5 начина за повишаване на количеството на желязото в кръвта

· 06.05.2018
За повишаване на количеството на желязото в кръвта трябва да избягвате определени храни затрудняващи усвояването на този минерал от организма и да ядете повече храни, които улесняват този процес.

Желязото е микроелемент, отговарящ за образуването на хемоглобина и червените кръвни телца. Затова е изключително важно организмът ни да има необходимото му количество желязо.

Когато количеството на желязото се понижи тъканите не получават достатъчно кислород и това може да доведе до появата на слабост, умора и анемия. Ако лекарят ви е казал,че страдате от недостиг на желязо, прочетете следващите редове.

1.Яжте храни богати на желязохрани богати на желязо

За да поддържате високо количеството на желязото в кръвта е важно да се храните здравословно и балансирано. Основната причина за недостига на желязо в организма е неправилното хранене. Тъй като желязото е минерал можете да си го набавите от храните – тези с растителен или животински произход.

  • Желязото от храните с животински произход се усвоява по-лесно от организма. Основният източник на желязо е месото (най-вече червеното месо).
  • Желязото от растителните храни се усвоява по-бавно, но е също толкова полезно, колкото това от животинските храни. Най-добрият вариант за набавяне на желязо от растителен произход ни предлагат бобовите култури, зеленолистните зеленчуци и ядките.

Прочетете и: 9 билки и подправки, пречистващи кръвта

2.Повишете приема на витамин C

За да може да бъде усвоено добре желязото трябва да се превърне във феритин. Този процес протича с помощта на стомашните сокове. Те съдържат солна киселина и витамин C. Затова трябва да включите в менюто си храни богати на витамин С като: лимони, портокали, броколи и пиперки.

Запомнете: въпреки че витамин C е важен за имунната система и усвояването на желязото прекалено високият му прием може да доведе до недостиг на фолиева киселина. Най-добре е да изяждате по два цитрусови плода дневно.

3.Храни блокиращи усвояването на желязомлякото блокира усвояването на желязо

Има храни повишаващи нивото на желязото, но има и такива, които затрудняват усвояването му и които трябва да избягвате.

Тези храни са:

  • Яйца. Фосвитинът, който съдържат яйцата пречи на усвояването на желязото с растителен произход от организма.
  • Прясно мляко. Калцият в млечните продукти пречи на усвояването на желязото от храните с животински и растителен произход, ако приемате повече от 300 мг калций на ден.
  • Чай. Оксалатите в чая затрудняват усвояването на желязото от растителен произход. Не се препоръчва пиенето на чай с богати на желязо храни.
  • Шоколад и кафе. Фенолните съставки ограничават усвояването на желязото от растителен произход.
  • Ядки. Фитатите, които се съдържат в ядките и семките действат като блокери на желязото и намаляват усвояването му с 50-65%

Ако лекарят ви е поставил диагноза анемия или дефицит на желязо трябва да избягвате максимално тези храни.

4.Добавки с желязо

Ако сте бременна е добре да приемате добавки с желязо, които да покриват нуждата от енергия на растящото във вас бебе, както и тази на вашия организъм. Желязото е важно за развитието на бебето.

  • В зависимост от причината за ниското ниво на желязо в организма ви трябва да се консултирате с лекар преди да започнете приема на добавки с този минерал.
  • Но невинаги добавките са необходими за решаване на този проблем, а и не всички добавки са подходящи за всеки.

Ако сте диагностицирани с недостиг на желязо и след няколко месеца забременеете уведомете лекаря си, за да ви направи необходимите кръвни изследвания. Така ще провери дали трябва да направите промени в начина си на хранене.

Не пропускайте да прочетете и:Ползата от консумацията на цитруси за закуска

5.Избягвайте приема на големи количества фибрихрани богати на фибри и желязо

Фибрите изпълняват редица важни задачи в организма ви – регулират храносмилането, спомагат понижаването на нивото на холестерола в кръвта и ви защитават от хронични заболявания като появата на неоплазми по дебелото черво. Въпреки че консумацията на фибри е полезна прекаляването може да ви навреди, ако страдате от недостиг на желязо.

  • Тъй като притежава разслабително действие желязото преминава бързо през храносмилателната ви система.
  • Това означава, че се усвоява по-малко желязо.

Салата за повишаване количеството на желязото

Въпреки че тези съвети са лесни може би не знаете от къде да започнете, за да успеете да повишите количеството на желязото в кръвта си. Съветваме ви да опитате тази салата. Можете да я промените по ваш вкус.

Съставки

  • Стек или друго червено месо (150 г)
  • 1 чаша измита рукола (100 г)
  • 1 чаша измит бейби спанак (100 г)
  • Нарязан на парчета грейпфрут, без кората и семките
  • Сол и прясно смлян черен пипер (за овкусяване)

Приготвяне

  • Овкусете стека или другото месо и го гриловайте.
  • Нарежете грилованото месо на малки парчета.
  • В купа смесете месото, зеленчуците и грейпфрута.
  • Подправете салатата с малко сол и прясно смлян черен пипер и й се насладете.

Знаете ли друга рецепта за повишаване на количеството на желязото в кръвта? Мислите ли, че приемате достатъчно желязо?