Имате ли стресово или тревожно разстройство

· 17.02.2017
Ако не можем да се справим със стреса и тревожността сами, трябва да се обърнем към специалист

Времената, в които живеем, са доста тревожни и понякога чувствате, че едва ли не всяка ситуация би могла да ви раздразни.  Може би напрежението, което изпитвате, е просто стрес. Затова няма нужда да се притеснявате, ако безпокойството е кратко.

Тревожното разстройство обаче може да наруши ежедневието ни със силната тревога и последиците, които създава.

Дори ходенето на работа би могло да ви натоварва, ако работата ви е трудна и не можете да угодите на шефа.

Американската асоциация по тревожност и депресия (ADAA) е дефинирала общото тревожно разстройство. Според тях това са случаите, в които хората страдат, когато преживяват тревога в продължение на повече от шест месеца, със съответното отражение и върху физическото им състояние.

Много често се случва хора с такова разстройство постоянно да показват високи нива на стрес. Безпокойството се провокира от погрешни интерпретации и негативни мисли. 

Сложността на тези ситуации затрудняват откриването и диагностицирането на заболяването, дори за експертите. За да знаете дали имате стресово или тревожно разстройство, трябва да анализирате тези фактори:

1. Постоянна тревога

Планирането и организацията на някаква последователност от действия е нещо нормално. Например, да намерите рокля, правилните обувки и да се уверите, че сте изпълнили всичките си учебни задължения. Това не се случва само на вас, а и на детето ви, вашите брат, сестра или други близки хора.

Въпреки това, ако се притеснявате за това повече от 6 месеца, може би страдате от тревожно разстройствоТо се характеризира с прекалено безпокойство.

Първото нещо, което проверяват лекарите, е дали човек се е чувствал по този начин преди стресовата ситуация и дали това поведение продължава след това. Ако това поведение не продължава дълго, вероятно не става въпрос за тревожно  разстройство.

Например, ако ви предстои да се омъжвате и планирането върви добре, вероятно ще изпитвате стрес само от време на време. Но ако сте имали тези симптоми преди, това може да означава тревожно разстройство, на което спешно трябва да се обърне внимание.   

2. Отрицателни заключения

Склонни ли сте да мислите за най-лошите изходи от ситуации? Хората смятат ли, че сте негативен човек? За някои може да сте прекалено предпазливи, а за други – реалисти.

negativni-misli

Ако тези мисли са прекалено крайни и ги имате постоянно, значи имате тревожно разстройство. 

Определянето каква е реалната ситуация не винаги е просто, а понякога външното мнение може да помогне. Трябва да се притеснявате, ако винаги се чувствате зле, очаквате най-лошото и сте неспособни да се наслаждавате на момента, дори никой друг да не споделя тази гледна точка.

Хората с тревожно разстройство смятат, че имат толкова много недостатъци, че са излишни. Те постоянно са разочаровани от това, което правят и имат чувството, че винаги злепоставят себе си или своите близки.    

Ако сте от тези хора, които се удрят в главата и веднага си помислят, че това, което предстои, е тумор в мозъка, имате тревожно разстройство.

Този модел на негативно мислене се нарича катастрофално мислене. Това е отклонение в мисленето, което кара човек да смята, че светът отива към по-зле.

3. Видимо раздразнителни сте

Чувствате ли се неспокойни, уморени, раздразнителни? Трудно ли ви е да заспивате и да се концентрирате? Тези поведения се свързват с редица физически и психически здравословни проблеми.

Заради тях тревожното разстройство се диагностицира трудно. Те са и причината хората да се отдалечават от вас.

Ако тези симптоми са много упорити и пречат на ежедневния ви живот, работата или ученето, е време да получите експертно мнение.

4. Да се чувствате добре не съответства на вашите плановеslunchevi-bani

Знаете много добре какво трябва да направите и ясно сте чули съветите как да се освободите от всички видове стрес.

Знаете, че трябва да спазвате здравословна диета и редовно да правите упражнения и че това са трикове, които помагат да се освободите от стреса, но не отделяте време за тях.

Може би сте много организиран човек, но трябва да обърнете внимание на един основен фактор: вашите приоритети.

Здравето ви трябва да е първият от тях. Да намирате време за себе си е много по-важно от всичко друго, защото може да спаси живота ви.

Правете нещата, които ви правят щастливи:

  • Излизайте с приятели
  • Прекарвайте време насаме със себе си
  • Четете
  • Правете упражнения всеки ден
  • Намирайте си нови хобита
  • Пътувайте и опознавайте нови места

5. Когато не зависи от вас

Ако сте опитали тези техники и все още се борите със стресово или тревожно разстройство, вероятно е време да говорите с професионалист.

Специалист по когнитивно поведение е идеалният вариант. Целта е намирането на нови начини на мислене и как ще реагирате в трудни ситуации.

Във всеки случай психологът може да помогне да се установи проблемът и най-доброто му решение. Ако е необходимо, ще ви препоръчат по-тесен специалист.