6 начина да подобрите функционирането на щитовидната жлеза по естествен начин

22.04.2017
Недостигът на йод е най-често срещаната причина за появата на хипотиреоидизъм или дисбаланс в хормоните на щитовидната жлеза.

Щитовидната жлеза е малка жлеза с формата на пеперуда, разположена в областта на гърлото. Намира се в предната част на шията ви. Основната функция на щитовидната жлеза е производството на хормони, които влияят върху метаболизма, растежа и развитието.

Тя съдържа протеин наречен тиреоглобулин. Заедно с йода, той стимулира секретирането на хормоните за оптимално функциониране на органите, тъканите и клетките.

Освен това участва в синтеза на протеини, клетъчното окисление и други важни функции за запазване на доброто ви здравословно състояние.

Както и останалите ни органи, и тази жлеза е изложена на действието на многобройни фактори, които могат да нарушат баланса й. В резултат на това се нарушава и самото й функциониране.

Това не просто води до редица промени в тялото ви. Нерядко, с течение на времето, се появяват и сериозни болести.

Ето защо винаги трябва да полагате усилия и да се грижите за щитовидната си жлеза, особено като приемате хранителните вещества, от които се нуждае, за да функционира нормално.

Днес ще споделим с вас 6 полезни навика, които ще ви помогнат да подобрите функционирането на щитовидната си жлеза по естествен начин.

1.Включете йода в менюто си

Недостигът на йод е причина за дисбаланс на щитовидната жлеза.

Недостигът на йод е най-често срещаната причина за появата на хипотиреоидизъм или дисбаланс в хормоните на щитовидната жлеза.

Тялото ви не може само да произвежда това вещество. Така че е жизнено важно е да приемате достатъчно количество йод с храната, която консумирате.

Следните храни съдържат това вещество:

  • Яйцата
  • Черупчестите морски животни
  • Мазните риби
  • Сиренето
  • Готварската сол

Но когато говорим за готварската сол е добре да приемате умерени количества. Прекаляването със солта може да доведе до проблеми.

Искате да научите още? Разпознайте признаците на хипотиреодизма

2.Приемайте повече селен

Селенът е един от основните минерали, които могат да повлияят положително на проблемите с щитовидната жлеза.

Този минерал контролира стреса и спомага детоксикацията и регулирането на хормоналната активност.

Протеините, съдържащи селен, помагат за контролиране на метаболизма и механизмите, отговарящи за превръщането на храната в енергия.

И след всичко казано, ето и няколко натурални източници на селен:

  • Ядки
  • Ленено семе и слънчогледови семки
  • Яйца
  • Кисело мляко
  • Гъби

3.Увеличете приема на цинк

Недостигът на цинк води до появата пролеми на щитовидната жлеза

Ниските нива на цинк водят до появата на два основни проблема с функционирането на щитовидната жлеза: хипотиреоидизъм и хипертиреоидизъм.

Дисбаланса на щитовидната жлеза, независимо дали говорим за по-високи или ниски нива на произвежданите хормони, води до серия от негативни реакции в целия ни организъм.

Този основен минерал съществува в естествена форма в много храни. Въпреки това можете да го приемате и под формата на хранителна добавка.

Основните източници на цинк са:

  • Телешко месо
  • Миди
  • Свинско месо
  • Пилешко месо
  • Спанак
  • Семена и ядки
  • Шоколад
  • Орехи

4.Не забравяйте и магнезия

Друг жизненоважен елемент за правилното функциониране на щитовидната жлеза е магнезият, минерал, който трудно се обработва от организма и играе ключова роля в много системи в тялото.

Тялото ви трябва да превърне йода в хормони на щитовидната жлеза. Затова приемането на магнезий е толкова важно за избягването на различни видове усложнения.

Можете да си го набавите като използвате лосиони за тяло. Освен това магнезият се съдържа и в следните храни:

  • Сладка царевица
  • Авокадо
  • Банани
  • Спанак
  • Стафиди

5.Консумирайте кокосово масло

Консумирайте кокосово маслоза здрава щитовидна жлеза

Приемането на една – две супени лъжици кокосово масло на ден може да подобри функцията на щитовидната жлеза. Неговите средноверижни мастни киселини поддържат метаболизма.

Богат на витамини, минерали и антиоксиданти, кокосът е полезна храна в борбата срещу проблемите с щитовидната жлеза.

Докато все още са необходими изследвания относно ефекта на кокосовото масло върху тялото, някои експерти ни съветват да го добавим към менюто си като допълнение към терапията.

Прочетете статията: 5 средства за здрава коса с кокосова масло

6.Връзката между стреса и щитовидната жлеза

И накрая, продължителното излагане на стрес значително повишава риска от увреждане на щитовидната жлеза.

Първоначално стресът влияе на настроението ви. Но с течение на времето стресът води до серия от химически реакции в организма, които се отразяват негативно на здравето ни.

Причината за това е увеличеното образуване на кортизол. Това вещество пречи на хормоните на щитовидната жлеза да проникнат в клетките.

Грижите ли се за здравето на щитовидната си жлеза? Направете тези съвети част от ежедневието си. И не забравяйте да правите редовни прегледи при лекар, който да ви назначи подходящите изследвания.

  • Imam, S. K. (2016). Hyperthyroidism. In Thyroid Disorders: Basic Science and Clinical Practice. https://doi.org/10.1007/978-3-319-25871-3_8
  • Balasubramanian, S. P., & Smith, D. (2015). Disorders of the thyroid gland. In Essential Surgical Practice: Higher Surgical Training in General Surgery, Fifth Edition. https://doi.org/10.1201/b17820
  • Nadolnik, L. I. (2010). Stress and thyroid gland. Biomeditsinskaya Khimiya. https://doi.org/10.18097/pbmc20105604443
  • Zimmermann, M. B., & Boelaert, K. (2015). Iodine deficiency and thyroid disorders. The Lancet Diabetes and Endocrinology. https://doi.org/10.1016/S2213-8587(14)70225-6