалгия.

Докато те признават, че причината за фибромиалгията остава загадка за здравните специалисти, резултатите са обещаващи за лечението на тези, които страдат от нея.

Тяхното проучване показва, че възпалителните процеси, свързани с глутен в чревния тракт, могат да допринесат за повишена чувствителност на централната нервна система, която е отговорна за развитието на фибромиалгията.

Глутенът е протеин, който се съдържа в пшеница, ръж, ечемик и други зърнени храни.

Връзката му с абцеси често е проучвана, защото хората, чувствителни към него, често имат възпалителен отговор.

Връзката между фибромиалгията и глутенът идва от възпаление в клетките на тялото, което засяга ставите, мускулите и други тъкани.

Много хора дори не са наясно, че страдат от непоносимост към глутен, което може значително да увеличи усложненията на това състояние.

Ето защо експертите препоръчват да се премахнат тези храни от диетата, като допълнение към редовното лечение на този синдром.

Какви други мерки могат да бъдат взети, за да се пребори фибромиалгията?

В допълнение към премахването на всички храни от диетата, съдържащи глутен, може да помислите за други важни мерки за контролиране на болестта.

Промяна на хранителните навици и редовното правене на физически упражнения са някои от ключовете за справяне.

Набавете си повече магнезий

1-magnezii

Консумирането на храни, богати на магнезий, помага за предпазване на мускулите и сухожилията, намаляване на напрежението и болки в ставите.

Сред тях са:

  • Спанак
  • Маруля
  • Аспержи
  • Тиквени семена
  • Меласа

Приемайте витамин D

Недостигът на витамин D е свързан с появата на усложнения при пациенти с фибромиалгия.

Умерената консумация на този витамин може да намали епизоди на хронична болка и подобряване на физическите действия.

Някои източници на витамин D са:

  • Мазни риби
  • Телешки черен дроб
  • Сирене
  • Яйчен жълтък
  • Гъби
  • Обогатено мляко

Консумирайте калций

Храните, богати на калций, намаляват мускулните спазми и укрепват костите и ставите.

Можете да набавите калций от:

  • Мляко
  • Сирене
  • Кисело мляко
  • Соево мляко
  • Боб
  • Броколи

Физическа активност

4-uprajnenia

Правенето на упражнения подобрява кръвообращението, тонизира мускулните групи и помага да поддържате здравословно тегло, за да избегнете допълнително напрежение върху тялото.

Дейности, като ходене, колоездене и плуване, са идеални за пациенти с това заболяване.

Масажи

Масажи с релаксиращи масла намаляват болката и други симптоми, характерни за този синдром.

Ключът е: да не се използва прекален натиск, за да се избегнат мускулните травми. Потърсете помощта на професионалист.

В заключение можем да кажем, че докато са необходими повече научни изследвания, за да се определи връзката между глутен и фибромиалгия, промяната на диетата е чудесен начин да контролирате симптомите.

 

  • Arnold, L. M., Crofford, L. J., Mease, P. J., Burgess, S. M., Palmer, S. C., Abetz, L., & Martin, S. A. (2008). Patient perspectives on the impact of fibromyalgia. Patient Education and Counseling. https://doi.org/10.1016/j.pec.2008.06.005
  • Slim, M., Molina-Barea, R., Garcia-Leiva, J. M., Rodríguez-Lopez, C. M., Morillas-Arques, P., Rico-Villademoros, F., & Calandre, E. P. (2015). The effects of gluten-free diet versus hypocaloric diet among patients with fibromyalgia experiencing gluten sensitivity symptoms: Protocol for a pilot, open-label, randomized clinical trial. Contemporary Clinical Trials. https://doi.org/10.1016/j.cct.2014.11.019
  • Isasi, C., Colmenero, I., Casco, F., Tejerina, E., Fernandez, N., Serrano-Vela, J. I., … Villa, L. F. (2014). Fibromyalgia and non-celiac gluten sensitivity: a description with remission of fibromyalgia. Rheumatology International. https://doi.org/10.1007/s00296-014-2990-6