8 храни, предпазващи от инсулт

28.12.2018
Доматите са естествен източник на антиоксиданти като ликопен, който има свойството да намалява кръвното налягане и да подобрява циркулацията

В световен мащаб, инсултът е на трето място по причиняване на смърт от болести, като преди него са само инфарктът и ракът. Няма как да сте на сто процента сигурни дали може да получите инсулт или – не. Много проучвания обаче показват, че ако водите здравословен начин на живот, и в същото време включвате определени храни в режима, можете да намалите риска с 30 % .

Усилието си струва – освен, че ще избегнете възможността да страдате от тази болест, ще подобрите качеството на живот. Защо да не добавите към менюто тези ключови храни още днес? Обърнете внимание на това кои са те!

Храни, които подобряват здравето на сърцето

Може би смятате, че хората във възрастова група между 55 и 70 години са най-уязвими по отношение на тази опасна болест. Това не е така. За съжаление инсултът може да засегне и по-млади хора.

Обикновено има генетична или наследствена обусловеност, която не бива да се подценява. Лошото хранене, както и стресът в ежедневието, могат да повишат риска от инсулт. Хранете се правилно и да се наслаждавате на по-качествен живот.

Нека сега разберем какви храни трябва да се консумират всеки ден.

1. Моркови

Моркови срещу инсулт

Според проучване на Харвардския университет от 2008 г., ако ги употребявате по около 5 пъти на седмица, можете да намалите риска от инсулт с до 50 %.

Дори да сте скептични към тази информация, няма как да отречете ползите от морковите. Този зеленчук е богат на антиоксиданти, предпазва кръвта от формиране на съсиреци и допринася за по-добра циркулация. Затова е добра идея е да похапвате моркови винаги, когато можете.

2. Брюкселско зеле

Богато е на калий и фолиева киселина – основни хранителни вещества, които предотвратяват натрупването на холестерол в артериите и улесняват премахването на токсините от тялото чрез урината.

3. Авокадо

Авокадо срещу инсулт

Половин авокадо на ден е всичко, от което се нуждаете. То е богато на мастните киселини омега-3, които са полезни за мозъка и предпазват от стареене на клетките и окислението. Запомнете – половин авокадо на ден!

4. Домати

Те са естествен източник на антиоксиданти, като ликопен, притежаващ свойството да намалява кръвното налягане и да подобрява циркулацията. Той влияе на веществото хомоцистеин, на който се дължи по-високият риск от инсулт.

Вижте още: Как да отглеждаме домати у дома

5. Сардини в олио

Сардини против инсулт

Добра идея е да ги хапвате по два пъти на седмица. Защо ли? Сардините са естествен източник на здравословни мазнини, калций и витамин Д. Те предпазват мозъка с натурални съставки. Имайте предвид следното: ако отворите консерва сардини и не успеете да ги изядете наведнъж, не ги оставяйте в оригиналната опаковка. Сложете ги в стъклен съд или друга неметална кутия.

6. Пъпеши и дини

И двата плода са с богато водно съдържание и притежават много минерали и антиоксиданти. Те съдържат малко натрий, което ги прави идеални в процеса за намаляване холестерола и предпазване от атеросклероза. Опитвайте се да хапвате по една купа диня или пъпеш всеки ден.

7. Зелен чай

Зелен чай против инсулт

Никога не трябва да се отказвате от ежедневната чаша зелен чай. Той е богат източник на антиоксиданти, полифеноли, както и на естествени съставки, които намаляват холестерола и участват в процесите против стареене на клетките. За да извлечете максималната полза от зеления чай, консумирайте го 20 минути след хранене.

Прочетете още: Зелен чай като лекарство против акне

8. Овесени храни

Когато ги хапвате на закуска, овесените ядки ще помогнат да намалите нивата на кръвната захар и да поддържате лошия холестерол ( наричан още LDL)  в нормални граници. Не забравяйте, че тези храни са отличен начин за намаляване на стреса и за поддържане на мозъка с жизненоважни вещества, като цинк и желязо. Защо не започнете деня с купа овесени ядки?

Важни неща, които да запомните за риска от инсулт

Риск от инсулт

Консумацията на храни, описани по-горе, ще помогне да намалите риска от инсулт с 30 до 50 %, но е важно да имате предвид и следните неща:

  • Трябва да спазвате балансирана и разнообразна диета. Не се хранете с едни и същи неща всеки ден – бъдете изобретателни при комбинирането им. Например, както казва Ли М. Щефан ( епидемеолог в университета на Минесота), консумацията на три плода и три зеленчука може да помогне в борбата с инсулта повече, от това да се ограничите до пет плода без никакви зеленчуци.
  • Не мислете, че трябва да се лишите напълно от определени храни, за да се предпазите от определени болести. Това със сигурност не е така. Трябва да консумирате „полезни мазнини“, като растително масло, за да запазите мозъка здрав.
  • И последно (но не и по важност): Контролирайте стреса в ежедневните ситуации. Опитайте се да се борите със заседналия начин на живот и да не губите любопитството към живота, както и позитивните емоции всеки ден.

Не забравяйте, че грижата за цялостното здраве е и грижа за мозъка!

  • Pinto, C. B., Saleh Velez, F. G., & Fregni, F. (2018). Stroke. In Neuromethods. https://doi.org/10.1007/978-1-4939-7880-9_2
  • Stroke-Association. (2016). Stroke Statistic. https://doi.org/10.1080/07393149508429756
  • Adams, H. P., Del Zoppo, G., Alberts, M. J., Bhatt, D. L., Brass, L., Furlan, A., … Wijdicks, E. F. M. (2007). Guidelines for the early management of adults with ischemic stroke: A guideline from the American heart association/American stroke association stroke council, clinical cardiology council, cardiovascular radiology and intervention council, and the atherosclerotic peripheral vascular disease and quality of care outcomes in research interdisciplinary working groups: Stroke. https://doi.org/10.1161/STROKEAHA.107.181486