Да намалим високото ниво на лошия холестерол (LDL)

08 Януари, 2019
Обезателно включете в менюто си ябълки, ленено семе и суров чесън
 

Човешкото тяло съдържа два типа холестерол: добър и лош. Добрият холестерол, познат още като HDL, представлява тип мазнина, който подпомага процеса на прочистване на артериите и подобрява функционирането на сърдечно-съдовата система. От друга страна, трябва да имаме предвид и лошия холестерол (LDL) в човешкото тяло, който представлява вид мазнина, която се натрупва по стените на артериите и след време води до блокирането им, както и до лошо кръвообращение.

Макар холестеролът да се произвежда от черния дроб, доказано е, че между 20% и 30% от съдържанието му в човешкото тяло идва от консумираните храни. Точно поради това е препоръчително да избягвате храните, богати на лош холестерол.

В допълнение към вече споменатия факт, можете да следвате няколко ефикасни съвета, които водят до понижаване на нивото му и го поддържат в здравословни норми.

Повишете приема на витамини в борбата с лошия холестерол

Повишете приема на витамини в борбата с лошия холестерол

Приемът на достатъчно витамини С, Е и В е ключов за поддържането на здрави артерии и предпазване от натрупването на лошия холестерол в тялото.
Тези важни витамини понижават нивото на лошия холестерол и предпазват човека от нездравословни последици.

 
  • Храни, богати на витамин С: Този витамин възпрепятства холестерола от отлагането му по стените на кръвоносните съдове. Сред храните, които съдържат високи дози витамин С, са:
  • Лимони
  • Портокали
  • Грейпфрут
  • Мандарини
  • Киви
  • Храни, богати на витамин Е: Този витамин подпомага процеса на извеждане на лошия холестерол от кръвообращението. Храните, съдържащи този витамин, са:
  • Ленено семе
  • Слънчогледови семки
  • Пшеничен зародиш
  • Храни, богати на витамини В-комплекс: Витамините В6 и В3 предпазват черния дроб от високото ниво на лошия холестерол.

Ограничете консумацията на яйца

Едно яйце съдържа 275 мг. холестерол. В този ред на мисли, умерената консумация на яйца не излага здравето на риск от повишаване на нивото на лошия холестерол. Всъщност, за да избегнете влошаване на здравословното състояние, препоръчително е да консумирате белтъците и да избягвате жълтъците (именно в тях се съдържа холестеролът).

Избягвайте наситените мазнини

наситените мазнини помагат на лошия холестерол

Важно е да редуцирате консумацията на наситени мазнини, защото те също са богати на холестерол. Тези мазнини се съдържат в говеждото и свинското месо, маслото, сирената, пълномасленото мляко и хидрогенираните мазнини. Като алтернатива препоръчваме консумацията на повече риба, домашни птици, растителни храни и зехтин.

 

Избягвайте затлъстяването и наднорменото тегло

Затлъстяването и наднорменото тегло са проблеми, които значително влияят върху здравето на човека по много начини. Те могат да доведат до завишен риск от сърдечно-съдови заболявания и са тясно свързани с високото ниво на лошия холестерол.

Ако сте затлъстели или страдате от наднормено тегло, важно е да се консултирате с нутриционист. Той ще помогне, като състави диетичен план, който ще доведе до свалянето на излишните килограми.

Вижте и: Намалете холестерола и кръвната захар с ябълков оцет

Избягвайте вредните навици

лошите навици помагат на лошия холестерол

Воденето на заседнал начин на живот, неумерената консумация на алкохол и употребата на тютюн са сред основните нездравословни навици, които водят до повишаване на нивото на лошия холестерол. Важно е да ги избягвате и да привикнете към по-здравословен начин на живот.

Консумирайте суров чесън

Консумацията на суров чесън представляват отличен начин за справяне с проблем като високо ниво на лошия холестерол. Чесънът съдържа антиоксиданти и други важни вещества, които прочистват кръвоносните съдове, стимулират еластичността им и възпрепятстват отлагането на холестерола по стените на артериите.

 

Консумирайте по 1 скилидка чесън на празен стомах – тя е напълно достатъчна като профилактично средство срещу високото ниво на лошия холестерол.

Консумирайте ленено семе

ленено семе срещу лошия холестерол

Лененото семе е богат източник на омега-3 мастни киселини, които подпомагат прочистването на артериите. Консумацията на шепа ленено семе всеки ден възпрепятства натрупването на холестерола по стените на артериите и блокирането им. Можете да добавяте ленено семе към ежедневно приготвяните салати, смутита и десерти.

Вижте и: Понижете холестерола с тези 5 домашни средства

Ябълки

Благодарение на високото съдържание на пектин ябълките са идеално средство за понижаване на нивото на лошия холестерол. Пектинът прочиства артериите и предпазва от последващо полепване на холестерола по стените.

Патладжанена вода с ленено масло

патладжан срещу лошия холестерол
 

Патладжанената вода представлява природно средство за отслабване и намаляване на нивото на лошия холестерол в организма. Необходими са 2 супени лъжици ленено масло и 1 среден по размер патладжан, който предварително сте нарязали на филийки.

Кипнете малко вода и потопете съставките в нея за 20 минути. Оставете сместа да престои. Добавете малко лимонов сок. Съветваме да консумирате патладжанената вода преди закуска.

  • Josué Gonzalez. (2013). Colesterol. 1. https://doi.org/10.1109/FCST.2015.28
  • Cenipalma, & Humana, S. Y. N. (2001). Metabolismo del Colesterol. Lípidos y Salud.
  • Clínica, G., Galega, S., & Interna, D. M. (2011). Lípidos , colesterol y lipoproteínas. Galicia Clínica | Socieda de Galega de Medicina Interna.
  • Maldonado Saavedra, O., Ramírez Sánchez, I., García Sánchez, J. R., Ceballos Reyes, G. M., & Méndez Bolaina, E. (2012). Colesterol: Función biológica e implicaciones médicas. Revista Mexicana de Ciencias Farmaceúticas.
  • Al-Rejaie, S. S., Abuohashish, H. M., Alkhamees, O. A. et al. (2012). Gender difference following high cholesterol diet induced renal injury and the protective role of rutin and ascorbic acid combination in Wistar albino rats. Lipids in Health and Disease, 11(41). https://doi.org/10.1186/1476-511X-11-41
  • Fernández, M. L. (2010). Effects of eggs on plasma lipoproteins in healthy populations. Food & Function, 1(2). http://dx.doi.org/10.1039/C0FO00088D
  • Leiva, A. M., Martínez, M. A., Cristi-Montero, C., Salas, C., Ramírez-Campillo, R., Díaz Martínez, X. et al. (2017). Sedentary lifestyle is associated with metabolic and cardiovascular risk factors independent of physical activity. Revista Médica de Chile, 145(4), 458-467. https://doi.org/10.4067/s0034-98872017000400006
  • Ebrahimi, T., Behdad, B., Abbasi, M.A. et al. (2015). RETRACTED ARTICLE: High doses of garlic extract significantly attenuated the ratio of serum LDL to HDL level in rat-fed with hypercholesterolemia diet. Diagnostic Pathology, 10(74). https://doi.org/10.1186/s13000-015-0322-0
  • Avelino, A., Oliveira, G. M., Ferreira, C., Luiz, R. y Glorimar, R. (2015). Additive effect of linseed oil supplementation on the lipid profiles of older adults. Clinical Interventions in Aging, 10, 1679–1685. https://doi.org/10.2147/CIA.S75538
  • Aprikian, O., Busserolles, J., Manach, C., Mazur, A., Morand, C., Davicco, M. J. et al. (2002). Lyophilized Apple Counteracts the Development of Hypercholesterolemia, Oxidative Stress, and Renal Dysfunction in Obese Zucker Rats, The Journal of Nutrition,132(7), 1969–1976. https://doi.org/10.1093/jn/132.7.1969
  • Magnuson, B. A., Patterson, C. A., Hucl, P., Newkirk, R. W. Ram, J. I. y Classen, H. L. (2014). Safety assessment of consumption of glabrous canary seed (Phalaris canariensis L.) in rats, Food and Chemical Toxicology, 63, 91-103. https://doi.org/10.1016/j.fct.2013.10.041