Методът KiVa за тормоз и насилие в училище

Ключът към прекратяването на тормоза е да се повиши осведомеността и да се мобилизират съучениците, за да заемат позиция. Това предлага методът KiVa, ефективна програма за борба с тормоза.
Методът KiVa за тормоз и насилие в училище
Elena Sanz

Написано и проверено от психолог Elena Sanz.

Последна актуализация: 17 октомври, 2022

Тормозът е един от най-големите социални проблеми на нашето време. Децата и юношите често са нападани, изолирани и унижавани в и извън класната стая от своите връстници, без образователните институции да могат да предложат адекватни решения. Методът KiVa за тормоз се появи като иновативно и ефективно предложение да се сложи край на това.

Според последните доклади 9 от 10 деца, които са жертви на тормоз, в крайна сметка развиват сериозни емоционални проблеми като тревожност, депресия или ниско самочувствие. Те могат да продължат с години, тъй като последиците от тормоза се вкореняват в развиващата се личност на детето. Методът KiVa има за цел да включи цялата образователна общност за предотвратяване и ранно действие.

Какво представлява методът KiVa?

Методът KiVa е проект, поръчан от финландското министерство на образованието и разработен от група експерти по детски отношения в университета в Турку. Създаден е през 2006 г. с ясната цел да сложи край на тормоза сред учениците.

Основните му направления на действие се основават както на превенция на тормоза, така и на намеса в докладвани случаи. Какво го отличава от другите методи? Методът KiVa не поставя фокуса си нито върху жертвата, нито върху насилника, а вместо това поставя светлината на прожекторите върху групата връстници.

Ако може да се включи цялата образователна общност и особено съучениците, е възможно да се промени ходът на събитията. Когато учениците се подредят и заемат позиция в защита на жертвата, агресорът вече не получава валидиране от групата; той вече не получава подкрепа и прекратява своите вредни действия.

В какво се състои методът KiVa?

Методът KiVa е организиран протокол, който обхваща всички фази на процеса. Въпреки че основната цел е превенцията, той също така предвижда мерки, които да бъдат приложени в случай на тормоз.

Тормоз над деца
Когато насилникът не получи одобрение от своята група връстници, има вероятност да реши да спре поведението си.

Предотвратяване

Обичайно е много ученици да реагират на тормоза на връстниците си със смях. Обикновено друг значителен процент е склонен да мълчи от страх от отмъщение и натиск от връстниците. Методът KiVa има за цел да информира, да повиши осведомеността и да мобилизира учениците да заемат позиция.

За да се постигне това, е създадена структурирана програма, която се изпълнява на различни фази. Това се случва, когато децата са на възраст между 7 и 9 години, когато са на възраст между 10 и 12 години и накрая, когато са на възраст между 13 и 15 години.

Протоколът се състои от 20 часа, преподавани през учебната година, в които децата се обучават за различните видове тормоз, последствията от него и влиянието, което самите те могат да имат, за да го предотвратят или спрат. Чрез лекции, дискусии, задачи и ролеви игри, учениците изследват важни области като емпатия, социални умения и работа в екип.

Освен това на учителите се предоставят материали за работа и инструкции как да действат в случаи на тормоз. По същия начин се помага на семействата да знаят как да идентифицират дали децата им са замесени в случаи на тормоз.

Интервенция

Някои от най-важните мерки, които трябва да се прилагат за действие при случаи на тормоз, са следните:

  • Създадена е виртуална пощенска кутия, където учениците могат анонимно да съобщават за ситуации на тормоз.
  • Когато има съмнение за случай, няколко учители наблюдават и проучват ситуацията и се намесват, като разговарят както с насилника, така и с жертвата.
  • Когато бъде открита ситуация на тормоз, няколко връстници от обкръжението на жертвата (особено ученици, които имат добър статус в класа) се насърчават активно да предлагат подкрепата си на своя връстник.

Какви резултати показва методът KiVa?

От създаването си методът KiVa е тестван в множество проучвания и голямо национално рандомизирано проучване, предлагайки великолепни и окуражаващи резултати. Най-голямото изследване е проведено във Финландия. Като обхваща 234 училища в страната и включва 30 000 ученици на възраст от 7 до 15 години.

Резултатите показват, че тормозът е изчезнал в 79% от училищата. В допълнение, общата му честота и броят на жертвите на тормоз бяха намалени и в останалите.

От друга страна, изглежда, че този метод предлага и други полезни ефекти. Установено е, че прилагането на този метод повишава мотивацията на учениците, подобрява съвместното съществуване между тях и подобрява емоционалното им състояние. В допълнение, децата, обучени на основни ценности, вероятно ще станат ценни членове на едно по-справедливо общество.

Методът KiVa може да бъде от полза за децата
Методът KiVa доказано подобрява благосъстоянието на децата, което подобрява здравословната групова динамика.

Какво да имате предвид

Методът KiVa е най-проучваната програма за борба с тормоза в света. Той вече е част от повече от 90% от училищата във Финландия. И е изнесен в няколко страни, като Франция, Белгия, Швеция и Съединените щати, и предлага страхотни резултати. Въпреки това този протокол все още не е достигнал до всички училища по света.

За да се приложи в образователен център, от съществено значение е страната да е част от мрежата KiVa. За да се приложи методът, е необходимо да се предложат специфични материали и обучение на учителите.

Въпреки горното е вероятно методът KiVa да продължи да се разширява във все повече и повече училища, региони и държави. Като се има предвид, че вече е доказано, че е ефективна и сравнително проста алтернатива за прилагане. Ако този проект ни учи на нещо, то е, че прекратяването на тормоза е проблем, който засяга всички ни.

Някои световни данни за тормоза

Според доклада, представен от организация, посветена на изучаването на тормоза в световен мащаб, Международната неправителствена организация „Тормоз без граници“, между януари 2020 г. и декември 2021 г. случаите на тормоз са се увеличили експоненциално.

Цифрите, представени от гореспоменатата неправителствена организация, подчертават, че страната с най-много случаи на тормоз е Мексико, със 7 от 10 деца и юноши. В САЩ числата са 6 от 10, следвани от Китай.

Организацията на обединените нации от своя страна заявява, че „безпрецедентното увеличаване на времето пред екрана и сливането на онлайн и офлайн световете“ е изострило тяхната уязвимост към тормоз и кибертормоз (UN News, 2020).

Данните от седем държави в Европа показват, че делът на децата на възраст 11-16 години, използващи интернет, които са преживели кибертормоз, се е увеличил от 7% през 2010 г. на 12% през 2014 г. (Unicef, 2020 г.).

В Испания през 2017 г. са докладвани повече от хиляда случая, като се отчита вариация от 11,65% спрямо предходната година. През последните години, посочва ANAR, броят на обажданията от възрастни и непълнолетни, свързани с тормоз, се е увеличил, а от 2014 г. до 2016 г. броят на случаите, посетени от ANAR, е нараснал с 240%.


Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.



Този текст се предоставя само с информационна цел и не замества консултация с професионалист. При съмнения, консултирайте се със своя специалист.