Домашни средства за лечение на коляното на бегача

23 Октомври, 2020
Коляното на бегача е често срещана травма при хората, които тренират спортове като бягане или скачане. В днешната статия ще споделим с вас няколко лечебни средства.

Коляното на бегача е свързано с пателофеморална болка, появяваща се в резултат на травма, мускулна слабост, претоварване или нараняване. Името е свързано с факта, че тази травма е често срещана при хората, които бягат или скачат.

Най-характерният симптом е умерената болка в предната част на коляното. Тя се усилва при бягане, качване и слизане на стълби или при продължително седене. Влошава се и при коленичене или клякане.

Въпреки че проблемът може да не е сериозен, най-добре е да се посети лекар или физиотерапевт за поставянето на точна диагноза. Само така професионалистът ще може да назначи програма за възстановяване, подходящо лечение или оперативна намеса при необходимост.

Има домашни лечебни средства, които могат да ви помогнат временно да облекчите болката. Запомнете, че те не се препоръчват при по-силна болка,  а само за леките случаи. Кои домашни средства могат да ви помогнат за лечение на коляното на бегача? Прочетете следващите редове.

Домашни средства за лечение на коляното на бегача

Според информация в Open Access Journal of Sports Medicine, всеки един случай на коляно на бегача е различен, тъй като има разнообразни причини за появата му. Затова трябва да поговорите с лекар преди да започнете лечение с  домашни средства.

Източникът на болка може да бъде открит чрез физически преглед, рентгеново изследване, скенер или ЯМР. След като причината бъде определена, лекарят ще ви препоръча почивка, физиотерапия, прием на болкоуспокояващи средства, наколенки и дори извършването на операция, ако няма варианти за лечение без оперативна намеса.

Сега нека се спрем на домашните средства, които биха могли да ви помогнат, ако страдате от коляното на бегача. Също както при медикаментозното лечение, трябва да ги съчетаете с почивка и да избягвате дейностите, изискващи прекалено много усилия.

Прочетете и: Защо остеоартритът води до болка в колянните стави

Кубчета лед

Ледът може да помогне при коляното на бегача.

Една от първите стъпки за облекчаване на болката при коляното на бегача е да се опитате да овладеете възпалението. Поставянето на нещо студено може да ви помогне. Можете да завиете кубчета лед в кърпа или да наложите коляното с пакет лед.

Според ревю в Physical Therapy in Sport, терапията със студено може да има положителен ефект в намаляването на оттока на коляното. Но трябват още доказателства за действието конкретно в случаите на коляно на бегача.

Затова не трябва да използвате тази терапия като единствено терапевтично средство. Трябва да бъдете внимателни, тъй като проучване показва, че могат да се появят проблеми, ако не бъде прилагана правилно. Например можете да изгорите кожата си или да увредите нервите си, ако оставите леда прекалено дълго.

Затова винаги, когато поставяте пакет с лед, трябва да го завиете в кърпа или да го поставите в специална торба. И използвайте леда за кратко. Ако усетите неприятна реакция, веднага махнете леда.

Корен от джинджифил

В традиционната медицина коренът от джинджифил се използва за лечението на различни проблеми. Редица проучвания доказват качествата му.

Ревю публикувано в The Journal of Strength and Conditioning Research показва, че противовъзпалителните му и болкоуспокояващи качества помагат за успокояване на болката при спортисти. Действието на корена е сходно на това на нестероидните противовъзпалителни средства (НСПВС), но без неприятни странични ефекти.

Можете да се възползвате от тези качества чрез натуралните екстракти на растението. Можете да ги използвате локално под формата на мехлеми или да пиете чай от джинджифил. Пригответе си чая като добавите една супена лъжица настърган джинджифил към чаша гореща вода.

Забележка: Скорошни проучвания показват, че приемът на джинджифил рядко е свързан със странични ефекти. Но прекаляването може да предизвика стомашна болка.

корен от джинджифил

Куркума

Подправките като куркума също могат да ви помогнат при проблеми като коляното на бегача. Въпреки че това лечение не е първи избор, приемането му като добавка може да успокои болката и възпалението.

Проучване на European Journal of Applied Physiology разкрива, че куркуминът, основната активна съставка в куркумата, намалява наличието на възпалителните химически вещества наречени цитокини. Благодарение на това, може да спомогне облекчаването на мускулната болка след интензивно натоварване.

Медицинското списание Drug Design, Development and Therapy споделя, че куркумата притежава противовъзпалително действие успокояващо болката в ставите. По този начин може да се подобри физическото състояние и качеството на живот.

Можете да добавяте малко количество куркума към супи, смутита и други рецепти. А можете да си го купите и под формата на капсули. Ако решите да приемате куркума, трябва да се консултирате с лекар, особено ако сте бременна или болна. Въпреки че консумацията му не е вредна, тази подправка може да не се окаже подходяща за определени хора.

Препоръчваме ви да прочетете и: Желатинът е най-добрият приятел на ставите

Какво още можете да направите, за да облекчите коляното на бегача?

Освен средствата, които споменахме и консултацията с лекар, има и други начини за облекчаване на коляното на бегача. Спазвайте балансирана диета и ограничете максимално продуктите с възпаляващо действие, които консумирате – колбаси, червено месо, преработени храни и други. От друга страна пийте достатъчно течности и загърбете вредните навици като пушенето и пиенето на алкохол.

Първоначално е добре да си почивате, а след това можете да започнете с умерено натоварване. За да сте сигурни, че всичко е наред е добре да се консултирате с физиотерапевт и да спазвате съветите му. Ако забележите тревожни признаци, веднага посетете лекар.

  • Halabchi F, Abolhasani M, Mirshahi M, Alizadeh Z. Patellofemoral pain in athletes: clinical perspectives. Open Access J Sports Med. 2017;8:189–203. Published 2017 Oct 9. doi:10.2147/OAJSM.S127359
  • Martimbianco, A. L. C., Gomes da Silva, B. N., de Carvalho, A. P. V., Silva, V., Torloni, M. R., & Peccin, M. S. (2014, November 1). Effectiveness and safety of cryotherapy after arthroscopic anterior cruciate ligament reconstruction. A systematic review of the literature. Physical Therapy in Sport. Churchill Livingstone. https://doi.org/10.1016/j.ptsp.2014.02.008
  • Markert, Summer. (2011). The Use of Cryotherapy After a Total Knee Replacement. Orthopaedic nursing / National Association of Orthopaedic Nurses. 30. 29-36. 10.1097/NOR.0b013e318205749a.
  • Wilson, P. B. (2015, October 1). Ginger (Zingiber officinale) as an analgesic and ergogenic aid in sport: A systemic review. Journal of Strength and Conditioning Research. NSCA National Strength and Conditioning Association. https://doi.org/10.1519/JSC.0000000000001098
  • Nikkhah Bodagh M, Maleki I, Hekmatdoost A. Ginger in gastrointestinal disorders: A systematic review of clinical trials. Food Sci Nutr. 2018;7(1):96–108. Published 2018 Nov 5. doi:10.1002/fsn3.807
  • Nicol, L. M., Rowlands, D. S., Fazakerly, R., & Kellett, J. (2015). Curcumin supplementation likely attenuates delayed onset muscle soreness (DOMS). European Journal of Applied Physiology115(8), 1769–1777. https://doi.org/10.1007/s00421-015-3152-6
  • Chin, K. Y. (2016, September 20). The spice for joint inflammation: Anti-inflammatory role of curcumin in treating osteoarthritis. Drug Design, Development and Therapy. Dove Medical Press Ltd. https://doi.org/10.2147/DDDT.S117432