Природни лечения за синдром на раздразнените черва

21.07.2019
Въпреки че няма определено лечение на това състояние, съществуват начини, които могат да повишат качеството на живота.

Синдромът на раздразнените черва ( колит), е състояние на дебелото черво, което води до възпаление, силна болка и кървене (понякога). Ако не се лекува правилно, може да предизвика ракови язви. Когато организмът страда от това заболяване, той започва да отхвърля някои храни и напитки, като посочените симптоми се усилват.

Въпреки че няма определено лечение на това състояние, съществуват начини, които могат да повишат качеството на живота. В статията предлагаме списък с храни, които трябва да избягвате, ако страдате от синдрома на дразнимото черво. Те увреждат функциите на червата и усилват усещането на дискомфорт.

Шоколад

Извличан от изсушени какаови семена, шоколадът стимулира нервната и храносмилателната системи. Той провокира стомашни спазми и диария при хора, които страдат от колит.

Зърнени и бобови растения

Тази група включва боб, грах, бяла паста, леща и нахут. Благодарение на високото съдържание на желязо и неразтворими фибри, тези храни предизвикват запек и спазми при пациенти със синдром на раздразненото черво. Те са лош избор за всеки, който страда от това заболяване.

Млечни продукти

Млякото и млечните продукти не са добра храна при синдром на раздразнените черва.

Те са един от големите врагове на храносмилателната система за хора, които страдат от колит или синдром на раздразнените черва. Като се има предвид високото съдържание на лактоза, млякото и другите млечни продукти са трудно смилаеми за пациенти със синдром на раздразнените черва.

Вижте още: Какво трябва да ядете при синдрома на раздразненото черво

Цитрусови плодове

По-специално имаме предвид лимони, портокали и мандарини. Въпреки че въздействието на тези плодове не е толкова интензивно, като на други храни, за тях е доказано, че причиняват дискомфорт при пациенти със синдром на дразнимото черво. Препоръчваме избягването на тези плодове – както сурови, така и на сок.

Мазнини

Говорейки за тях, имаме предвид всякакъв вид пържени храни. Споменахме млякото в раздела за млечни продукти – то също съдържа много мазнини и трудно се обработва от червата.

Банани

Бананите предизвикват дискомфорт при синдром на раздразнените черва.

Зелените банани, богати на калий и въглехидрати, са в списъка с храни, които най-много пречат на добрата функция на дебелото черво. Те могат да предизвикат запек, което прави дефекацията по-трудна и в повечето случаи предизвиква кървене.

Храни с консерванти

Когато говорим за консерванти, трябва първо да разгледаме преработените и консервираните храни, а и бутилираните сокове. Те съдържат голямо количество консерванти ( за да останат на рафта по-дълго) и предизвикват още по-голям дискомфорт на страдащите от синдрома на раздразнените черва.

Алкохолът не се препоръчва при синдром на раздразнените черва

От само себе си се разбира, че алкохолните напитки са един от най-големите врагове на дразнимото черво. Това е така, защото алкохолът е стомашен дразнител. Препоръчваме на хората, които страдат от този синдром, да избягват консумацията на напитки, като: вино, бира, ром и уиски, защото могат да обострят симптомите.

Прочетете и това: 10 мигновени ефекта на алкохола върху организма

Безалкохолни газирани напитки

Газирани напитки не се разрешават при синдром на раздразнените черва.

Те са сред непрепоръчителните храни, защото могат да причинят възпаление на стомаха. Препоръчваме на пациенти със синдром на дразнимото черво да избягват тези продукти.

Кофеин

Тази група не включва само кафето, а и енергийните напитки. Те са с високо съдържание на кофеин, но не предлагат на организма необходимите хранителни вещества. Тези напитки са склонни да предизвикат запек и дехидратация (загуба на вода).

Нещо да имате предвид …

Този списък може да изглежда малко дълъг и да ви кара да мислите, че животът е много лош за пациенти, които са били диагностицирани със синдром на дразнимото черво. Погледнете от друга гледна точка – благодарение на него ще можете да разработите подходящ хранителен режим, за да се подобри качеството на живота.

Можете да потърсите допълнителна информация за начините на приготвяне на храни, за да се противодейства на последиците на някои от тях (или намаляване на степента, в която те вредят на организма). Един ясен пример за това е мляко без лактоза, което можете да намерите в супермаркета. То се преработва по-лесно – именно поради липса на лактоза.

Не се колебайте да потърсите повече информация за иновативни методи на приготвяне на храна – за пациенти със синдром на дразнимото черво.

Charnoff, S. M., Owens, D. M., Nelson, D. K., & Talley, N. J. (1995). Irritable bowel syndrome [2]. Annals of Internal Medicine. American College of Physicians. https://doi.org/10.7326/0003-4819-123-6-199509150-00017 Choung, R. S., & Saito, Y. A. (2014). Epidemiology of Irritable Bowel Syndrome. In GI Epidemiology: Diseases and Clinical Methodology: Second Edition (pp. 222–234). Wiley Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781118727072.ch20 El-Salhy, M., & Gundersen, D. (2015). Diet in irritable bowel syndrome. Nutrition Journal, 14(1). https://doi.org/10.1186/s12937-015-0022-3