9 храни, за чието съдържание на захар дори не подозирате

· 07.09.2017
Макар че много хора ги смятат за здравословни, някои храни крият под невинния си вид такива количества захар, каквито не можете да си представите. Не забравяйте да четете етикетите!

Понякога външният вид може да ви заблуди. Знаете ли, че много от храните съдържат повече захар, отколкото можете да си представите?

В подходящите количества захарта е необходима на тялото ви. Не е добра идея обаче да прекалявате с консумацията й.

Според Световната здравна организация захарта трябва да представлява 5% от общия ви прием на калории.

В идеалния случай трябва да приемате от шест до девет чаени лъжици на ден. В действителност обаче за един ден вероятно изяждате едноседмичната си препоръчителна доза.

Прекомерната консумация на този продукт може да има сериозни последствия за здравето ви. Първо, увеличава нуждата ви от хранителни микроелементи. Ако не приемате достатъчно от тях, повишавате риска от дефицит на витамини от групата В, като например В1, В2 и В5.

По този начин несъмнено увеличавате и риска от появата на кариеси по зъбите си. Те се образуват дори и да миете зъбите си.

Решението е да спортувате и да знаете точното количество захар във всички храни, които консумирате.

По тази причина днес ще ви разкажем за някои захарни продукти, за които дори не подозирате, че са такива.

1. Царевични тортили

царевичните тортили съдържат доста захар

Вероятно сте си ги закупували за междинна закуска. Може и да сте си мислили, че са нискокалорични. Бъдете внимателни обаче. В тях има голямо количество захар.

Без да се впускаме в подробности, в две оризови тортили и две супени лъжици кисело мляко се съдържат по 10,2 грама от сладкото вещество. Толкова е и захарта в 2,55 бучки! По тази причина, най-добрият вариант е да избирате тортили без захар.

Прочетете и: Изпълваща с енергия закуска без мляко, брашно и захар

2. Митът за кафявата захар

Това е още един от големите митове: много хора мислят, че тази разновидност е по-здравословна. За жалост обаче, това не е вярно.

Кафявата и бялата захар са еднакви. Единствената разлика е в слоя тръстикова меласа, който й придава допълнителен вкус.

В 4 бучки кафява захар се съдържат 98% захар. С други думи, те са абсолютно еднакви. Ако търсите по-здравословен заместител, по-добре използвайте стевия.

3. Бадемово мляко

бадемовото мляко съдържа повече захар отколкото мислите

Бадемовото мляко не съдържа по-малко калории от обикновеното мляко. Освен това, в обикновеното се съдържа също и захар, наречена лактоза.

В една чаша мляко има около 10 грама от това вещество. Това важи дори и за обезмасленото мляко. 

Хората с непоносимост към лактоза трябва да търсят други опции, предоставящи калций на организма. Те съдържат по-малко захар от млеката без лактоза.

4. Доматен сос

Съдържа по-малко калории от готовите сосове за паста. Все пак обаче, доматеният сос има в състава си доста от разглежданото от нас вещество.

В малко 450-грамово бурканче с този сос се съдържат 16 грама захар! Това се равнява на 4 бучки.

5. Пълнозърнести храни

пълнозърнените храни също съдържат много захар

Те изглеждат по-здравословни от стандартните зърнени храни. Това не бива да ви заблуждава обаче.

Този вид храни съдържат големи количества захар. Не забравяйте да проверявате доколко полезен за здравето ви е даден продукт, преди да си го закупите.

6. Енергийни десертчета

Не всички енергийни десертчета са еднакви. Някои от тях съдържат големи количества протеини. Други обаче включват в състава си до 48 грама от сладкото вещество на порция.

Истината е, че всички енергийни барчета съдържат много захар. Най-добре би било да ги избягвате.

Препоръчваме ви да прочетете и: 7 изпълващи с енергия храни, които не трябва да пропускате

7. Крекери

вкусните крекери съдържат доста захар

Те са солени. Но знаете ли, че те също съдържат големи количества захар?

Ако изяждате дори само 16 крекера на седмица, тялото ви ще приема повече от 4 грама от сладкото вещество. Не е колкото при другите храни, но източникът е изненадващ.

Внимавайте с този тип храни.

8. Ядки

Ядките могат да бъдат изключително полезни. Въпреки това, трябва да ги консумирате с мярка. Това не се налага само поради високото им съдържание на калории. Всъщност в тях има много захари, макар и да не изглежда така.

Ядките и в частност бадемите съдържат най-значителни количества захари, така че бъдете внимателни с тях. Ако изяждате по 20 грама ядки на ден, приемате чрез тях почти 12 грама от сладкото вещество.

9. Фъстъчено масло

фъстъченото масло също съдържа захар

Обичате ли фъстъчено масло? Е, няма проблем да го ядете. Трябва обаче да го консумирате в умерени дози. Имайте предвид, че само в четири супени лъжици от тази храна се съдържат до 7 грама захар.

За да се погрижите за здравето си, намалете количеството, което консумирате.

 

  • Lustig, R. H., Schmidt, L. A., & Brindis, C. D. (2012). Public health: The toxic truth about sugar. Nature. https://doi.org/10.1038/482027a
  • Tandel, K. (2011). Sugar substitutes: Health controversy over perceived benefits. Journal of Pharmacology and Pharmacotherapeutics. https://doi.org/10.4181/RNC.2015.23.03.1086.08p
  • World Health Organization. (2015). WHO Guideline: Sugars intake for adults and children. WHO Library Cataloguing-in-Publication Data. https://doi.org/978 92 4 154902 8