Натурални начини за предотвратяване на задържането на течности

02 Януари, 2019
Намалете консумацията на сол, мляко и червени меса, и пийте повече билкови чайове
 

Задържането на течности не се счита за сериозно състояние, но лекарите считат, че е знак за дисбаланс и трябва да му се обърне внимание.

Какво трябва да знаем за задържането на течности

Когато кръвоносните съдове позволяват прекалено много течности да достигат околните тъкани, това затруднява изхвърлянето им. Задържането на течности е по-често срещано при жените. Трябва да знаем причините, за да можем да го лекуваме правилно.

Симптоми на задържането на вода

Вижте и: 7 съвета при задържане на течности и за подобряване на кръвообращението

Важно е да се разбере, че тялото постоянно балансира нивата и съдържанието на флуиди и хормони. При консумиране на вода (повече отколкото трябва), тялото премахва „излишъка“ чрез потта или урината. Проблемите възникват, когато то не е в състояние да го елиминира. Тогава балансът се губи. Състоянието е известно като „задържане“.

Някои от най-честите причини за задържането на течности са:

  • Лоша диета
  • Хормонален дисбаланс
  • Небалансирано хранене
  • Висок прием на сол или храни с прекалено много подправки
  • Нарушения на черния дроб или други проблеми
  • Лоша сърдечна или бъбречна функция
  • Някои лекарства или химикали
 
  • Недостатък на протеини или други хранителни вещества
  • Заседнал начин на живот
  • Бременност
  • Менопауза
  • Някои етапи на менструалния цикъл

Най-честите симптоми на задържането на течности са:

  • Повишаване на теглото без видима причина
  • Подуване на краката или ръцете
  • Сърцебиене
  • Обща умора
  • Спазми
  • Слабост или умора
  • Хипертония
  • Целулит
  • Малко количество урина

Храните, които трябва да избягвате, ако задържате течности

  •  Сол: елиминирайте я от диетата или я заменете с морска сол. Може да добавите аромат към храните – водорасли, билки,кардамон. Не забравяйте, че: колбасите, пушените меса, консервите, преработените храни, сосовете, майонезата, сиренето, замразените храни, готовите супи или бульоните, соевият сос, подправките и много други продукти – могат да съдържат много „скрита“ сол.
  • Наситени мазнини и червено месо
  • Краве мляко: съдържа високо съдържание на мазнини. Избягвайте и обезмаслено мляко или – без лактоза. Те са химически модифицирани, което само затруднява работата на тялото да ги обработва. Тъй като млякото „се залепва“ към стените на червата, това пречи на правилното отстраняване на отпадъците. Използвайте заместителни млека на зеленчукова основа – бадемово мляко, оризово мляко, просо и др.
Превенция на задържането на течности
 

Прочетете още: 10 плодове и зеленчуци против задържане на течности

Натурални средства против задържането на течности

  • Глухарче: то е едно от растенията, което позволява отделянето на излишната вода от организма. Сварете шепа сушени листа и корени в 1 ½л. вода. Покрийте и оставете да изстине. Пийте чаша преди всяко хранене.
  • Царевица: сложете във вода няколко супени лъжици царевична коса. Варете 20 минути. Пийте отварата веднъж на ден – за стимулиране на бъбреците и отстраняване на на течностите. Консултирайте се с личния лекар, ако сте с недостатъчна бъбречна функция.
Средства за предотвратяване на задържането на вода

  • Чай: всякакъв вид е противодействие на последиците от задържане на течности. Правилното съотношение е: 1 чаена лъжица листа от изсушената билка – за чаша вода.
  • Медовина: има диуретични свойства и облекчава отока или излишъка на течности в организма. Пригответе чай, използвайки 4 гр. изсушени цветя и листа от това растение, и пийте 2 пъти дневно.
  • Росянка: отличен диуретик, защото съдържа много флавоноиди. Пийте чай, приготвен с 1 или 2 гр. росянка (по 1 чаша – 3 пъти на ден).
  • Череши: стимулират изхвърлянето на урина и са много добър природен лек за хора, опитващи се да „помогнат“ на бъбреците да работят по-добре. Използват се и в случаи на затлъстяване, оток, възпаление или слаба функция на бъбреците.
 
Храни за предотвратяване на задържането на течности

  • Цикория: подобрява функцията на черния дроб и бъбреците. Препоръчва се при пациенти с подагра или артрит. Пригответе отвара от 30 гр. сушен и намачкан корен от цикория и 1 л. вода.Пийте до 2 чаши на ден.

Рецепти за сок против задържане на течности

  • Сок от грейпфрут, ябълка и копър: за тази рецепта са необходими грейпфрут, 1 ябълка и ¼ глава резене. Измийте и нарежете грейпфрута, като запазите сока. Обелете и нарежете ябълката и резенето. Поставете всичко в блендер и смелете в продължение на няколко минути. Прецедете течността в чаша и пийте сутрин на всеки 3 дни.
  • Сок от аспержи и краставица: необходими са 1 връзка аспержи и 2 краставици. Измийте, обелете и нарежете продуктите. Смесете всичко в блендер, прецедете сока и пийте по 1 чаша на ден.
  • Сок от магданоз и моркови: вземете 1 връзка магданоз, 2 големи моркова и 1 чаша вода. Измийте, нарежете и обелете морковите. Смелете съставките в блендер и изцедете сока в чаша. Пийте веднъж дневно.
  • Сок от морков, краставици, магданоз, ябълки и ананас: необходими са 2 моркова, 1 краставица, 5 стръка магданоз, 1 ябълка и 2 резена ананас. Измийте и нарежете всички съставки и ги смелете в блендер с чаша вода. Пийте на гладно по 1 чаша на ден.
 
  • Seifert, J., Harmon, J., & DeClercq, P. (2006). Protein added to a sports drink improves fluid retention. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism. https://doi.org/10.1123/ijsnem.16.4.420
  • Kalantar-Zadeh, K., Regidor, D. L., Kovesdy, C. P., Van Wyck, D., Bunnapradist, S., Horwich, T. B., & Fonarow, G. C. (2009). Fluid retention is associated with cardiovascular mortality in patients undergoing long-term hemodialysis. Circulation. https://doi.org/10.1161/CIRCULATIONAHA.108.807362