Истината за грижата за кожата и ползата от нея

09 Ноември, 2020
Има редица митове за грижата за кожата и ползите от нея които могат да окажат негативно влияние върху здравето й. Има определени неща, които може и да не знаете, но които са важни за защитата й. Прочетете следващите редове!

Темата за грижата за кожата и ползите от нея невинаги получават вниманието, което заслужават. Въпреки че това е един от най-важните и големи органи в тялото, често пренебрегваме кожата. В действителност повечето хора й обръщат внимание само по естетически причини.

Но кожата далеч не ни прави само по-красиви. Тя отговаря за защитата на тялото от външните фактори. Тя играе ролята на бариера срещу промените в температурата, въздуха, бактериите и т.н. Освен това здравословното състояние на кожата отразява промените в определени части на тялото.

Знаете ли, например, че има определени тумори в белите дробове, които водят до появата на кожни обриви? Много системни заболявания показват първите си симптоми чрез кожата. Тя ни позволява да усещаме допир и оказва влияние върху външния ни вид, сексуалността и самочувствието ни.

В днешната статия ще ви разкажем за митовете и фактите относно грижата за кожата и ползите от нея.

Важна ли е хидратацията за грижата за кожата и ползите от нея?

Това широкоразпространено мнение е вярно. Пиенето на вода наистина е важно за правилното функциониране и баланса на цялото тяло. Кожата също трябва да бъде хидратирана.

Въпреки това съветът за изпиване на 6-8 чаши вода дневно, за да поддържате кожата си здрава, е мит. Да, наистина трябва да пиете около 6-8 чаши вода на ден. Но това е усреднено количество. Водата, от която организмът ви има нужда, зависи от редица фактори. Физическо натоварване, стайна температура, начин на хранене – всичко това може да повиши нуждата ви от вода. Трябва да добавим и че водата, която пиете, не оказва директно въздействие върху състоянието на кожата ви.

Пиенето на вода е важно за грижата за кожата.

Консумацията на вода е необходима за поддържане здравето на кожата ви. Но пък не е съвсем вярно, че всички трябва да пием по 8 чаши вода на ден. Някои се нуждаят от повече вода, а други – от по-малко, като това зависи от различни фактори.

Може ли слънцето да излекува акнето?

Това е широкоразпространен мит. В действителност много хора си мислят, че стоенето под слънчевите лъчи подобрява акнето, но съвсем не е така.

Първо трябва да знаете, че повечето медицински козметични средства за акне са фоточувствителни. Това означава, че ако ползвате лекарства за акне, излагането на слънце може да предизвика кожни реакции. Ако стоите под слънчевите лъчи без подходящата защита, можете да изгорите. А това ще влоши състоянието на акнето.

По същия начин, ако имате скорошни белези от акне,  излагането на слънце ще ги направи по-видими. Затова избягвайте да стоите навън в най-горещите и с най-силно слънце часове и винаги използвайте адекватна слънцезащита.

Препоръчваме ви да прочетете и: Шест съвета за стягане на кожата по естествен начин

Подновява ли се постоянно кожата?

Да, това е вярно. Кожата е орган със собствен цикъл на подновяване. В действителност клетките ни в най-дълбоките слоеве постоянно се подновяват. От там те преминават към епидермиса (най-повърхностния слой на кожата) и изместват старите клетки.

Кожата се подновява за около 28 дена. Но скоростта на обновяване намалява с възрастта. Тя зависи от фактори като излагането на слънце, стреса, безсънието, непълноценното хранене.

Грижи за здрава кожа
Кожата има собствен цикъл на подновяване. Но този процес се променя с възрастта и навиците на живот.

Грижата за кожата и здравето: дали ексфолирането премахва целулита?

Много жени си мислят, че ексфолирането на бедрата и задните части помага премахването на целулита. (Целулитът се появява поради натрупване на мастни тъкани в най-дълбоките слоеве на кожата.) За съжаление това е мит. В действителност това, което постигате чрез ексфолирането е стимулиране на най-горния слой на кожата. Затова не можете да се справите с целулита единствено с помощта на ексфолирането.

Най-важното нещо, което трябва да направите, за да намалите целулита е да се храните здравословно и да спортувате редовно. Посъветвайте се с лекаря и личния си треньор, ако това е целта ви.

Препоръчваме ви да прочетете и: 7 съвета с грижа за кожата с арганово масло

Оказва ли влияние стресът върху здравето на кожата?

Да, това е вярно. Според проучване публикувано в Clinical and Experimental Dermatology, постоянното излагане на стрес оказва влияние върху здравето на кожата и цялостното състояние на останалата част от тялото. Проучването разкрива, че редица увреждания на кожата и дерматологични заболявания е появяват в резултат на стрес.

Псориазисът например е хронично кожно заболяване характеризиращо се с появата на червени петна с бели люспи. То може да предизвика болка и дразнене на определени места. Заболяването се влошава при стрес.

Същото важи и за алопеция ареата. Това е автоимунно заболяване, при което имунната система причинява косопад в определени места. Заболяването е свързано със стрес и тревожност.

Стресът уврежда кожата.

Постоянното излагане на стресови ситуации може да окаже влияние върху здравето на кожата. Стресът е свързан с редица кожни заболявания.

Последни заключения върху грижата за кожата и ползите от нея

Това са само няколко примера, които ще ви покажат, че не всичко, което знаете за грижата за кожата е вярно. Потърсете мнението на лекар, ако имате въпроси или кожни проблеми.

Има няколко лесни начина за грижа за кожата на цялото тяло. Бъдете добре хидратирани, почивайте си достатъчно, за да подобрите функционирането на целия си организъм. Знаете, че излагането на слънце между 12-16 часа е вредно за кожата и излага здравето ви на риск. Винаги използвайте подходящ метод с грижа за кожата като слънцезащитни продукти, за да се погрижите за здравето си като цяло.

  • Hunter, H. J. A., Momen, S. E., & Kleyn, C. E. (2015). The impact of psychosocial stress on healthy skin. Clinical and Experimental Dermatology, 40(5), 540–546.
  • ¿Cómo hidratar la piel? – Parc de Salut Mar. (n.d.). Retrieved July 30, 2019, from https://www.parcdesalutmar.cat/es/dermatologia/consells-practics/hidratar-pell/
  • Haluza D, Simic S, Moshammer H. Sun Exposure Prevalence and Associated Skin Health Habits: Results from the Austrian Population-Based UVSkinRisk Survey. Int J Environ Res Public Health. 2016;13(1):141. Published 2016 Jan 19.
  • Basavaraj, K. H., Navya, M. A., & Rashmi, R. (2011, July). Stress and quality of life in psoriasis: An update. International Journal of Dermatology.
  • Rousset, L., & Halioua, B. (2018, October 1). Stress and psoriasis. International Journal of Dermatology. Blackwell Publishing Ltd.
  • Gupta, M. A., Gupta, A. K., & Watteel, G. N. (1997). Stress and alopecia areata: A psychodermatologic study. Acta Dermato-Venereologica77(4), 296–298.
  • Hosoi, J. (2006, August). Stress and the skin. International Journal of Cosmetic Science.