11 ежедневни навика, които увреждат мозъка ви

· 10.10.2018
Няма нищо по добро за ума от интелигентните разговори, четенето на книга и ученето на нови думи

Уморени сте, не можете да се концентрирате или забравяте често важни неща, сякаш нещо се случва с мозъка ви?

Забележете, че тези симптоми се появяват, когато сте се събудили рано или пък на сте яли нищо до ранния следобед. Както и когато сте били прекалено стресирани по време на работа.

Проблемът е, че сте се забравили да се погрижите за една съществена част от тялото си – вашият мозък.

Ежедневните ви дейности влияят на тялото ви по определен начин. Нещо повече, някои дейности пречат на нормалното функциониране на мозъка ви и дори могат да повредят структурата му.

Сега си представете, че вие ​​повтаряте тези действия всекидневно в продължение на години и години. Можете ли да познаете какво се случва? Вашите собствени навици убиват мозъка ви!

Но не се притеснявайте, все още има време. Промяната в ежедневните навици може да гарантира по-доброто здраве на организма, и в частност на мозъка ви.

В тази статия, ще  говорим за някои от тези ужасни ежедневни навици, които увреждат мозъка.

Вижте и: Мощна напитка за стимулиране на мозъка

Мозъкът ми и аз

Вашият мозък е изключително сложен и деликатен орган, който е  спряко или косвено действие върху телесни процеси. Той регулира хомеостазата, функции като пулса, водния баланс, кръвното налягане, хормоналния баланс и телесната температура.

Мозъкът ви е отговорен за движението, познавателната способност, обучението, паметта, човешките емоции, и следователно, общото ни  здравословно състояние.

Според многобройни научни изследвания на начина, по който човек живее живота си може да увреди мозъчните клетки за  кратки или дългосрочни периоди, което води до развитието на дегенеративни заболявания и няколко други подобни. От друга страна, изваршването на  позитивни дейности, като балансираното хранене и физически упражнения, активират мозъка и го подържат да бъде  здрав. Така че нека да разберем това как ,  тези 11 ежедневни навици могат да ни навредят..

Прочетете и: Как да подобрите паметта си със 7 лесни упражнения

11 Ежедневни навици, които увреждат мозъка

  1. Не закусвате

закуската дава много енергия и помага на мозъка ви да работи по-добре

Закуската е най-важното хранене за деня, защото тя влияе най-забележимо върху вашата работоспособност, издръжливост и емоционална стабилност.

През първите няколко часа на деня, мозъкът отпуска хранителни вещества ,за да продължи „управлението“  на физиологичните процеси. Ако не го снабдявате с енергия, то ще трябва да използва своите  резерви и да направи допълнително усилие за поддържане правилното си функциониране.

Липсата на закуска може да доведе до обща липса на енергия, загуба на концентрация и памет, лошо настроение, лошо физическо и интелектуално състояние. Яжте питателна и здравословна закуска.

  1. Тютюнопушенето

Ужасният навик  –  тютюнопушенето, значително намалява мозъчното вещество, както и подаването на кислород към мозъка. Доказано е, че насърчава  появата на невродегенеративни заболявания като болестта на Алцхаймер.

Също така, хетероцикличните амини, които се отделят по време на горенето на цигари пречат на правилното възпроизвеждане на ДНК, което води до мутации, причиняващи ракови клетки.

  1. Повишена консумация на захар

повишената консумация на захар вреди на мозъка ви

Преобладаването на рафинирани захари, бяло брашно, пържени храни и пакетирани храни в диетата, като същевременно липсват достатъчни количества зеленчуци, плодове и фибри, стимулира натрупването на вредни вещества в организма.

Това увеличава развитието на тумори,засяга функционирането на имунната система, води до недохранване и забавя неврологичното развитие.

  1. Постоянно излагане на замърсяване

Мозъкът се нуждае от постоянна „доставка“ на кислород, но различни токсични вещества могат да взаимодействат с обмена на газове, транспортирането и обработка на кислород към клетките, което води до намалена ефективност на мозъка.

  1. Не спите достатъчно

Нужен ви е около 8 часа сън на денонощие, за да може мозъкът ви да си почине, за обменните процеси, за правилното разпределение на  получената и  произведена енергия, както и за клетъчното обновяване.

Лишавайки себе си от достатъчно сън, ускорявате смъртта на мозъчните клетки, а това ви прави уморени и с лошо настроение през целия ден.

  1. Преяждането

Консумирането на храни, от които тялото не се нуждае ,причинява натрупване на остатъчни вещества под формата на мазнини и втвърдяване на церебралните артерии, което се отразяват на тяхното правилно функциониране.

  1. Алкохол

прекомерната консумация на алкохол е вредна за мозъка ви

Алкохолът може да съсипе органите, предимно тези на нервната система, черния дроб и сърцето. Това се отразява и на химичните реакции, протичащи в мозъка. Алкохолизмът също  така убива невроните и намалява скоростта, с която се предават нервните импулси.

  1. Бурни реакции или силен стрес

Стресът причинява няколко реакции на нервната система, някои от които намаляват умственият капацитет, а също могат и да повишат риска от поява на инсулт и сърдечни на атаки.

  1. Покривате главата си, докато спите

недостатъчният сън е вреден за мозъка ви

Спането  с покрита главата повишава концентрацията на въглероден диоксид и намалява количеството кислород, което може да причини вредни ефекти върху мозъка ви.

  1. Претоварването на мозъка по време на болест

Да работите или учи много, докато сте болен е вредно, защото енергията на организма се пренасочва  и забавя процеса на лечение.

Претоварването на  мозъка по време на този период може да намали ефикасността на организма, както и да отслаби  имунната ви система дори повече. Това улеснява появата на още повече видове заболявания.

  1. Липса на стимули и умствени упражнения

Няма нищо по добро за ума от интелигентните разговори, четенето на книга и ученето на нови думи, за да стимулирате мозъка си: това увеличава обучителния капацитет и паметта, както и времето за реакция към стимулите.

Според д-р Диана Цакова, невролог във Военномедицинска академия – София, социалните активности са един от ключовите фактори за менталното ви здраве.

Срещайте се с повече хора – така ще формирате нови невронни връзки, благодарение на които мозъкът ви ще работи по-ефективно и бързо.

Важни съвети

Грижете се за вашия мозък чрез воденето на здравословен начин на живот:

  • Яжте правилните храни – включвайте  вкусни плодове и зеленчуци, които ще стимулират мозъчната дейност. Консумирането на риба, богата на омега-3 мастни киселини, също е препоръчително, тъй като тези мазнини насърчават комуникацията между невроните.
  • Пийте 3 или 4 чаши чай или малки чаши кафе на ден, за да подобрите своята краткосрочна и дългосрочна памет и да намалите риска от поява на болестите на Алцхаймер и Паркинсон.
  • Спортувайте редовно.
  • Избягвайте наркотици, цигари и алкохол.
  • Спете достатъчно време.
  • Изпълвайте съзнанието си с положителни мисли.