Автоимунните болести:полезни и вредни храни

· 28.12.2018
Най-подходящите храни за овладяване на автоимунните болести са тези, които осигуряват на организма достатъчно енергия.

Знаете ли, че има забранени и полезни за автоимунните болести храни?

Ако страдате от автоимунно заболяване трябва да спазвате диета според нуждите на организма ви.

В следващите редове ще ви дадем ценни съвети за съставянето на подходящ хранителен режим за хората с автоимунни болести. Както може би предполагате има полезни и забранени храни. Здравословното хранене е изключително важно за хората с такива здравословни проблеми, за да  оптимизират функционирането на организма си и да укрепят имунитета си.

Кои са автоимунните болести?

Тези заболявания се проявяват в резултат на нарушеното действие на имунната система. Тя атакува клетките на организма или казано по друг начин имунната система атакува и уврежда определени органи и тъкани. До момента са открити над 80 автоимунни болести. Някои от най-известните са цьолиакията, ревматоидният артрит и множествената склероза.автомиунният протокол е специален хранителен режим при автоимунните болести

Целта на “автоимунния протокол” е да предпази болните от ефекта на този тип болести.
Представлява диета, спомагаща лечението на имунната система.

Какво представлява автоимунният протокол?

Въпреки че тази диета е предназначена за хората с автоимунни заболявания, тя е подходяща и за всеки, който иска да я спазва. Всички храни в нея са изключително полезни за здравето.

Автоимунният протокол включва голяма част от принципите на действие на диетата на Палео. При автоимунния протокол освен премахването на храни като зърнените и бобовите култури, млечните продукти и тези с добавена захар, се изключват и продуктите причиняващи възпаление на храносмилателната система в началото на диетата.

Част от храните, изключвани при този хранителен режим, са яйцата, сушените плодове и ядките, изкуствените подсладители, алкохолът, подправките, кафето и какаото. Както вече споменахме тези храни биват елиминирани само в началото на диетата. Този протокол постепенно лекува стените на чревния тракт и синдрома на пропускливите черва.

Ето защо организмът атакува собствените си клетки по погрешка. Постепенното включване на тези храни, една по една в менюто, позволява да се анализират и открият причинителите на дразненето и възпалението.

Прочетете и: 9 храни за укрепване на имунната система

Други забранени храни при автоимунните заболявания

От менюто задължително трябва да се изключат чипсовете и подобните продукти, както и полуфабрикатите. Обикновено тези продукти са забранени във всяка една диета, а за хората с автоимунни заболявания са изключително вредни и опасни.

Освен това не се препоръчва консумацията на месни продукти като колбаси, шунки и всякакъв вид преработени меса, както и честото присъствие в менюто на риби като сьомга и риба тон, заради тежките метали, които съдържат.

колбасите са забранени храна при автоимунните болестиРезултатът от автоимунния протокол

Почти всички хора, спазващи този протокол, забелязват значително подобрение и дори влизат в ремисия на заболяването си. Но това зависи от вида на хроничното заболяване.

Не пропускайте да прочетете и: Как да открием чувствителност към глутена

Тъй като няма лек за този вид заболявания спазването на посочената диета не е за кратък период от време. Тя се превръща в начин на живот, а не във временен хранителен режим.

Здравословни храни при автоимунните заболявания

Най-подходящите храни за овладяване на автоимунните заболявания са тези, които осигуряват на организма достатъчно енергия. Храни без глутен и богати на въглехидрати примерно са картофите, маниоката, ямсът, сладките картофи и тапиоката. Те са перфектният избор за здравословна закуска. Можете да ги използвате и при приготвянето на супи, зеленчукови пюрета, салати и дори да ги хапвате под формата на чипс.сладките картофи и маниоката са полезни при автоимунните болести

Продуктите богати на полезни за здравето мазнини като авокадото, мазната риба, семената и растителните масла също са чудесен начин са контролиране на автоимунните болести.  Въпреки че хората избягват храните с мазнини, липидите в тези продукти са важни, ако искаме да се радваме на добро здраве.

От тези храни можете да си набавите ценни хранителни вещества като омега-3 и омега-6 мастните киселини, притежаващи силно противовъзпалително действие. Трябва да подчертаем, че трябва да избягвате пържените храни. Затова не загрявайте мазнините, а ги консумирайте в натурално състояние.

  • Gauree G. Konijeti et al. “Efficacy of the Autoimmune Protocol Diet for Inflammatory Bowel Disease”, Inflamm Bowel Dis. 2017 Nov; 23(11): 2054–2060.
  • Fasano, A (2012 Oct). «Intestinal permeability and its regulation by zonulin: diagnostic and therapeutic implications». Clin Gastroenterol Hepatol 10 (10): 1096-100
  • Fasano, A (2011 Jan). «Zonulin and its regulation of intestinal barrier function: the biological door to inflammation, autoimmunity, and cancer». Physiol Rev 91 (1): 151-75.
  • Facundo Bitsh, “¿Nuevas terapias para librarse de las enfermedades autoinmunes” en blog medicapanamericana.