Използвайте ръцете си, за да измервате хранителните порции

30.01.2019
Въпреки, че обикновено измерваме храни като ориз с ръцете си, можем да ги използваме и за измерване на хранителните порции на много други видове продукти.

Важен фактор, който трябва да вземете предвид, когато спазвате диета е количеството храна, която ядете през целия ден. Добре е да измервате хранителните порции, които приемате.

Докато повечето хора вече са свикнали да разделят храната си на порции, все още има такива, които изпитват затруднения в това.

И въпреки, че диетолозите препоръчват хранене на малки порции повече пъти на ден, много хора продължават да правят лош избор с диетата си.

За щастие, вече не е необходимо да се инвестират пари в мащабни проучвания или да се тестват строги методи, за да се изчисли какви трябва да бъдат дневните хранителни порции.

Единственото нещо, от което ще се нуждаете отсега нататък, за да не бъркате какви трябва да са порциите, ще бъдат вашите ръце.

Точно така! Въпреки, че много от нас все още не го знаят, ръцете ни позволяват да изчисляваме колко храна трябва да консумираме.

Как да използвате ръцете си за измерване на хранителните порции

Вероятно знаете, че ръцете могат да ви покажат определена информация за самите вас. Например, те могат да разкрият аспекти от вашата личност или някои признаци на здравето ви.

Все пак, измерването на количеството храна във всяка хранителна група с ръцете ви е по-малко познат аспект.

Тъй като знаем, че се интересувате как е възможно това, ще ви дадем повече информация в следващите редове.

„Диетата на ръцете“

мерете хранителните си порции с ръце

„Диетата на ръцете“ беше публикувана от американския сайт Guard Your Health.

Тази диета става популярна, защото уважава хранителния баланс и не е от групата на диетите „чудо“.

В нея се твърди, че наднорменото тегло се дължи на излишните порции, които приемате. Коректните могат да бъдат измерени според размера на ръката.

Тази диетата гласи, че порциите месо не трябва да бъдат по-големи от дланта на ръката, а въглехидратите не трябва да превишават диаметъра на затворения ви юмрук.

Прочетете и: Примерна 7 дневна диета с ниско съдържание на въглехидрати

Методът е привлякъл вниманието на специалистите по хранене и експертите по темата, които смятат идеята за интересен начин, по който хората да разберат, че храненето е индивидуално за всеки човек.

Размерът на затворения юмрук

Размерът на затворения юмрук трябва да се използва за измерване на порциите при хранене с бързи въглехидрати.

Някои примери:

Размерът на ръката

измерване на консумираните порции храна с ръце

Доказано е, че дланта на ръката ни може да се използва за измерване на точното количество плодове, които трябва да се консумират през деня.

По същият начин пространството заемано от дланта на ръката, започвайки от китката и завършващо в началото на пръстите, може да се използва за измерване на храни, богати на протеини, като леща.

Двете ръце заедно

Размерът на двете ръце заедно във формата на купа е подходящ за измерване на количеството зеленчуците, които трябва да ядете през деня.

Размерът на показалеца и средните пръсти заедно

Можете да изберете правилната порция кашкавал чрез измерване на размера на средните пръсти, събрани заедно.

Размер на първата фаланга на палеца

порции храна

Това количество се препоръчва както за мазнини, така и за захари.

Важно е да запомните, че това е хранителна група, която трябва да се приема умерено през целият ден.

Препоръчваме ви да прочетете и: Десерти без захар, които трябва да опитате

Други препоръки за избягване на преяждането

Въпреки, че използването на ръцете ни е полезно за измерването на хранителните порции, знаем, че е важно да се обърне внимание и на други препоръки.

Ето защо в допълнение към гореизложеното е добре да:

  • Избягвайте консумирането на опаковани и преработени храни.
  • Прочетете препоръчителните порции на етикетите на хранителните продукти и да ги вземете предвид, когато ядете продукта.
  • Намалете потреблението си на сладки неща, тъй като те са склонни да бъдат пристрастяващи.
  • Изберете малки чинии, за да ядете храната си. Разделяйте порцията си на четири или пет хранения на ден.
  • Избягвайте да ядете,  докато в същото време се разсейвате с телевизора, компютъра или мобилния ви телефон.
  • Оставете си около 20 минути за всяко хранене и го яжте на тихо място, далеч от всякакви шумове.
  • Добавете повече зеленчуци във всяко основно ястие, така че половината от съда да се състои от тях.
  • Правете умерени физически упражнения.
  • Увеличете потреблението на вода и нискокалорични напитки.

Както току-що сте забелязали има много неща, които можете да вземете предвид, за да контролирате размера на хранителните си порции през деня.

Въпреки че може да не ви е лесно да ги приложите на практика в началото, колкото повече дни минават, толкова повече вашето тяло, ще свикне с тези промени.

Ще ги изпробвате ли?

 

  • Fiolet T, Srour B, Sellem L, Kesse-Guyot E, Allès B, Méjean C, et al. Consumption of ultra-processed foods and cancer risk: Results from NutriNet-Santé prospective cohort. BMJ. 2018;
  • Benton D. Portion Size: What We Know and What We Need to Know. Crit Rev Food Sci Nutr. 2015;
  • Gibson AA, Hsu MSH, Rangan AM, Seimon R V., Lee CMY, Das A, et al. Accuracy of hands v. household measures as portion size estimation AIDS. J Nutr Sci. 2016;
  • Young LR, Nestle M. Portion Sizes in Dietary Assessment: Issues and Policy Implications. Nutrition Reviews. 1995.