10 дейности за работа върху емоциите на децата

Днес емоциите на децата се вземат предвид повече, отколкото в миналото. Разбира се, в други исторически моменти са разглеждани всички измерения на детството, включително емоционалното измерение. Въпреки това, през последните десетилетия на този въпрос се придава по-голямо значение.
10 дейности за работа върху емоциите на децата
Montse Armero

Написано и проверено от психолог Montse Armero.

Последна актуализация: 27 февруари, 2023

От образователна, педагогическа и психологическа гледна точка, правилното управление на емоциите на децата се счита за много важно за доброто детско-юношеско развитие. Това е така, защото добрата емоционална регулация в детството има положително въздействие върху разрешаването на конфликти на тази възраст и като възрастни.

Могат ли обаче децата наистина да се научат да управляват собствените си емоции? От каква възраст? В следващите редове решаваме тези въпроси и подробно описваме някои дейности, които помагат на децата да обработват и контролират емоциите си.

Как може да се работи върху емоциите на децата?

Казват, че децата са като “гъби”, тъй като имат изключителна способност да учат. Необходимо е обаче да се намери правилният начин знанията да се доближат до тяхното ниво.

Следователно, ако искаме да работим върху емоциите на този етап, не можем да го направим с много абстрактни концепции. Ако го направим по този начин, има вероятност те да не разберат нищо от това, което искаме да научат.

Напротив, ако опростим идеите, използваме техния собствен език и любимите им начини на учене, те лесно ще се запознаят с новите понятия и ще ги интегрират в знанията си.

10 дейности за работа върху емоциите на децата

Както се посочва в статия, публикувана в Националната асоциация за образование на малки деца , емоциите оказват влияние върху вниманието, паметта и ученето. Освен това те са определящи за изграждането на социалните взаимоотношения и за общото благосъстояние.

Въпреки това, насърчаването на развитието на емоционална интелигентност от детството има отражение в много области от живота на възрастните. Поради тази причина споделяме 10 дейности, които помагат да се работи върху емоциите на децата. Приложете ги на практика!

1. Дейности за работа върху емоциите на децата – речник на емоциите

За да се запознаят децата с емоциите си, добро упражнение е те да разберат какво точно означава всяка една от тях. Това може да се прави от двегодишна възраст и може да се адаптира към всяка възраст.

Дейността се състои в подбор на снимки на хора, изразяващи конкретна емоция. След като ги открием, ще ги изрежем и ще ги залепим в тетрадка. До тях ще напишем името на емоцията.

В зависимост от възрастта на детето, можем да отразяваме емоцията или да накараме детето да напише за нея. Ако са много малки деца, ще използваме само основни емоции като щастие, тъга или гняв. Ако са по-големи, можем да изберем по-сложни емоции.

2. Тетрадка за емоции

Много пъти децата не знаят как да канализират емоциите си, когато ги изпитват, особено ако са неприятни. Добър начин да ги канализирате е чрез рисуване.

Детето ще има тетрадка, в която може да нарисува емоциите си винаги, когато има нужда. По този начин може да драска или да прави по-детайлни рисунки в зависимост от момента и емоцията.

Би било интересно да можете да го следвате в процеса и да разсъждавате върху рисунката. Ако детето е разстроено и не му се говори, по-добре го отложете за времето, когато се успокои.

3. Дейности за работа върху емоциите на децата – емоционален дневник

Емоциите на децата са толкова важни.
Воденето на дневник за емоциите може да насърчи четенето и писането, като и двете са много положителни за тяхното развитие.

След като децата усвоят писането, добър навик е всеки ден да ги карате да записват емоциите, които са ги засегнали най-много. За да улесним придържането към дейността, първите няколко дни можем да я правим заедно с тях под формата на размишления.

След като разберат динамиката, те могат да го направят сами по начина, който е най-привлекателен за тях; като дневник, добавяйки и рисунки, избирайки най-забележителните емоции от деня или изброявайки причините, поради които се чувстват благодарни този ден.

4. Спокойно кътче

Друг добър ресурс за децата да управляват по-добре емоциите си е да имат пространство у дома, което да свързват със спокойствие. Когато по някаква причина се чувстват завладени от емоциите си, те могат да отидат там и да се отпуснат.

За да е по-ефектно, можем да декорираме пространството с тях и заедно да решим какви елементи и цветове им помагат да бъдат по-спокойни. Ако ние като възрастни също използваме това пространство, за да се успокоим, децата по-лесно ще свържат това кътче с управлението на емоциите си.

5. Четенето на истории може да помогне с емоциите на децата

В днешно време има голям брой детски приказки, насочени към работа върху детските емоции. Техните сюжети улесняват интроспекцията и им помагат да се опознаят по-добре.

Въпреки това всяка история, която имаме у дома, може да бъде добър инструмент за работа върху емоциите. Но единственото нещо, което трябва да направим, е да разсъждаваме върху героите.

Можем да задаваме въпроси като:

  • Как мислите, че се чувства главният герой?
  • Защо мислиш, че се чувства така?
  • Какво бихте направили на негово място?
  • Какво може да направи той/тя, за да се почувства по-добре?

6. Комбинирайте музика и артистичен израз

Добра дейност за децата да се научат да канализират емоциите си е да го правят чрез музика. За целта ще изберем различни музикални произведения; някои по-спокойни, други по-енергични, трети весели, забавни или меланхолични.

Ние ще ги възпроизведем и ще улесним детето да изрази това, което чувства чрез танц, рисуване, рисунка или мимика. Важното е да се свърже с емоциите, които музиката генерира и да намери начин да ги канализира.

7. Бурканът с добри новини е чудесен начин да работите върху емоциите на децата

За тази дейност можем да използваме стъклен съд или декорирана кутия. Освен това ще трябва да имаме малки листове хартия, молив и боички точно до него.

Това, което ще насърчим, е детето да може да нарисува или напише на листа всички хубави неща, които му се случват. Ще го държим в контейнера и от време на време ще четем добрите новини. Ще бъде доста полезно, ако детето има лош ден.

8. Пресъздаване на емоциите

Тази проста групова дейност се състои от записване на емоциите на различни листове хартия или карти. След това едно от децата трябва да избере един, без другите да го виждат, и чрез пантомима да изиграе какво означава.

След това другите деца трябва да познаят каква емоция описва чрез жестовете. Детето, което го познае, ще бъде следващото, което ще излезе и ще пресъздаде емоцията.

9. Детски емоции: Театър

Това е добра дейност за групова работа. Всяко дете ще избере герой – или себе си, чрез кукли или други играчки – и ще представи специфична емоция от историята, която иска да представи.

10. Термометър за емоции

Начертайте с детето два термометъра върху картон. Точно до тях ще нарисуваме и няколко лица, които изразяват емоции. До първия термометър най-неприятните емоции. От апатия и тъга при най-ниската температура, до нерви, гняв и ярост при най-високата температура.

До втория термометър ще нарисуваме най-положителните емоции. При по-ниските температури най-спокойните, като спокойствие, мир или щастие, до най-активните при по-високите температури, като щастие, ентусиазъм или радост.

Ползи от работата с детските емоции

Ползите за децата от задълбоченото познаване на техните емоции засягат няколко области. По този начин не само им помага на индивидуално ниво, но и в отношенията им със съучениците им, с техните приятели и семейства.

За да бъдем по-точни, някои предимства са следните:

  • Задълбочават самопознанието си.
  • Имат по-голям самоконтрол.
  • По-добре приемат техните емоции, независимо дали са удобни или неудобни.
  • Имат повече самочувствие.
  • Повишават самочувствието им.
  • Увеличават способността им да се адаптират.
  • Стават по-инициативни и отговорни към това, което им се случва.
  • Подобряват техните социални умения.
  • Развиват техния емпатичен капацитет.
  • Изграждат по-здравословни взаимоотношения с другите хора.
  • Управляват конфликтите с други деца по по-добър начин.
  • Работят по-добре като екип.
  • Създават по-добро съжителство у дома.
  • И накрая, това е добър начин за подобряване на техните академични постижения.

Заключителни препоръки за работа върху детските емоции

Децата и техните емоции
Важно е да се поддържа постоянна комуникация между родители и деца, за да се улесни изразяването на емоциите.

Можем да заключим, че развиването на емоционална интелигентност чрез игрови дейности осигурява добри психологически инструменти както в краткосрочен, така и в дългосрочен план. Въпреки това, като възрастни, ние трябва да уважаваме темпото на учене на децата. Тоест не можем да насилваме ученето, колкото и ценно да е то.

Гъвкавостта в образованието е от съществено значение и децата не винаги са склонни да учат това, което искаме да им покажем. И най-добрият начин да ги научите да контролират емоциите е чрез пример.

Ако самите ние развием добра емоционална интелигентност, ще ги учим естествено ежедневно. Чрез нашия невербален език, разговори, действия, а също и нашите грешки, те могат да научат много повече, отколкото с която и да е игра.

Следователно придобиването на емоционални ресурси не е само въпрос на децата. Колкото повече залагаме на собствената си емоционална интелигентност, толкова повече ресурси и стратегии можем да предадем на децата си.


Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.


  • Thümmler R, Engel EM, Bartz J. Strengthening Emotional Development and Emotion Regulation in Childhood-As a Key Task in Early Childhood Education. Int J Environ Res Public Health. 2022 Mar 27;19(7):3978. doi: 10.3390/ijerph19073978. PMID: 35409661; PMCID: PMC8998041.
  • Teaching Emotional Intelligence in Early Childhood. (2017). National Association for the Education of Young Children (NAEYC). Available in https://www.naeyc.org/resources/pubs/yc/mar2017/teaching-emotional-intelligence
  • Domínguez, P. (2004). Intervención educativa para el desarrollo de la inteligencia emocional. Faísca: revista de altas capacidades, N. 11, 47-65. [fecha de consulta 23 de junio de 2021].
  • Martorell, C., González, R., Rasal, P. y Estellés, R. (2009). Convivencia e inteligencia emocional en niños en edad escolar. European Journal of Education and Psychology, Vol. 2, 1 (69-78). [fecha de consulta 23 de junio de 2021]. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2873251.
  • Shapiro, L. (1997). La inteligencia emocional de los niños. México: Vergara Editor.

Този текст се предоставя само с информационна цел и не замества консултация с професионалист. При съмнения, консултирайте се със своя специалист.