8 храни, които трябва да отбягвате, ако страдате от хипертония

17.02.2019
Ако страдате от хипертония, може би ви се струва, че вече не можете да консумирате любимите си храни, но всъщност всичко опира до правенето на по-умни, по-здравословни избори за храната. Ще научите повече в тази статия.

Артериалната хипертония е сред най-често срещаните сърдечно-съдови заболявания. Развива се в следствие на проблемите с изпомпване на кръвта от сърцето към останалата част от тялото.

Хипертонията възниква в следствие на запушване или стесняване на артериите. Това причинява проблеми с кръвообращението, карайки сърцето да работи много по-тежко.

Категоризирана е като „тихият убиец“ десетилетия наред, тъй като се счита, че не се появяват симптоми, докато всичко не се превърне в сериозен проблем.

Най-тревожното е, че възпрепятства правилното функциониране на останалите системи в организма. След време, тези промени започват да засягат качеството на живот.

Затова е важно редовно да провеждате профилактични прегледи, особено ако хипертонията ви е генетично заложена чрез някой член от семейството.

В допълнение на това, щом веднъж е диагностицирана, консумацията на някои определени храни следва да бъде ограничена, тъй като може да доведе до усложнения на това сериозно сърдечно-съдово заболяване.

Сега искаме да ви споделим в детайли 8-те храни, които трябва да отбягвате, като ги замените с по-здравословни алтернативи.

Открийте кои са те!

1. Хляб

Белият хляб трябва да се избягва при хипертония

Вижте и тази статия Сутрешен шейк срещу високото кръвно налягане

Хлябът, както и останалите тестени изделия, съдържат високи нива на сол и наситени мазнини, които веднъж усвоени, увеличават артериалното кръвно налягане.

Едва една порция хляб съдържа до 230 мг сол или с други думи, 15% от препоръчителната дневна доза за възрастен.

Проблемът се засилва от рафинираните брашна в хляба; ако се прекали с тях се стига до напълняване, диабет, както и неконтролируемо високо кръвно налягане.

2. Напитки с кофеин

Прекалената консумация на напитки като кафе и кола съдействат за увеличаване на кръвното налягане, най-вече при вече диагностицирана хипертония.

Всички кофеинови напитки и храни се считат за стимуланти, които необратимо увеличават кръвното налягане.

3. Салатени дресинги и сосове

Салатените  дресинги съдържат много сол и са вредни при хипертония

Популярните салатени дресинги съдържат високи нива на сол, която както споменахме по-рано, може да доведе до разрушаването на артериалното здраве.

Майонезата, кетчупът, както и други подобни продукти съдържат множество добавени химикали, които, освен че правят храната вкусна, причиняват метаболитни проблеми в дългосрочен план.

4. Масло и маргарин

Както маслото, така и неговия изкуствено създаден двойник маргаринът, съдържат високи количества сол и мазнини, които могат да повлияят на артериалното здраве, ако се консумират редовно.

Консумирането на тези мазни храни увеличава нивата на лошия холестерол (LDL), като се образува твърда плака, която възпрепятства правилното движение на кръвта в артериите.

В допълнение на това, тези субстанции забавят метаболизма и стимулират напълняването.

5. Сирене

Избягвайте сирена при хипертония

Традиционните сирена съдържат много сол и наситени мазнини, причиняващи увеличаване на кръвното налягане.

Солта води до задържане на вода в тъканите, като същевременно увеличава кръвното налягане и възпаленията.

Наситените мазнини засягат артериите като ги втвърдяват, а по този начин препречват подобаващото кръвообращение.

Затова, хората с хипертония трябва непременно да избягват сиренето, като по възможност го заменят с алтернативен растителен вариант.

6. Полуфабрикати

Преработените меса може би изглеждат като удачен вариант, особено ако сме на път, но всъщност се оказва, че е точно обратното.

Учените са открили, че преработените меса трябва да се избягват заради високите нива на наситени мазнини и други химични съединения, които негативно влияят на здравето.

Нивата на сол, наред с калориите и добавените консерванти увеличават възпалението на клетъчно ниво, и ограничават кръвообращението през артериите.

В дългосрочен план, преработените меса могат да доведат дори до забавяне на метаболизма, водейки до пълнеене и диабет.

7. Избягвайте захарни изделия ако страдате от хипертония

Ако страдате от хипертония, трябва непременно да избягвате захарни изделия

Препоръчваме ви: Как да лекуваме диабет със стевия и канела

Сладките и рафинираната захар може да доведе до пристрастяване, и за съжаление е от голяма вреда за здравето.

Ако страдате от хипертония, трябва непременно да ги избягвате, тъй като е доказано, че водят до прекомерно качване на тегло и диабет.

Все пак, можете да похапвате малки количества тъмен шоколад с минимум 60% какао. Тъмният шоколад има по-малко захар от млечния и съдържа полезни за здравето антиоксиданти.

8. Туршия

Туршията по магазините съдържа огромни количества сол, които повишават риска от артериална хипертония.

Ако туршията е част от ежедневното ви хранене, постепенно ще доведе до задържане на течности – състояние, което засяга бъбречното и сърдечно-съдовото здраве.

Консумирате ли тези храни? Ако отговорът е „да“, опитайте да преминете към по-здравословни варианти, които ще ви помогнат да държите кръвното си налягане под контрол.

Вместо това се старайте да се храните с колко се може повече плодове и зеленчуци, които са силно препоръчителни за справяне с хипертонията.

  • Hermansen, K. (2000). Diet, blood pressure and hypertension. British Journal of Nutrition. https://doi.org/10.1017/S0007114500001045
  • Stranges, S., Wu, T., Dorn, J. M., Freudenheim, J. L., Muti, P., Farinaro, E., … Trevisan, M. (2004). Relationship of alcohol drinking pattern to risk of hypertension: A population-based study. Hypertension. https://doi.org/10.1161/01.HYP.0000146537.03103.f2
  • Bazzano, L. A., Green, T., Harrison, T. N., & Reynolds, K. (2013). Dietary approaches to prevent hypertension. Current Hypertension Reports. https://doi.org/10.1007/s11906-013-0390-z
  • Mohamed, S. (2014). Functional foods against metabolic syndrome (obesity, diabetes, hypertension and dyslipidemia) and cardiovasular disease. Trends in Food Science and Technology. https://doi.org/10.1016/j.tifs.2013.11.001