7 храни, които водят до повишени нива на пикочната киселина

26.08.2019
Когато нивата на пикочната киселина са високи в кръвта, може да има последствия за здравето като артрит или подагра. Научите кои храни са виновни затова и как да ги избягвате.

Високите нива на пикочна киселина може да предизвикат възпаление и болка в ставите. Дори може да доведе до заболявания като артрит и подагра. За съжаление, много храни съдържат много пурини. Тези вещества водят до повишени нива на пикочната киселина в кръвта.

Редовните кръвни тестове и поддържането на балансирана диета са двете ключови решения за предотвратяването на този проблем.

В тази статия ще разгледаме най-вредните храни, които водят до повишени нива на пикочната киселина. И така, избягвайте определени храни.

Храни, които водят до повишени нива на пикочната киселина

1. Морските дарове водят до повишени нива на пикочната киселина

Повишени нива на пикочната киселина: купа с морски дарове

Морските дарове са богати на пурини, така че трябва да ги ядете умерено, ако имате високи нива на пикочна киселина. Сред тях са раците, скаридите, стридите и мидите.

Храните от тази група трябва да бъдат избягвани както в свежа, така и в консервирана форма, тъй като дори и в обработен вид морските дарове водят до повишени нива на пикочната киселина в кръвта.

Вижте също: Сбогом на подаграта с това натурално средство

2. Червеното месо води до повишени нива на пикочната киселина

Повишени нива на пикочната киселина: червено месо на дървена дъска

Това е храната, която има най-голям принос за повишаване на нивата на пикочна киселина. Трябва изцяло да я избягвате, ако имате проблем с пикочната киселина.

Свинското месо и говеждото месо съдържат големи количества пурини. Мазните меса, каймата, бъбреците и вътрешностите също имат голям принос.

3. Бобовите растения водят до повишени нива на пикочната киселина

Повишени нива на пикочната киселина: бобови растения в купички

Лещата, леблебията и бобът са известни с високото съдържание на пурини, така че хората с високи нива на пикочна киселина трябва да ограничат консумацията им само веднъж или два пъти на седмица най-много.

4. Определени зеленчуци водят до повишени нива на пикочната киселина

Повишени нива на пикочната киселина: броколи и други зеленчуци на маса

Някои зеленчуци, които трябва да ядете в умерени количества или да избягвате, ако имате проблеми с пикочната киселина са: аспержи, гъби, карфиол, спанак, репички и праз.

5. Алкохол

Две чаши с алкохол и череши

Бирата всъщност е по-вредна за хората с високи нива на пикочна киселина отколкото морските дарове или червеното месо.  Това е така, защото се увеличава производството на пикочна киселина в тялото и тя се отделя от организма по-трудно.

Експертите препоръчват да избягвате бирата и ако страдате от подагра.

6. Напитки със захар и сладки десерти

донаци

Безалкохолните напитки и преработените плодови сокове съдържат царевичен сироп, който стимулира производството на пикочна киселина. Сладкишите, бисквитите, тортите и подобни храни са също много богати на захар, което води до повишаване на нивата на пикочната киселина и влошаване на състоянието.

7. Кафе

бяла чаша с кафе

Ако пиете твърде много кафе, може да е вредно за здравето ви, така че е най-добре да пиете само една или две чаши на ден най-много.

Симптоми на високи нива на пикочна киселина

При повишени нива на пикочната киселина можете да имате подагра и камъни в бъбреците. Най-честите симптоми са:

Лекарят трябва да направи правилната диагноза и да предпише режим на лечение, който да включва промени в режима ви на хранене.

Вижте също: Симптоми и лечение на подагра

Лечение на високите нива на пикочна киселина

Болката може да бъде много обезпокояваща. Обаче, има някои неща, които трябва да направите за да облекчите този проблем:

  • Приложете студен компрес на възпалените стави.
  • Лекарят може да предпише нестероидни противовъзпалителни лекарства, които могат да ви донесат голямо облекчение. Лекарят може да ви препоръча да започнете да приемате лекарства в ниски дози и да ги увеличите постепенно. Лечението ви може да продължи от шест до 12 месеца. През този период, трябва да внимавате с диетата и да правите леки упражнения редовно.

Примерна диета за намаляване на нивата на пикочна киселина

Мляко в бурканче и цвете

Тази диета съдържа протеин, който произлиза предимно от млечни продукти и яйца.Можете да използвате заешкото като месо, ако искате, защото има ниско съдържание на пурини и холестерол.

Закуска

  • 1 чаша обезмаслено мляко
  • 2 филии пълнозърнест хляб

Дневна закуска

  • 1 банан

Обяд

  • Картофени хапки (ньоки) с доматен сос
  • Бяла риба на грил
  • Натурален неподсладен йогурт за десерт

Следобедна закуска

  • 1 парче диня

Вечеря

  • Пармезан и патладжан
  • Салата от домати, моркови и босилек

Можете да смесвате съставките както желаете, но помнете, че трябва да балансирате протеините, зеленчуците, плодовете и пълнозърнестия хляб. Освен това, съдържанието на мазнини трябва да е ниско.

Запомнете: Тази статия е информативна и не трябва да бъде заместител на лекарските препоръчки. Лекарят може да ви препоръча различна диета, ако нивата ви на пикочна киселина са много над нормата.

Грижете се за здравето ви- това е най-важното нещо, което имате! Никой друг, освен вас, не може да направи това.

  • Healthline.com Natural Ways to Reduce Uric Acid in the Body [Online] Available at: www.healthline.com/health/how-to-reduce-uric-acid
  • Pontón RA. Enfermedades relacionadas con la nutrición: Errores congénitos en el metabolismo de las pirimidinas y purinas. Red de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal 2010.