Какво става с холестерола при ежедневна консумация на авокадо

11.02.2019
Освен полезните мазнини, които вече споменахме, този добре известен плод съдържа и фибри

Според проучване, проведено от Пенсилванския щатски университет, ненаситените мазнини в авокадото могат да помогнат за стабилизиране нивата на лошия холестерол, което предотвратява запушването на артериите. Това е само едно от нещата, които се случват при ежедневна консумация на авокадо.

Много хора се тревожат за нивата на холестерол. Този липид, наличен в кръвта, може да се натрупа в големи количества, създавайки множество сърдечносъдови проблеми, които излагат здравето на риск.

В известен смисъл холестеролът е необходим за жизнените функции. Той спомага за оптималното функциониране на различни важни органи. Въпреки това, поради лоша диета, нивата му може да достигнат доста опасни стойности.

Едно от най-тревожните неща е, че както при други заболявания, в началото е сравнително трудно да се открие. Понеже не се проявяват специфични симптоми.

Счита се, че милиони хора страдат от висок холестерол, без дори да го осъзнават.

Добрата новина е, че благодарение на различни проучвания знаем, че промяната в диетата и воденето на здравословен начин на живот са едни от най-добрите решения за контролиране на холестерола и намаляване на рисковете.

Едно проучване, публикувано в журнала на Американската сърдечна асоциация, разкрива, че нивата на лошия холестерол се намират под контрол при ежедневна консумация на авокадо.

Проучването…

лошия холестерол и ежедневната консумация на авокадо

Изследователи от Пенсилванския щатски университет предлагат заместване на наситените мастни киселини, които присъстват в повечето диети, с ненаситени. Такива, които си набавяме чрез консумацията на авокадо.

Те също вземат предвид, че през последните няколко години на хората се препоръчва да приемат мононенаситени и полиненаситени мазнини. За да намалят риска от развитие на сърдечносъдови заболявания, причинени от високи нива на холестерол.

Наситените мазнини са тези, които повишават нивата на холестерола и увеличават риска от запушване на артериите и смъртоносни заболявания – като сърдечни удари и инсулти.

Изследователите са наблюдавали влиянието на авокадото върху сърдечносъдовите рискови фактори. Знаейки, че то е един от плодовете с най-високо съдържание на ненаситени мазнини.

За да получат резултати, те заменили наситените мазнини в диетите на 45 здрави пациента с наднормено тегло или затлъстяване – на възраст между 21 и 70 години. Доброволците започнали с диета с високо съдържание на наситени мазнини в продължение на две седмици.

След това продължили на три вида диети, намалявайки количеството на наситените мазнини:

  • Една диета с ниско съдържание на мазнини, без авокадо
  • Една диета с умерено съдържание на мазнини, без авокадо
  • Една диета с умерено съдържание на мазнини, включваща по едно авокадо на ден

Прочетете и: Намалете холестерола и кръвната захар с ябълков оцет

Резултатите…

ежедневната консумация на авокадо и триглицеридите

След приключване на анализа изследователите установили, че нивата на LDL холестерола са значително намалени в групата, в чиято диета е включена ежедневна консумация на авокадо.

Нивата на холестерола са намалели с 13,5 мг./дл., в сравнение с 8,3 мг./дл.( при тези, които са били на диета с умерено съдържание на мазнини без авокадо) и 7,4 мг./дл. (при тези, които са били на диета с ниско съдържание на мазнини).

Учените открили, че при ежедневна консумация на авокадо се наблюдава положителен ефект не само върху нивата на холестерола, а и на триглицеридите.

Заключенията…

След като обобщили изненадващите резултати, изследователите подчертали, че е важно да се проведат допълнителни изследвания. За да се установи дали ефектът е еднакъв и при други групи от населението.

Те, обаче, отбелязват, че ненаситените мазнини в авокадото би следвало да бъдат включени в диета за укрепване на сърцето, заедно с други храни, богати на хранителни вещества.

Здравословните мазнини, микроелементите и биоактивните компоненти, съдържащи се в авокадото, носят тези важни ползи сърдечносъдовата система.

Пени Крис Етертън ( от групата изследователи) е изразила желание да продължи проучването, за да установи по-точно какви са биоактивните компоненти, които се съдържат в авокадото, заедно с ефекта им върху организма.

Препоръчваме ви да прочетете и: 8 храни за контролиране на високите нива на триглицеридите

Ежедневната консумация на авокадо – една полезна храна

ежедневната консумация на авокадо е изключително полезна за здравето

Авокадото имаше лоша репутация за няколко години, поради високото съдържание на калории и мазнини. Днес то се счита за една от най-здравословните храни. Можете да го добавите към диетата в умерени количества.

Освен полезните мазнини, които вече споменахме, този добре известен плод съдържа и фибри, витамин E, витамин B, фолиева киселина и повече от два пъти количеството калий, съдържащо се в бананите.

Тревожите ли се дали имате висок холестерол? Направете някои промени в диетата и започнете да консумирате авокадо всеки ден, за да държите холестерола под контрол.

Wang, L., Bordi, P. L., Fleming, J. A., Hill, A. M., & Kris-Etherton, P. M. (2015). Effect of a moderate fat diet with and without avocados on lipoprotein particle number, size and subclasses in overweight and obese adults: A randomized, controlled trial. Journal of the American Heart Association. https://doi.org/10.1161/JAHA.114.001355

Duarte, P. F., Chaves, M. A., Borges, C. D., & Mendonça, C. R. B. (2017). Avocado: Characteristics, health benefits, and uses. International News on Fats, Oils and Related Materials. https://doi.org/10.1590/0103-8478cr20141516

Mahmassani, H. A., Avendano, E. E., Raman, G., & Johnson, E. J. (2018). Avocado consumption and risk factors for heart disease: A systematic review and meta-analysis. American Journal of Clinical Nutrition. https://doi.org/10.1093/ajcn/nqx078