Как да спрете да гризете ноктите си

· 06.09.2018
Гризането на ноктите или онихофагия може да започне чрез простото поставяне на пръстите в устата. Нещо, което децата постоянно правят.

Въпреки мнението на много хора, навикът да гризете ноктите си не е просто заради стрес, прищявка или липса на грижа за себе си. Този навик може да е провокиран от психологическа причина и често е свързан с травма от детството.

Гризането на нокти, познато като онихофагия, носи много сериозни последици – не само от гледна точка на естетиката, но и от гледна точка на здравето. Ноктите носят вируси и бактерии, които могат да ви разболеят, когато са в контакт с устата. Гризането на ноктите може да доведе до непоправимо повреждане на ноктите, зъбите и дори венците.

Но не се притеснявайте. С малко усилие, умение и нашите 10 съвета, които ще откриете в тази статия, ще преустановите този вреден навик веднъж и завинаги.

Защо гриза ноктите си?

Ноктите основно са изградени от мъртви клетки, които са кератинизирани и служат на човека по различни начини. Могат да бъдат използвани като средство за свирене на китара, тъй като създават специфичен звук.

Гризането на ноктите или онихофагия може да започне чрез простото поставяне на пръстите в устата. Нещо, което децата постоянно правят. Въпреки че не се определя като заболяване, гризането на ноктите представлява патология, която когато не е контролирана, изисква специализирана помощ. Има два типа причини:

  • Външна: Раздразнение и нервност, стимулирани от ежедневни проблеми с партньора, образование, финанси и други. В този случай човек не може да се контролира.
  • Вътрешна: Промяна в нервната система или емоционален дисбаланс, причинени от семейна травма, насилие, ревност, излагане, проблеми със самооценката или просто необходимостта да се самонакажете. Този навик може да продължава с години, а гризането може да стане толкова неконтролируемо, че да доведе до самонараняване.

Съветваме ви да не подценявате това състояние. Онихофагията може да доведе до последствия, които въобще не можете да си представите.

Гризането на нокти: Увреда за постоянно

Ръцете играят важна роля за общото здраве на човека: чистите и поддържан ръце оставят добро впечатление за човека по принцип. Гризането на ноктите оказва социални, емоционални и здравословни последици.

Здраве и естетика

  • Ноктите пренасят различни микроби, които навлизат в храносмилателния тракт, когато са в контакт със слюнката и провокират заболявания.
  • Нарушаването на цялостта на кутикулата и на кожата край ноктите излага на риск от развитие на бактериална инфекция.
  • Може да провокира деформация на пръстите и ноктите могат да бъдат загубени завинаги.
  • Хронично възпаление на ноктите.
  • Повече проблеми със зъбите.

Емоционални последствия:

  • Смущение заради вида на ръцете.
  • Ниска самооценка.
  • Липса на самоконтрол.

Социални последствия:

  • Човекът, който си гризе ноктите, може да се почувства отхвърлен от обществото.
  • Може да бъдат повлияни негативно личните отношения.
  • Проблеми на работното място: отхвърляне на интервюта.

Спирането на този вреден навик ще ви донесе много ползи от гледна точка на живота в обществото, а също така на емоционално и психологично ниво. Ето 10 съвета, които ще ви помогнат да спрете да гризете ноктите си. Прочетете ги внимателно и започнете борбата!

Прочетете и: Защо се цепят ноктите? Причини, лечение и решения

10 съвета за спиране на гризането на ноктите

В следващите редове не става дума за сложни процедури или пък такива със странен характер. Те няма да ви навредят. Ако въведете в ежедневието си тези съвети и се настроите позитивно за отхвърлянето на вредния навик, ще постигнете забележителен резултат.

Съвет 1: Себепознание и освобождение

Първо, идентифицирайте ситуациите, които провокират необходимостта от гризане на ноктите като докосване, опипване, драскане, цепене – именно такива поводи могат да доведат до вкарването на ръцете в устата ви. Втората стъпка изисква да времето, когато този навик се проявява – тестове, например или пък моменти, в които се изисква да взимате важни решения. Третата и последна стъпка е да изберете дейностите, които ще ви помогнат да избегнете критичните моменти и ще ви изведат извън стресовата ситуация: желателно е да бъдат неща, които изискват включването на ръцете – спорт, танцуване, свиренето на музикален инструмент и т.н. По този начин ще канализирате нервността си и няма да нараните ноктите си.

Съвет 2: Заместете нокътя с растение

Започнете да дъвчите различни ядивни растения, като например сладко коренче. Дъвчете бавно. По този начин няма да имате желание да дъвчите и гризене ноктите си. Носете растението винаги със себе си, особено когато ви предстои стресова ситуация. Дъвченето му ще ви позволи да се разсеете.

Съвет 3: Дъвки без захардъвката ще ви помогне да не гризете ноктите си

 

Добра идея е да дъвчите дъвка или мента всеки път, щом изпитате нервност. Неконтролираното желание да загризете нокътя може да бъде преборена с тази любима на мнозина дейност. Победата ще е пълна. Устата ви ще бъде заета, а дъхът ви ще бъде свеж. Освен това ще стимулирате мускулите в областта на устата и така ще се предпазите от образувате на бръчки.

Съвет 4: Алое вера

Алое вера притежава толкова много полезни свойства, но вкусът на растението е малко притеснителен. Обелете листо алое вера и го нарежете на парчета. Сложете ги в хладилника. Всяка сутрин драскайте с ноктите си парченцата. Гарантираме ви, след като поставите пръст в устата си, веднага ще го извадите.

Съвет 5: Упражнение за самоконтрол

Това упражнение ще ви помогне да контролирате желанието си да нагризете ноктите:

  1. Сложете пръстите си на два сантиметра от устата си.
  2. След това ги отдалечете.
  3. Правете това упражнение няколко пъти на ден, като приближавате все по-близо пръстите до устата си.
  4. Опитайте се да сложите пръста в устата си за няколко минути без да гризете нокът.

Повторете.

Правете това упражнение всеки ден в продължение на няколко минути. Обещаваме ви, че ще даде резултат.

Съвет 6: Изкуствени нокти

ноктопластиката ще ви помогне да спрете да гризете ноктите си

Сложете си акрилни нокти. Те ще позволят на ноктите ви да израстат и ще направят напълно невъзможно гризането на естествените нокти. Разбира се, надяваме се да не хвърлите много пари за изкуствени нокти, след това да се насладите за ден-два на маникюр и отново да го нагризете.

Съвет 7: Лепенки за нокти

Сложете лепенки на ноктите си. Постойте с тях няколко дни – можете да ги смените след взимане на душ. Идеята на лепенките е да видите колко по-добре изглеждат ръцете ви, когато ноктите са по-дълги и добре оформени. Повторете процедурата с лепенките колкото е нужно пъти.

Препоръчваме ви да прочетете и: Опасностите на ноктопластиката с акрил

Съвет 8: Намерете си хоби

Когато ръцете ви са заети с друга дейност, гризането на нокти няма въобще да ви вълнува. Освен това откриването на нова страст ще ви позволи да се развличате и отпускате, канализирайки така нервността. Какво хоби може да започнете: да декорирате къщи, да спортуване навън, да правите маникюр на приятелки и т.н. Задължително избягвайте занимания, които рискуват да напълнят ноктите в мръсотия или глина, например.

Съвет 9: Ръкавици

Ако обичате да носите ръкавици, използвайте ги, за да овладеете вредния навик. Те представляват добър начин да преборите онихофагията.

Съвет 10: Отпразнувайте успеха си

Всеки път щом постигнете успех в процеса на преборване на гризането на нокти, празнувайте. Споделете на приятелите си колко добре изглеждат ноктите ви. Нека ви окуражават всички край вас – приятели и роднини.

По-скоро става дума за умение, отколкото за воля

Сега вече сте въоръжение с няколко подхода, които ще ви помогнат да се отървете от вредния навик. Завинаги! Не се депресирайте, ако процесът върви бавно. Стъпка по стъпка ще постигнете целта, просто не го мислете. Важно е да вървите напред. Изберете най-подходящите за вас съвети и поддържате здрави, чисти и красиви ръцете си.

  • Wikipedia, la enciclopedia libre. (Consulta 2018). ONICOFAGIA. Online[https://es.wikipedia.org/wiki/Onicofagia].
  • Palma, M. (2010). Los trastornos de ansiedad. Revista Digital Universitaria.
  • Salgado Serrano, G. N., & Oropeza, R. (2012). Onicofagia: estudio de caso de una mujer adulta. Uaricha Revista de Psicologia.