Десет храни, които дa се избягват за глюкозен баланс

За да поддържате здравословен глюкозен баланс, трябва да ограничите или избягвате консумацията на определени видове храна. Но знаете ли кои те? В днешната статия ще ви разкажем за 10-те най-важни сред тях
Десет храни, които дa се избягват за глюкозен баланс

Последна актуализация: 01 февруари, 2022

Диабетът е процъфтяваща болест, класифицирана всъщност като една от най-опасните неинфекциозни болести в сегашния ни свят. В момента в света има около 415 милиона диабетици. Така че поддържането на глюкозен баланс е изключително важно.

Има тънка граница между повишените нива на глюкоза в кръвта (преддиабет) и действително страдащите от диабет. Затова превенцията е във вашите ръце. Продължавайте да четете тази статия, за да откриете десетте вида храни, които трябва да избягвате, за да поддържате правилния глюкозен баланс.

Препоръки за глюкозен баланс

Промените в глюкозата могат да доведат или до хипергликемия, или до хипогликемия. Нивата на глюкоза в кръвта ви се повишават, когато ядете въглехидрати. Поради това увеличение (хипергликемия), панкреасът отделя инсулин, за да могат клетките да използват тази глюкоза. По същия начин глюкозата пада под 70 mg / dl, когато има излишък от инсулин, което води до хипогликемия. Тази ситуация е рискована и за вашето тяло.

Диабетът се наблюдава, когато секрецията на инсулин е нормална, но инсулиновите рецептори на клетката не работят правилно, което принуждава панкреаса да отделя повече инсулин.

Трите основни стълба за регулиране на кръвната глюкоза (гликемия) са диетата, физическите упражнения и хиперинсулинемията. За да регулирате глюкозата си, трябва да имате пълен контрол върху храната, която консумирате, затова трябва да си създадете здравословни навици:

  • Пийте между 6 до 8 големи чаши вода на ден.
  • Правете поне 40 минути умерени упражнения на ден.
  • Съставете си график за хранене.
  • Не оставайте без храна повече от 4-5 часа.
  • Създайте си навик да четете етикетите на храните.
  • Следвайте диета с ниско съдържание на наситени мазнини.

Избягвайте тези десет вида храни за здравословен глюкозен баланс

Съвременните тенденции показват увеличаване на консумацията на храни с “нула“, „с минимално съдържание на …“, „ниско съдържание на…“, „ или без “ различни съставки. Всички са предназначени за хора с едно или друго метаболитно разстройство, включително тези, при които нормалните стойности на глюкозата варират. Най-общо казано, всички тези храни обикновено съдържат скрити захари. По този начин трябва да обърнете специално внимание на съдържанието на захар, което е в тях, защото могат да доведат до нарушения на глюкозния баланс.

Избягвайте всеки продукт, който съдържа повече от 10% захар / 10 грама на 100 грама.

Ако се опитвате да поддържате правилен глюкозен баланс, имайте предвид, че трябва да избягвате определени видове храна. Много от видовете храни, които ще споменем по-долу, често се възприемат като „здравословни“, но дали са такива наистина?

1. Сосовете и дресингите са вредни за глюкозния баланс

Като цяло сосовете и дресингите са добри допълнения към месото, зеленчуците и салатите. Основният проблем е, че повечето търговски марки са прекалено преработени и съдържат царевичен сироп, фруктоза и други добавки, които променят глюкозния баланс.

Търговските сосове и дресинги са прекалено преработени продукти, които съдържат скрити захари и други добавки, които могат да доведат до дисбаланс на глюкозата.
Сосове и дресинги.

2. Преработени меса

Този вид преработена храна може да доведе до повишаване на нивата на холестерол и триглицериди, което от своя страна може да доведе до увеличаване на сърдечно-съдовия риск .

3. Рафинирани храни

Зърнените култури претърпяват процес, при който губят фибри, витамини, минерали и антиоксиданти, за да станат рафинирани зърнени култури. Резултатът е вид храна с висок гликемичен индекс, което води до рязко повишаване на кръвната глюкоза.

4. Алкохолът пречи на здравословния глюкозен баланс

Черният ви дроб спира да произвежда глюкоза, така че нивата на кръвната ви захар намаляват, когато пиете алкохол. Това явление е доста опасно за диабетиците, тъй като често води до хипогликемия.

5. Сладкиши

Те са богат източник на рафинирани брашна и съдържат трансмазнини. Комбинацията от които обикновено е свързана с намаляване на инсулиновата чувствителност от телесните тъкани. Това от своя страна води до повишен риск от диабет.

6. “Бързата” храна

Тези храни обикновено съдържат високи нива на свободни захари в състава си. Както и мазнини и добавки, които могат да повлияят на метаболизма ви.

7. Прекалено преработени храни

Всички прекалено преработени видове храни, подложени на висока топлинна обработка, генерират токсични вещества. По този начин тези вещества могат да създадат инсулинова резистентност.

Бърза храна и глюкозен баланс
Прекалено преработената храна съдържа вещества, които променят нивата на глюкозата ви. Също така, консумацията й може да повлияе на определени нарушения – като инсулинова резистентност.

8. Безалкохолни или подсладени напитки

Безалкохолните напитки, наричани още газирани, съдържат главно свободни захари, които се метаболизират доста бързо и водят до висок пик на кръвната захар.

9. Сиропите и медът пречат на здравословния глюкозен баланс

Те са източник на захари като глюкоза и фруктоза, и двете водещи до появата на нарушения на контрола на глюкозата.

10. Натурални и готови сок

Въпреки че е вярно, че някои от тези търговски продукти съдържат естествени захари (фруктоза), хранителната индустрия обаче има тенденция да добавя други захари като захароза и царевични сиропи като консерванти.

И така, опитвате ли се да поддържате здравословен глюкозен баланс чрез вашата диета? Ако е така, тогава трябва да избягвате храните, споменати по-горе. И накрая, не забравяйте да се консултирате с диетолог, за да може да ви изготви диетичен план, който е подходящ за вашите нужди.

Може да ви заинтересува ...
5 заместители на захарта, за които бихте искали да научите повече
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
5 заместители на захарта, за които бихте искали да научите повече

Все повече хора търсят полезни заместители на захарта. Консумирането на прекалено много захар е един от факторите, водещи до метаболитни заболявани...



  • Tourkmani AM., Alharbi TJ., Bin Rsheed AM., AlRasheed AN., et al., Hypoglycemia in type 2 diabetes mellitus patients: a review article. Diabetes Metab Syndr, 2018. 12 (5): 791-794.
  • Lobach AR., Roberts A., Rowland IR., Assessing the in vivo data on low/no calorie sweeteners and the gut microbiota. Food Chem Toxicol, 2019. 124: 385-399.
  • Micha R., Michas G., Mozaffarian D., Unprocessed red and processed meats and risk of coronary artery disease and type 2 diabetes an updated review of the evidence. Current Atherosclerosis Reports, 2012.