Как да се грижим за стомаха и да се предпазим от болести

· 02.03.2016
Сред предупредителните знаци са бледи устни, побелял език, лош дъх, липса на апетит, запек или диария

Стомахът се намира в центъра на тялото, където се осъществяват доста от основните функции. Той преработва храната, която приемате, и дори може да окаже въздействие върху настроението, енергийните нива и чувството за щастие. Искате ли да научите повече за това, как да се грижите за стомаха и да го предпазите от различни болести? Тогава днешната ни статия е точно за вас.

Стегнатият корем не е просто естетически красив, той говори за добро здраве. Когато поддържате корема стегнат, цялото самочувствие на тялото се подобрява. Както казват: „доброто здраве идва от стомаха“. Ако, от друга страна, стомахът не работи оптимално, се наблюдават нежелани последствия. Усещате резки промени в настроението, необяснима умора, а кожата ви е отпусната. Възможно е дори да започнете да качвате килограми. Всичко това е резултат от неправилното функциониране на стомаха и невъзможността на тялото да се освободи от ежедневно приеманите токсини и отпадни вещества, които постъпват в кръвообращението.

Как да разберете, че стомахът не функционира правилно?

stomah

Както споменахме по-горе, състоянието на кожата е предупредителен знак, че нещо се случва в стомаха. Тя може да изглежда отпусната, мазна или обсипана с пъпки.

Други знаци, които сочат, че трябва да внесете промени, ако искате да подобрите здравето на стомаха:

stomah bolka

  • Лош дъх (халитоза)
  • Бледи устни
  • Побелял език
  • Болка в стомаха
  • Подут стомах
  • Газове
  • Липса на апетит
  • Гадене
  • Оригване
  • Запек
  • Диария
  • Лошо храносмилане

Всички изброени знаци могат да сочат, че страдате от проблем, свързан с храносмилателната система. Ако страдате от един (или повече) от тези симптоми, важно е да започнете да прилагате адекватно лечение, което цели възстановяване на здравето и функциите на стомаха.

Какво влияе върху здравето на храносмилателната система?

Ако, съобразявайки се с гореописаните симптоми, забележите, че нещо не е наред със стомаха, следващата стъпка изисква да започнете да контролирате храната, която консумирате.

Понякога може би не осъзнавате, че приемът на някои храни е вреден за здравето. В повечето случаи именно това е причината за стомашните проблеми, включително усещането за болка, подуване, газове и запек.

Консумация на млечни продукти

Всички млечни храни по принцип са „тежки“ за стомаха на човека, а най-големите врагове сред тях са пълномасленото и непастьоризирано мляко, както и сирената. Някои хора вярват, че това се дължи на изкуствените добавки, които се внасят в млякото в процеса на преработка. Според други причината се крие в самите бозайници. Човешкият организъм изпитва лактозна непоносимост след приключването на процеса на кърмене. Не са малко хората, които усещат дискомфорт след консумацията на млечни храни. Това е така, тъй като тялото им се характеризира с дефицит на ензим, който е необходим за обработването на млякото. Така всички продукти на млечна основа се полепват по червата. Това води до възпаления на стомаха, съпроводени с познати нежелани странични ефекти като образуване на газове, лошо храносмилане и натрупване на токсини и мазнини.

Вредни хранителни навици

hranene

Какво точно имаме предвид с това? Ако можете да издържите само 1-2 часа, без да приемете храна, вие или ядете непрекъснато, или в устата си винаги имате нещо за дъвчене. Това означава, че стомахът ви никога не разполага с време за почивка, тъй като работи непрекъснато. Така провокирате усещане за дискомфорт, лошо храносмилане, недобро усвояване на хранителните вещества, болка и т.н.

Съчетаването на храни, които не бива да се консумират едновременно

Не казваме, че не можете да ядете определени храни по едно и също време, но съществуват конкретни съчетания, за които трябва да внимавате. Нутриционисти казват, че всичко зависи от самия човек, но по принцип не е препоръчително да се смесват въглехидрати и протеини в едно и също хранене, ако страдате от стомашни проблеми. За да се обработят въглехидратите, стомахът се нуждае от алкално pH, докато обработването на протеините изисква киселинно. Това означава, че стомахът работи изключително натоварено. В този ред на мисли, препоръчително е да консумирате въглехидрати и протеини отделно – например едните по време на обяд, а другите – по време на вечеря.

Прием на прекалено малко вода

voda

Без съмнение сте чували, че трябва да консумирате поне по 2 л. вода на ден. Това не е случайно избрано количество. Когато не приемате достатъчно вода, се натоварва храносмилането и започвате да страдате от проблеми с изхождането (запек). Съветваме да консумирате до 1 чаша вода по време на основно хранене – така избягвате риска да разредите стомашния сок и да затрудните процеса на храносмилане.

Прекалена обработка на храната

Определено има храни, които не могат да бъдат консумирани сурови, защото обработката им отнема прекалено дълго. Това води до намаляване на хранителните им вещества и дори до превръщането им в токсични за организма. Опитайте се да консумирате повече сурови храни (плодове и зеленчуци), независимо кой сезон на годината е. Соковете и смутита ще заситят глада, ще подхранят организма с ценни вещества и ще предпазят стомаха.

Консумация на твърде много червено месо

cherveno meso

Червените меса съдържат малко фибри, а за тях знаем, че са важни за правилното функциониране на червата. Поради това хората, които консумират прекалено много червено месо, се оплакват от колит, хемороиди, запек и дивертикулоза. Запомнете, че стомахът се характеризира с продълговата форма и много дълъг чревен път, което означава, че храната може да се задържи в тях за дълъг период от време, преди да бъде изведена от организма. Този факт повишава риска от натрупването на токсини в кръвообращението. Ако се налага да консумирате червено месо, съчетайте го със свежа салата, изобилстваща от зеленчуци. Стремете се да не консумирате червено месо повече от 2 пъти седмично.

Съвети как да се грижите за стомаха

stomashna bolka

  • Консумирайте чайове, приготвени от билки като лайка, анасон и мента.
  • Практикувайте повече упражнения, за да стимулирате движенията на червата.
  • Консумирайте повече фибри, като заложите на пълнозърнести храни.
  • Избягвайте дразнители като алкохола, кафето и оцета.
  • Дъвчете храната бавно и се наслаждавайте на всяка хапка. Не яжте в бързината и свикнете да режете храната на малки парчета.
  • Избягвайте да ядете в моменти, когато сте ядосани, нервни или тревожни.