Съвети за по-лесно адаптиране към промените на менопаузата

27 Декември, 2019
С напредването на възрастта с тялото ни настъпват промени. Тези съвети за облекчаване на физическите и психични промени на менопаузата ще направят прехода към този етап в живота ви по-лесен.

“Чувствам се разочарована, депресирана и лесно се дразня“ е една от типичните фрази на жените на прага на менопаузата. Обикновено жените не са подготвени за промените на менопаузата и не знаят как да се справят с тях.

През този период в организма настъпва дисбаланс на различни хормони. Наблюдават се и редица психологични промени.

В тази статия ще се спрем на няколко съвета за по-лесно адаптиране към промените на менопаузата.

Предменопауза и менопауза

Предменопауза

Хормоналните промени в жените могат да предизвикат емоционални и психични проблеми.

Менопаузата настъпва около година след последния месечен цикъл на жената. Предменопаузата е етапът, в който организмът започва да образува по-малко количество естроген и прогестерон, което намалява способността й да забременее. Това обикновено се случва около 50 годишнина на жената.

По това време започват да се наблюдават промените на менопаузата, които често включват горещи вълни и нощно изпотяване. Жените се оплакват и от трудно заспиване, зачестяване на инфекциите на уринарния тракт, неволно изпускане на урина и натрупване на мазнини в областта на талията.

Без обяснение се появяват чувство за самота, промяна в настроението, периоди на тъга и гняв. В някои случаи те могат да доведат до понижаване на самочувствието. Това са емоционалните промени, свързани с настъпващите физиологични такива. Нерядко дамите се оплакват от проблеми с паметта и концентрацията.

Ако една жена чувства меланхолия, лесно раздразнителна е или изпада в депресия, тези чувства могат да се засилят през този период от живота й. Същевременно тези промени няма да се наблюдават при други жени, а при други – промените да протекат много по-лесно.

Връзка на хормоните със страничните ефекти

Връзката между естрогена и женските хормони и синтеза на допамин, серотонин и окситоцин оказва своето въздействие. Тези невротрансмитери участват в контролирането на емоциите и са свързани с редица психиатрични и психологични проблеми.

Има ясна връзка между раздразнимостта, влошаването на здравето, тъгата, стреса и тревожността. Този вид усещания засягат 70% от жените навлизащи в менопаузата и могат да продължат от шест месеца до две години.

Прочетете и: 5 натурални продукта за контролиране на менопаузата

Полезни съвети за по-лесно адаптиране към промените на менопаузата

Научете се да приемате промените на менопаузата.

Необходимо е да усвоите някои здравословни навици през този период на живота си.

Използване на слънцезащита и ежедневна хигиена

За да се справите с ефекта от действието на пониженото ниво на естрогена – една от многото промени на менопаузата – върху кожата, може да прибегнете до редица опции.

Първо трябва да използвате подходяща за вашия тип кожа слънцезащита.

Освен това ежедневната хигиена е много важна, както и използването на продукти възстановяващи защитната функция на кожата. По този начин ще намалите появата на бръчки, суха и отпусната кожа.

Стареенето на кожата е свързано с генетични фактори, както и с влиянието на околната среда. Затова ви съветваме да подобрите начина си на хранене и да избягвате излагането на замърсяване, силно слънце и цигарен дим, за да се справите по-лесно с промените на менопаузата.

Как се променя тялото ви?

През този период настъпва преразпределение на мазнините в тялото. Много жени се оплакват от наедряване в областта на бедрата, а други – тъкмо обратното – отслабват.

Балансираният начин на хранене, приемът на много плодове, зеленчуци, бобови култури, както и ежедневното спортуване ще ви помогнат да предотвратите неприятното напълняване.

Един от проблемите, които често настъпват в този етап от живота на жените, е остеопорозата. Повишава се чупливостта на костите, най-вече на бедрата, китките и прешлените на гръбначния стълб. Нерядко се наблюдават фрактури или спуквания.

Затова ви съветваме да обръщате внимание на приема на калций, който да си набавяте чрез консумацията на млечни продукти. Освен това е добре да ходите ежедневно поне 20 минути.

Препоръчваме ви да прочетете и: 6 интересни факта за болестта остеопороза

Повече контрол и по-малко сол

Ограничете приема на сол, за да сте здрави.

Посещавайки редовно лекаря си и водейки здравословен начин на живот може да се предпазите от неприятните промени на менопаузата.

Превенцията през предменопаузата е важна, тъй като в противен случай може да се повиши риска от развитие на сърдечно-съдови проблеми и повишаване на кръвното налягане. Нивото на холестерола  също може да се повиши, както и да се появи диабет. През този период се повишава риска от сърдечни удари и мозъчни проблеми.

Съветваме ви да намалите консумацията на сол, алкохолни напитки, пържени храни, снаксове и фаст фуд.

Не трябва да пропускаме и приемът на вода, който е много важен. Горещо ви съветваме да спрете цигарите и редовно да си правите изследвания за нивата на холестерола и кръвната захар.

Потърсете помощ

Тези физиологични промени често са свързани с емоциите. Ниското самочувствие, повишената умора, необходимостта да плачете, както и промените в настроението са често срещани през този период от живота на дамите. Сексуалното желание също може да отслабне.

Потърсете помощ от специалист при появата на тези проблеми. Гинекологът ще ви помогне като се опита да контролира дисбаланса през менопаузата и ще лекува евентуалните аномалии.

Търсенето на помощ от психолог може да бъде изключително полезно във всеки един етап от живота ви. Този специалист ще ви помогне да се справите с емоционалните си проблеми, тревожността и депресията.

Посрещнете с усмивка положителните промени

Приемете с усмивка промените на менопаузата.

Посрещнете този нов етап от живота си с радост и ентусиазъм.

Трябва да разберете, че най-важното е да посрещнете промените на менопаузата като нещо естествено – и красиво – като част от живота ви.

Възползвайте се и започнете да живеете по-здравословно. Умереното ежедневно спортуване, разнообразната диета богата на бобови култури, плодове и зеленчуци и загърбването на вредните навици ще ви помогне да ограничите неприятното влияние на промените на менопаузата.

Заобиколете се с позитивни приятели, прекарвайте повече време с любимите си хора и общувайте. Това е най-добрият начин да продължите на се наслаждавате на живота, да се грижите за самочувствието и увереността си.

Ако успеете да разберете, че менопаузата е естествен етап от живота ви и да приемете промените, които ще настъпят с нея, ще можете да продължите да живеете пълноценно.

  • Sociedad Española de Ginecología y Obstetricia. 2004. Guía práctica menopausia. Extraído de: http://www.infodoctor.org/rafabravo/guiamenopausia.pdf
  • Jorge Salvador. 2008. Sociedad peruana de obstetricia. CliMatErio Y MENoPaUSia: EPidEMiología Y fiSioPatología. Extraído de: http://www.spog.org.pe/web/revista/index.php/RPGO/article/viewFile/1092/pdf_115
  • María José Alonso Osorio. Colegio farmacéuticos de Barcelona. Hábitos saludables menopausia. Extraído de: https://www.mgc.es/downloads/PDF/setmanes/setmana_ca_201004.pdf