Паниката за пазаруване и коронавируса – какво казва психологията по темата?

На всички ни е ясно, че сме в необичайна ситуация с епидемията от коронавируса COVID-19 и затова трябва да бъдем подготвени. Но паниката за пазаруване има негативни последици: недостиг на определени продукти и покачване на цените.
Паниката за пазаруване и коронавируса – какво казва психологията по темата?

Последна актуализация: 27 март, 2020

Празни рафтове. Дълги опашки с препълнени колички. Изнервяне, бързане, хвърляне на тревожни погледи около вас, страх от изчерпване на продукти от първа необходимост, храни и тоалетна хартия. Паниката за пазаруване в кризата с коронавируса е феномен, който ни изненадва и същевременно засилва чувството за паника.

А има ли смисъл блъскането в супермаркета и купуването на големи количества храна, която да съхраняване в дома си?  Или сме свидетели на поредното ирационално поведение? На първо място трябва да подчертаем един очевиден факт. Лавинообразното разпространение на коронавируса  COVID-19 ни подтиква към необичайни мерки, една от които е карантината.

Някои хора бяха задължени да останат в домовете си 15 дена, дори повече. А това със сигурност изисква значителни ресурси за времето, което ще бъде прекарано в изолация. Въпреки всичките ни опасения, пазарските рафтове ни казват, че няма никакви проблеми с доставките; продуктите се зареждат нормално и няма никаква индикация, че това ще се промени.

Въпреки това страхът у хората е очевиден. Паниката за пазаруване е навсякъде около нас: независимо дали живеете в САЩ, Нова Зеландия, Испания, Франция или Малайзия. Това поведение не е нещо ново, а в основата му стоят редица специфични причини. Днес ще анализираме именно тях.

Кризата с коронавируса доведе до дефицит на редица стоки.

Паниката за пазаруване и коронавируса: за какво става въпрос?

Според пирамидата с основни човешки потребности на Ейбрахам Маслоу  – на първото стъпало – стои нуждата от храна за оцеляването ни. В условията на несигурност и страх, запасяването с основни продукти у дома, ни дава спокойствие. Това е лесно разбираемо.

Фактът, че ни отне толкова малко време, за да реагираме по този начин с паника, доказва горното. Ясно е, че трябва да бъдем проактивни.

Но същата реакция на големи групи хора води до ситуации, които искаме да избегне: дефицит на определени продукти, дълги опашки и дори ситуации на стрес и конфронтация между хората. Ето защо трябва да имаме предвид някои аспекти на паниката за пазаруване в условията на епидемията с коронавируса.

Да бъдем проактивни – да; но да пазаруваме с паника – не

Дейвид Севидж е професор по поведенчески науки и микроикономика в Университета Нюкасъл в Австралия. Той казва, че трябва да предвидливи. Вероятността от спазване та 15 дневна карантина е реална и затова трябва да бъдем подготвени. Но трябва да направим това по рационален и балансиран начин.

Какво искаме да кажем  с това “рационален и балансиран начин”? Означава, че не трябва да купуваме 15 опаковки тоалетна хартия. Не трябва да пълним количката си с 20 шишета дезинфектанти. Именно това се случва в много градове и страни,  наблюдава се поведение за неоправдано трупане, от което има две основни негативни последици. Първата е, че тези продукти бързо се изчерпват. А второто е – покачването на цените им.

Паниката за пазаруване поражда още паника.

Паниката за пазаруване ражда още паника: порочният кръг на страха

Медиите също спомагат тази паника. Паниката по коронавируса не е просто инстинктивна реакция на хората в ситуация на страх и несигурност.

Показването по телевизията на хора обхванати от паника за пазаруване или споделянето на такива видеа в социалните мрежи е силно заразно.

Нека да запомним, че зад вируса COVID-19 не се крие нищо по-страшно от усещането за стрес, че ще останете без продукти, ако не реагирате бързо.

Подозрителният ум и нуждата да контролираме положението

Стивън Тейлър е клиничен психолог и професор в Университета на Британска Колумбия. Един от най-познатите му трудове е „Психология на пандемията“. В тази книга той обяснява нещо много интересно, което всички трябва да имаме предвид.

Човешкият мозък често не се доверява на информацията, която получава. Винаги у нас остава чувството, че “не всичко ни е било казано”. Понякога се доверяваме на фалшивите новини, които четем, друг път вярваме на противоречива информация. Тези ситуации само подхранват страховете ни и подсилват нуждата ни да контролираме положението.

Един от начините да постигнем това е като пазаруваме. Знаете, че миенето на ръцете, поддържането на адекватна хигиена и ползването на защитни средства със сигурност ще ви помогнат. Но прибирайки се у дома при пълните с храна и основни продукти шкафове ви успокоява много повече и ви дава онова усещане, че контролирате ситуацията.

Паниката за пазаруване няма да помогне на никой.

Алтернативата: разумно пазаруване в условията на криза

Паниката за пазаруване в условията на коронавирус поражда  още паника. Затова трябва да се пазите да не попаднете в този капан. Очевидно е, че се намираме в необичайна ситуация с COVID-19.

Тя ви подтиква да се адаптирате към новите условия. Ключът към правилното справяне с действителността е, на първо място, да действате спокойно, балансирано и интелигентно. Само така ще покажете най-доброто от себе си.

Затова отговорът на въпроса дали трябва да бъдем проактивни е да, но по един разумен начин.

Дали е добре да увеличим обема на покупките си? Всичко зависи от указанията на експертите.

Карантина и затваряне на училищата

Ако ще прекарате дълго време у дома заради карантината или затварянето на училищата, вие и децата ви ще бъдете вкъщи по цял ден и очевидно трябва да бъдете подготвени за това.

  • Трябва да избягвате паниката за пазаруване. Поведението предизвикано от тревожността и страха само влошава положението: цените започват да се покачват, а продуктите се превръщат в дефицитни стоки.
  • Трябва да купувате това, което ви е необходимо за деня – нито повече, нито по-малко.
  • Ако здравните експерти препоръчат и въведат специфични мерки, трябва да ги спазвате.
  • Не трябва да мислите неразумно е неоснователно за бъдещето – магазините няма да останат без продукти. Ще можете да пазарувате нормално при нужда.

И накрая – ако усетите, че ситуацията ви натоварва повече отколкото можете да понесете, не се колебайте да потърсите професионална помощ.

Кризите се посрещат със спокойствие, консенсус и поведение на гражданско общество, хората се подкрепят, мотивират и окуражават едни други. Днес вече виждаме положителните резултати от всичко това. Китай се справя с кризата, а в момента се работи по повече от осем проекта за разработване на ваксина срещу вируса.


Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.


  •  Taylor, Steven (2019) The Psychology of Pandemics. Cambridge Scholars

Този текст се предоставя само с информационна цел и не замества консултация с професионалист. При съмнения, консултирайте се със своя специалист.