Вагинална отпуснатост - 4 причини

Много жени се чувстват неудобно по време на секс, защото усещат дискомфорт поради отпуснатост на вагината. Този симптом обаче не е пречка за добър сексуален живот. Ще ви разкажем повече за причините за това и как да лекувате това състояние.
Вагинална отпуснатост - 4 причини

Написано от Daniela Echeverri Castro

Последна актуализация: 26 август, 2022

Вагинална отпуснатост е често срещано състояние при жени, които са претърпели промени в тялото си поради различни ситуации. Едно от последствията от загубата на тонус и еластичност на тази област е, че това може да повлияе както на самочувствието, така и на сексуалния живот на жената.

Има няколко фактора, които причиняват появата на това състояние. По-долу ще ви разкажем какви са те и как можете да сведете до минимум ефектите от вагиналната отпуснатост с някои добри навици и упражнения.

Какво е вагинална отпуснатост?

Вагиналната отпуснатост не се счита за заболяване, нито за дисфункция или дефект. Това е проблем, причинен от загубата на мускулен тонус във вагината, поради генетични фактори, хормонални промени и начин на живот.

Поради тази причина го класифицираме като естествено състояние, тъй като възниква главно, когато тялото претърпи биологични промени. Това обаче не означава, че не оказва влияние и не намалява сексуалното желание до известна степен.

Въпреки това, вагиналната отпуснатост сама по себе си не е пречка за пълното удоволствие от секса, нито трябва да намалява положителните ефекти от половия акт върху тялото. По-скоро дискомфортът възниква, когато са засегнати самочувствието и увереността на жената.

Вагинална отпуснатост.

Какви са причините за вагинална отпуснатост?

Няма точна причина, която да обясни защо при някои жени има вагинална отпуснатост, а при други няма. Има обаче няколко фактора, които са свързани с тенденцията за развитие на такова състояние. Ето и основните сред тях.

1. Възраст

Щастлива жена.

Напредването на възрастта е една от основните причини за вагинална отпуснатост. Поради промените, които стареенето причинява, тялото започва да произвежда по-малко колаген, който е основният елемент, отговорен за поддържането на еластичността на тъканите.

И докато признаците на стареене могат да бъдат доста очевидни по лицето, шията и деколтето, гениталната област също не е пощадена от последствията.

2. Бременност и раждане

Нормално е вагината да загуби известен тонус след разтягането, което претърпява след раждане. Това усещане за отпуснатост е още по-лошо, когато е имало разкъсване или когато са използвани форцепс.

Въпреки това, когато бебето се роди чрез цезарово сечение, жената също може да развие този симптом. Бременността кара кожата и мускулите на влагалището да губят еластичност поради натиска, упражняван върху тях.

3. Наднормено тегло и заседнал начин на живот

Причини за вагинална отпуснатост

Мускулите на влагалището могат да отслабнат в резултат на наднормено тегло и заседнал начин на живот. Както при другите мускулни групи, упражненията са от ключово значение за укрепването им.

Всъщност няколко упражнения се фокусират върху работата на тазовото дъно, чиято функция е да тонизира тази област и между другото да предотврати проблеми като инконтиненция и сексуална дисфункция.

4. Хормонални промени

Физиологичните нарушения, които възникват по време на менопаузата, могат да бъдат причина за вагинална отпуснатост. При тях има хормонален дисбаланс, който увеличава загубата на вагинална твърдост поради промени в лигавицата, която защитава зоната.

Съвети за предотвратяване и борба с вагиналната отпуснатост

Вагиналната отпуснатост засяга предимно жени, които са раждали поне веднъж. Въпреки това, има няколко метода и съвета, които могат да помогнат за предотвратяването и намаляването й, без да се налага да прибягвате до вагинопластика.

Ето няколко съвета, които можете да имате предвид:

  • Правете упражненията на Кегел няколко пъти седмично. Те имат за цел да стимулират вътрешните и външните мускули на вагината, за да тонизират цялата област.
  • Следвайте режим за рехабилитация на тазовото дъно. Идеален за възстановяване на зоната след раждане или при състояния като инконтиненция.
  • Правете секс по-често. Служи за повишаване на еластичността на влагалището и предотвратяване на атрофия и сухота.
  • Поддържайте здравословна диета. Не само, за да сте здрави, но и за балансиране на телесното тегло и поддържане на производството на колаген.
  • Не разтягайте и не наранявайте зоната.
  • Използвайте подходящи продукти за грижа. Не използвайте парфюмирани сапуни, душове или пудри.
  • Не се товарете прекомерно. Вдигането на тежки предмети увеличава чувствителността към интраабдоминално налягане, което от своя страна отслабва мускулите като тези на вагината.

Други възможности за лечение на вагинална отпуснатост

В допълнение към изброените по-горе, има и други методи за премахване на вагиналната отпуснатост, като коригираща хирургия, която не е силно препоръчителна поради възможните усложнения, и радиочестота, по-модерен вариант, който води до стесняване с използване на локализирана топлина.

И накрая, ако страдате от това състояние, нека ви уверим, че няма от какво да се срамувате. Този симптом е нормален и може да бъде овладян с дадените препоръки. Освен това, това не трябва да е пречка, за да се насладите напълно на сексуалния си живот.

Заложете на тези здравословни навици и ще забележите разликата!

Може да ви заинтересува ...
Често срещани причини за вагиналната сухота
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
Често срещани причини за вагиналната сухота

По-голяма част от жените са изпитвали дискомфорт във влагалището в някакъв период от живота си. Много от тях обаче не знаят причините за вагиналнат...



  • Ertekin, C., Colakoglu, Z., & Altay, B. (1995). Hand and Genital Sympathetic Skin Potentials in Flaccid and Erectile Penile States in Normal Potent Men and Patients With Premature Ejaculation. The Journal of Urology. https://doi.org/10.1097/00005392-199501000-00027
  • Barnhart, K. T., Izquierdo, A., Pretorius, E. S., Shera, D. M., Shabbout, M., & Shaunik, A. (2006). Baseline dimensions of the human vagina. Human Reproduction. https://doi.org/10.1093/humrep/del022
  • M. Weber, A., D. Walters, M., R. Schover, L., & Mitchinson, A. (1995). Vaginal anatomy and sexual function. Obstetrics and Gynecology. https://doi.org/10.1016/0029-7844(95)00291-X
  • Fonti Y, Giordano R, Cacciatore A, Romano M, La Rosa B. Post partum pelvic floor changes. J Prenat Med. 2009;3(4):57–59.
  • Schwenkhagen, A. (2007). Hormonal changes in menopause and implications on sexual health. Journal of Sexual Medicine. https://doi.org/10.1111/j.1743-6109.2007.00448.x