Всичко за функцията на протеините в организма

Протеините играят важна роля в организма. Те притежават способността да образуват тъкани, както и редица други свойства. Научете повече от следващите редове!
Всичко за функцията на протеините в организма

Последна актуализация: 06 Януари, 2021

Знаете ли нещо за функцията на протеините в организма? Тези молекули, също като други хранителни вещества, са необходими за протичането на различни жизнени процеси, затова трябва да присъстват в менюто ни.

Протеините са изградени от структурни единици наречени аминокиселини. Част от тях не могат да бъдат синтезирани в човешкото тяло и поради тази причина се считат за есенциални. Няма друг начин за получаването им освен чрез храната.

Всичко за функцията на протеините в организма

Най-общо казано протеините са молекули изградени от 4 основни елемента: въглерод, водород, кислород и азот. Освен тях в състава им може да присъстват и сяра, желязо, мед или други минерали.

Протеините играят основна роля за живите същества, тъй като са макрохранителни вещества необходими за оптималното функциониране. Функциите им са разнообразни и различни, като основната е спомагането на образуването на тъканите и мускулната маса. Но функциите им далеч не се изчерпват само с тази.

Прочетете и: Протеинов шейк със зеленчуци и коноп

В следващите редове ще се спрем на различните функции, които изпълняват.

  • Структура и пластичност. Важна функция на протеините в организма е образуването на клетъчните структури. Те възстановяват тъканите, осигуряват опора и дават еластичност и здравина. Има два класически примера за това. На първо място колагенът, който участва в състава на костите и сухожилията. На второ място кератинът, който откриваме в косата, кожата и ноктите. Според проучвания приемът на протеини е един от основните начини за увеличаване на мускулната маса.
  • Регулация. Някои хормони като инсулинът и глюкагонът са протеини. Тези два хормона позволяват регулирането на концентрацията на глюкоза в кръвта. Друг случай е калцитонинът, отговарящ за усвояването на калция. А има и протеини, чиито функции са спомагането на клетъчното делене и „изразяването“ на гените.
  • Защита. Протеините спомагат образуването на имуноглобулини. Те представляват антитела защитаващи организма срещу чужди фактори. Муцините например защитават лигавицата и имат бактерицидно действие. Не можем да не споменем фибриногенът и тромбинът, спомагащи съсирването на кръвта и по този начин предотвратяващи кървенето.

И още:

  • Хомеостаза. Протеините притежават способността на запазват стабилна вътрешната среда чрез процеса наречен хомеостаза. При този процес рН, киселинността и осмотичния баланс в организма винаги са в нормални граници.
  • Ензими. Много протеини са ензими, което означава, че позволяват на организма да реагира много по-бързо при дразнене или стимулиране. Тези вещества могат да ускорят този процес благодарение на способността си да взаимодействат със субстрати. Например има ензими отговарящи за разграждането на храната като амилаза, липаза и протеаза.
  • Транспортиране: Спомагат преноса на вещества в телесните течности като кислород (чрез хемоглобина и миоглобина) и мазнини (чрез апопротеините). На клетъчно ниво можем да кажем, че има канали и рецептори позволяващи влизането и излизането на различни вещества през клетъчните мембрани.
  • Запаси: Протеините са и източник на енергия, ако се наложи използването им като „гориво“. Въпреки, че използването им от организма като източник на гориво не е оптимално, все пак е възможност, когато няма налични въглехидрати.

Различните източници на протеини

Храните, осигуряващи протеини, са с животински и растителен произход, но с различно качество. Източниците с животински произход имат висока биологична стойност, тъй като съдържат всички аминокиселини, необходими на организма. От друга страна растителните източници не съдържат част от тези вещества.

Според научни проучвания, при консумацията на протеини с растителен произход, с изключение на соевите такива, трябва да се опитате да комбинирате храните, за да постигнете оптимално качества. В противен случай никога няма да успеете да си набавите някои основни елементи.

Храни съдържащи качествени протеини са:

  • Червеното и бялото месо
  • Яйцата
  • Млечните продукти
  • Бобовите култури: най-вече соята, нахутът и лещата
  • Ядките и семената

Различни научни проучвания препоръчват консумацията на 0.8 грама протеини на килограм телесно тегло. Тази препоръка варира в зависимост от дневните нужди на всеки един човек. Например бременните жени, децата, юношите и възрастните хора трябва да си набавят повече протеини.

Тази препоръка не важи и за атлетите, които са силно натоварени физически. Според проучване публикувано в Journal of the International Society of Sports Nutrition, те трябва да си набавят поне 2 грама на килограм телесно тегло дневно.

Функцията на протеините в организма - защита

Както трябва да знаете за функцията на протеините в организма

Тези хранителни вещества са изключително важни за редица основни функции в организма. Поради тази причина всички трябва да обръщаме внимание на факта дали си набавяме достатъчно количество от тези вещества. Както вече споменахме протеините с високо качество са тези в храните с животински произход. Затова вегетарианците трябва да се консултират с диетолог.

Препоръчваме ви да прочетете и: 7 признака, че не си набавяте достатъчно протеини

Както виждате, важно е да знаете повече за функцията на протеините в организма. Тези молекули далеч не отговарят единствено за изглаждането на тъканите. Те са изключително важни, тъй като участват в редица процеси в организма. Здравето ни зависи от тях, затова е важно да присъстват в менюто ни.

Може да ви заинтересува ...
8 богати на протеини растителни храни, които трябва да добавите към менюто си
Mejor con SaludLeerlo en Mejor con Salud
8 богати на протеини растителни храни, които трябва да добавите към менюто си

Богатите на протеини храни са изключително важна част от начина ни на хранене. Те играят жизненоважна роля за физическото и умственото ни здраве.



  • Wolfe, R. R. (2017). Branched-chain amino acids and muscle protein synthesis in humans: myth or reality?. Journal of the International Society of Sports Nutrition14(1), 1-7.
  • Amador-Licona, N., Moreno-Vargas, E. V., & Martinez-Cordero, C. (2018). Ingesta de proteína, lípidos séricos y fuerza muscular en ancianos. Nutrición Hospitalaria35(1), 65-70.
  • Guerra, M., Hernández, M. N., López, M., & Alfaro, M. J. (2013). Valores de referencia de proteínas para la población venezolana. Archivos latinoamericanos de nutrición63(4), 278.
  • Guillén, M. V. L. (2009). Estructura y Propiedades de las Proteínas. Obtenido de http://www. uv. es: http://www. uv. es/tunon/pdf_doc/proteinas_09. pdf. 34p.
  • Miyahira, J. (2016). Importancia de mantener constante el medio interno. Revista Medica Herediana27(4), 197-198.
  • González-Torres, Laura, et al. “Las proteínas en la nutrición.” Revista salud pública y nutrición 8.2 (2007): 1-7.
  • de Luna Jiménez, Alfonso. “Valor nutritivo de la proteína de soya.” Investigación y Ciencia: de la Universidad Autónoma de Aguascalientes 36 (2006): 29-34.