Кое е по-полезно: яйчен белтък или жълтък?

· 21.11.2015
Много хора отделят едната част, вярвайки, че така се грижат по-добре за своя холестерол

Докато яйчният белтък не съдържа мазнини, жълтъкът е богат на протеини, така че двете не трябва да се отделят.

Обичате ли яйца? Ако е така, може би повече от веднъж сте се чудили, кое е по-полезно – яйчен белтък или жълтък? Експертите ни казват, че яйцата като цяло са много здравословна храна. Всяка част на яйцето има специфични полезни компоненти, с които ви каним да се запознаете в тази статия.
Яйцата са основна част от нашата диета, важен източник на хранителни вещества, който си струва да включим в нашето ежедневно меню. Не е нужно да се притеснявате за фалшивия мит за тяхното високо ниво на холестерол. Това са предимно ненаситени мастни киселини, които са идеални за здравето на сърдечно-съдовата система.
Така че – нека да се запознаем с предимствата на всяка отделна част на яйцето, за да сме по-добре информирани.

Предимства на белтъка

qitse beltuk

Кое харесвате повече: яйчен белтък или жълтък? Много хора отделят едната част от яйцето, вярвайки, че така се грижат по-добре за своя холестерол. Смята се, че яйчният белтък е най-здравословната част на яйцето. Нека видим какви предимства има:

  • Белтъкът не съдържа абсолютно никакви мазнини и много малко калории, което го прави страхотно здравословна храна. Най-големият риск се появява, когато се храним с пържени яйца, защото пърженото олио/ масло съдържа мазнини, опасни за здравето.
  • Богат е на витамин B комплекс.
  • Белтъкът има по-малко калории, сравнен с жълтъка.
  • Яйцата са много подходящи, ако искате да отслабнете. Много хора консумират само белтъка на закуска, защото осигурява много протеини и витамини и е вкусен. Въпреки това, ние не препоръчваме да се храните „само“ с бялата част на яйцето на закуска. По-добре е да я комбинирате с други храни, например купа овесена каша или плодов шейк.
  • Белтъците се използват в много препарати в козметиката и красотата: те са отлични за тонизиране и омекотяване на кожата и могат да лекуват всякакви дразнения.
  • В белтъка се съдържа вид пептид, който помага за понижаване на кръвното налягане.

Предимствата на жълтъка

iaize-5

  • Яйчните жълтъци съдържат повече протеин от белтъците.
  • Жълтъкът е богат на мазнини – със сигурност знаете това. Съдържанието е около 4 гр. мазнини на яйце, от които само 1,5 гр. са наситени (или вредни) мазнини. Останалите са ненаситени мазнини; тяхното ниво на холестерола е много ниско и следователно са безвредни за здрави хора. Ако сте склонни към висок холестерол, може донякъде да ограничите консумацията им, но не ги премахвайте напълно, тъй като протеините са много полезни.
  • Яйчният жълтък е чудесен източник на витамини и минерали. Той е богат на желязо, фосфор, калий и магнезий. Що се отнася до витамините, ще намерите следните: витамин А, Е, D, B9 (фолиева киселина), B12, B6, B2 и B1. Не трябва да забравяме, че той е една от малкото храни, богати на витамин D.
  • Друг факт за яйчните жълтъци, който не трябва да пренебрегваме: те съдържат вещество, наречено холин. Знаете ли защо това е от полза? Холинът е добър за здравето на мозъка, паметта и в борба срещу болести като Алцхаймер или деменция.
  • Яйчният жълтък е богат на лецитин. Какво прави този елемент? Той се присъединява с холестерола и му попречва да се абсорбира напълно от организма. Лецитинът е изключително важно средство за грижа за костния мозък, мозъка, черния дроб, сърцето и нервната система. Той помага за здравето на сърцето, а и за подобряване на паметта и концентрацията. Кой може да каже, че яденето на яйчен жълтък е нещо нездравословно?
  • Много хора консумират сурови яйчни жълтъци или ги комбинират с други сурови продукти в шейкове, за да получат максимално количество протеин. Това е грешка. Яденето на сурови яйчни жълтъци може да доведе до заболявания като салмонелоза. Трябва да знаете, че винаги е по-добре да се ядат варени яйчни жълтъци, тъй като здравните свойства ще останат същите и ще се избегнат евентуални проблеми.

В заключение: Кое е по-полезно: яйчен белтък или жълтък? И двете са здравословни. Яйчният белтък не съдържа мазнини, а жълтъкът – малко количество наситени мазнини, но е много богат на протеини. Какво ще ви препоръчаме? Консумирайте цели яйца – като част от разнообразна и балансирана диета, те ще бъдат много полезни за вас и здравето ви.