Ползи от водораслите при хипотиреоидизъм

· 26.09.2016
Освен за регулиране на сърдечно-съдовата система, водораслите са полезни за намаляване на холестерола и излишните килограми

Хипотиреоидизмът е заболяване, което обикновено засяга жени над 50 годишна възраст, но е възможно да се появи след раждане. Симптомите му влошават значително качеството на живот, като се отразяват и на външният вид на хората, страдащи от него.

В статията ще ви запознаем с ползите от водораслите и практическото им приложение при проблеми с щитовидната жлеза, благодарение на високото им съдържание на йод и други минерали. Ще ви дадем и предложения за това как лесно и забавно да готвите с водорасли.

Какво представлява хипотиреоидизмът?

Около 3 % от населението страда от хипотиреоидизъм. Заболелите имат понижени нива на хормона тироид в състава на кръвта.

Често срещани са следните симптоми:

  • Слабост в мускулите.
  • Усещане за студ.
  • Повишение или понижение на теглото без конкретна причина.
  • Депресия.
  • Двойна брадичка при слаби хора.
  • Косопад.
  • Бледо и жълтеникаво лице.
  • Задържане на течности.
  • Изключително суха кожа.
  • Липса на окосмяване в краищата на веждите.

Какво го причинява?

Най-характерните причини за болестта са следните:

  • Различни видове тиреоидити.
  • Дефекти по рождение.
  • Лъчева терапия на врата.
  • Анти-тироидни медикаменти.
  • Лечение с литий.
  • Хронична недостатъчност на йод.

Видове водорасли

Водораслите все още са сравнително непознати в кулинарния свят, въпреки че могат да се добавят в редица ястия и се използват като медицинска храна.

Повечето хора признават, че не знаят как точно да готвят с тях и затова не ги използват. Добавянето на водорасли към ястията е много по-просто, отколкото изглежда и ще внесе оригинален привкус на ежедневните ви рецепти.

Благодарение на навлизането на японската кухня, водораслите заемат все по-голямо място и в нашите рецепти. Те присъстват и във вегетарианските и макробиотични режими, известни със съдържанието на минерали, включително йод, който е обикновено е дефицит при хората с хипотиреоидизъм.

Уверете се, че използвате екологични водорасли или такива с гаранция, че не съдържат токсични вещества, преди да ги приложите по посочените по-долу начини.
2-uakame

Как да консумираме водораслите?

Всеки вид водорасли има различни инструкции за употреба според специфичните си характеристики. По-деликатните видове трябва да киснат няколко минути във вода, докато по-дебелите и жилави имат нужда от 30 или 40 минути обработка.

По-надолу можете да видите няколко предложения:

  • Нори: Тънките листове от това водорасло се използват при приготвянето на суши. Навлажнете листата и завийте ориз или друг пълнеж по ваш избор.
  • Комбу: Парченца комбу, добавени в зеленчуковата яхния, ще омекотят ястието и ще улеснят храносмилането ви.
  • Уакеме: Добавянето на уакаме в крем супата омекотява състава й, улеснява пасирането и е чудесен заместител на картофите или сиренето.
  • Морски спагети: Кафяви водорасли, които се комбинират чудесно с паста и ориз.
  • Дулсе: Тези водорасли са готови за консумация с минимална обработка, подходящи са за бързи супи, сосове, винегрети и салати.

Има и два вида изключително полезни водорасли, които ви препоръчваме да използвате като добавка:

  • Фукус

Винаги ги използвайте под медицинско наблюдение.

3-sushi

Сол от водорасли

Друга опция да консумирате ежедневно водорасли, е като си приготвите сол от тях. Тя ще подобри вкуса на всяко ваше ястие.

  • За приготовлението й са ви нужни морска сол и два вида водорасли по ваш избор. Смесете ги добре и ги дръжте в стъклен съд с плътен капак. Може да добавите и други ароматни подправки.
  • Тази сол действа и като консервант.

Можете да я използвате по същия начин, по който използвате стандартната сол при готвене, в супи, яхнии и пр.

Препоръчваме ви да си направите тази сол от водорасли, тъй като тя е изключително богата на йод и се използва в много готови подправки, които се продават в био магазините.

4-uakame

Храни, които да избягвате

С увеличаване консумацията на водорасли, трябва да ограничите употребата на следните, иначе здравословни храни, които не са препоръчват при хипотиреоидизъм, тъй като блокират усвояването на йод:

  • Кръстоцветни зеленчуци: зеле, карфиол, броколи, брюкселско зеле.
  • Спанак.
  • Соя.
  • Праскови.
  • Боб.
  • Лайм.

Намалете употребата и на всякакъв вид обработена и рафинирана храна, както и на чешмяна вода. Вместо това наблегнете на изворна или минерална вода.

Снимките са предоставени от Жаклин и Майкъл Капел.