Диабет и хипертония: Какво можете да ядете?

· 11.12.2017
Пийте 10 чаши вода на ден и измервайте пропорциите хранителни вещества, които консумирате

Много хора страдат от диабет и хипертония и може би смятат, че е твърде трудно да следват диета, която изключва солта и захарта.

Възможно е обаче да следвате здравословна диета, която отговаря на нуждите и на двете състояния. В днешната статия искаме да споделим с вас какво можете да ядете, ако страдате от диабет и високо кръвно налягане.

Съвети за диабетици и хора с хипертония

кардиограма

Много е важно да спазвате препоръките на личния лекар относно това, което можете и не можете да ядете, или какви храни е по-добре да бъдат намалени и избягвани.

Освен това, което ядете съществуват известни навици, които правят разликата между воденето на здравословен живот или случаите, в които диабетът и симптомите на високо кръвно налягане не ви позволяват да извършвате ежедневните дейности.

Ето някои препоръки, които трябва да запомните:

  • Избягвайте лошите навици на начина на живот като например застояване и пушене. Не пийте алкохол поради високото съдържание на захар.
  • Не консумирайте преработени храни или тези, напоени в саламура или пушени меса.
  • Намалете количеството сол в храната и избягвайте да поставяте сол на масата. Вместо това използвайте билки като риган и розмарин, за да подправяте ястията си.
  • Пийте 10 чаши вода през деня (първите пет сутрин).
  • Разработете план за хранене със специалист. Бавно дъвчете всяка хапка от храната и си дайте 30 минути за ядене.
  • Консумирайте три хранения на ден, едно на всеки шест часа, с малки закуски между храненията. Измерете пропорциите и количествата, които ядете на дневна база.
  • Бъдете дисциплинирани във вашето ежедневие и начин на живот. Водете дневник, в който да записвате храненията и всякакви настроения или симптоми.
  • Измервайте глюкозата и кръвното налягане по едно и също време всеки ден (например след закуска, преди обяд или след дрямка).

Вижте и: Здравословна диета за отслабване за хората с диабет

Какво трябва да съдържа диетата за диабет и хипертония?

Тъй като и двете тези нарушения могат да се появят заедно, но в различно време, добра идея е да свикнете с балансирана диета.

Ако страдате от диабет и хипертония, трябва да внимавате с избраните от вас храни и напитки, но най-вече с количеството.

Вашата диета трябва да се характеризира с ниско съдържание на натрий, мазнини и въглехидрати. Това е общо правило. Що се отнася до храните, които никога не трябва да забравяте, ще намерите:

Храни, които са богати на разтворими фибри

въглехидратни храни

Те поддържат стабилни нива на мазнини и могат да се използват като заместители на солта. В същото време фибрите помагат да се предотврати запек и да се балансира кръвното налягане.

Сред храните, които ще ви заредят с много фибри и омега-3 мастни киселини (препоръчва се за хора с диабет и хипертония) откриваме:

Зърнени култури (цели зърна, овес, ечемик, пшенични трици, пълнозърнеста пшеница)

Сушени бобови растения и грах

  • Ябълки
  • Моркови
  • Ядки
  • Сьомга
  • Ленено масло
  • Тофу

Зеленчуци

Добрата диета винаги съдържа зеленчуци, особено ако имате диабет и хипертония. Ще трябва да ги готвите без сол (или с вариращи малки количества).

Най-полезни са сурови, на пара или печени, и подправени с билки.

Никога не спирайте да ядете:

  • Чесън и лук
  • Маруля, зеле и броколи
  • Репички
  • Шард и спанак
  • Целина и ряпа
  • Домати
  • Патладжан

Плодове

Има често срещано погрешно схващане, че диабетиците не могат да ядат плодове, защото са сладки. С изключения на бананите и когато се консумират умерено, всички останали са разрешени.

Препоръчваме да ядете:

  • Портокали
  • Мандарини
  • Грейпфрут
  • Ягоди
  • Ябълки
  • Круши
  • Диня

Риба

рибата е препоръчителна при диабет и хипертония

Яденето на риба три пъти седмично е добро за вашето здраве и е идеално за хората с диабет и хипертония.

Най-подходящите са студеноводна или „синя“ риба, защото осигуряват омега-3 мастни киселини, които намаляват сърдечните проблеми и осигуряват витамини, антиоксиданти и минерали.

Те се препоръчват за всички клетки и органи, за да ги поддържат в добро състояние.

Сред най-добрите са:

  • Сьомга
  • Сардини
  • Скумрия
  • Риба тон
  • Хек

Вижте и: 7 натурални средства при хипертония

Млечни продукти

Те притежават добро количество калций и не съдържат толкова мазнини, колкото другите продукти, за да ви предпазят от наднормено тегло, докато контролирате кръвната захар.

Не се колебайте да консумирате следните (всички обезмаслени):

  • Мляко
  • Сирене
  • Кисело мляко
  • Масло

Внимавайте с преработените и замразени храни, тъй като те обикновено съдържат много сол.

Трябва да обърнете внимание и на храните, които са с ниско съдържание на захар, тъй като те могат да съдържат много натрий (например фини овесени ядки за закуска).

Обърнете внимание, когато купувате храни и четете хранителните етикети за всичко, което избирате. Отначало ще отнеме време, но след това ще разберете какво трябва и не трябва да ядете.

За начало изберете повече плодове и зеленчуци, отколкото други продукти и ще бъде по-лесно за вас да изберете здравословна храна.

хранене със зеленчуци и плодове при диабет

Не забравяйте, че в допълнение към яденето на здравословни храни, трябва да се упражнявате три пъти седмично.

Без да се налага да извършвате много трудно или интензивно физическо натоварване, оставете заседналия начин на живот и лошите навици, ако искате да живеете добре, дори ако имате диабет и високо кръвно налягане.

Накрая, спазвайте всички препоръки на личния лекар или диетолог.

Съветвайте се с него за всички въпроси, които имате, дори за онези, които смятате, че биха могли да бъдат очевидни. Съхранявайте списък на това, което ядете за лекаря, за да прецени дали вашата диета е подходяща.

  • American Diabetes Association. (2008). Nutrition Recommendations and Interventions for Diabetes. Diabetes Care. https://doi.org/10.2337/dc08-S061
  • Reddy, K. S., & Katan, M. B. (2004). Diet, nutrition and the prevention of hypertension and cardiovascular diseases. Public Health Nutrition. https://doi.org/10.1079/PHN2003587
  • Hermansen, K. (2000). Diet, blood pressure and hypertension. British Journal of Nutrition. https://doi.org/10.1017/S0007114500001045