8 храни, които предизвикват образуването на секрет

21 Декември, 2018
Списъка оглавяват млечните продукти

Секретът представлява лепкава слуз, която покрива мембраните в тялото и съдържа антисептични ензими и имуноглобини. В дихателната система секретът е отговорен за улавянето на малки частици, каквито са бактериите и прашинките, влизащи в тялото през носа. Определени храни провокират натрупването на секрет в количества, доста по-големи от обичайното.

Тъй като секретът защитава белите дробове, често той се натрупва по дихателните пътища, когато е налице инфекция, както и в случаи на настинки, грип и алергии.

Излишното количество секрет е дразнещ симптом, който може да създаде усещане у човек, че е болен и му липсват сили. Още по-лошото е, че неадекватната и ненавременна реакция може да доведе до разпространение на секрет из други части на тялото, например нос, гръден кош, уши и гърло.

Този симптом представлява защитен механизъм срещу вирусите и бактериите, които засягат дихателната система. Поради тази причина е важно проблемът да бъде третиран подобаващо. Той може да провокира образуването на секрет в излишество.

Едно от нещата, които можем да направим, когато страдаме от излишен секрет, е да избягваме консумацията на определени храни, които стимулират производството му. По-долу ще споделим кои са тези храни.

Храни, стимулиращи натрупването на секрет

Млечни продукти

Млечните продукти предизвикват образуване на секрет.

Този тип продукти стоят начело на списъка с храни, които стимулират образуването на секрет. Съществуват много митове около млечните продукти, но със сигурност се знае, че те провокират натрупването на секрет в излишество, а това може да доведе до проблеми с дишането и раздразнение на гърлото.

Продукти, които да избягвате:

  • Краве мляко
  • Кисело мляко и сирене
  • Сладолед, съдържащ мляко
  • Сметана
  • Кондензирано мляко

Животински продукти

Червените меса и яйцата могат да провокират повишаване на количеството на секрета и храчките. Тези храни съдържат много протеини, а това води до натрупване на секрет в гърлото и дихателните пътища.

Прочетете и: 10 храни, борещи се с астмата

Животински мазнини и масла

Животинските мазнини предизвикват образуване на секрет.

Повечето диети включват много животински мазнини или масла, например краве масло, свинска мас и омега-6 мастни киселини. Важно е да избягвате приема на животински мазнини и да ги заместите със здравословни алтернативи – например зехтин и храни, богати на омега-3 мастни киселини.

Някои плодове и зеленчуци

Всички знаем, че плодовете и зеленчуците са важна част от здравословната диета и че трябва да ги консумираме ежедневно, за да извлечем полза от ценните им съставки. Въпреки това изследване, проведено от учени в университета Мериленд, сочи, че някои плодове и зеленчуци не са препоръчителни, когато страдате от излишно количество секрет. Сред тях са:

  • Банани
  • Картофи
  • Царевица
  • Зеле

Пшеница

Пшеницата предизвиква образуване на секрет.

Много специалисти по хранене са единодушни, че пшеницата повишава образуването на секрет. Тя съдържа толкова много съставки, че е трудно да се определи коя от тях провокира този ефект. Макар изследвания в полза на тази теза да са малко, избягването на пшеничните продукти е препоръчително, когато се стремите да намалите количеството на секрета.

Напитки, които дехидратират тялото

Когато страдате от инфекция на дихателните пътища, ключово е да повишите приема на вода и да консумирате богати на вода храни. Някои хора могат да предпочетат газираните напитки като начин да хидратират тялото. Те обаче съдържат много захар и други съставки, които всъщност по-скоро ще ви дехидратират. Според изследване на учени от университета в Тексас, Сан Антонио, дехидратацията води до сгъстяване на секрета.

Фъстъци и други ядки

Ядките предизвикват образуване на секрет.

Ядките могат да повишат образуването на секрет и храчки при определени хора, които изпитват непоносимост или страдат от алергии. Същото се случва при някои типове хранителна непоносимост.

Вижте още: Защо трябва да накисвате ядките и семките?

Преработени храни

Преработените храни, сред които са захарта и брашното, трудно се обработват от тялото и могат да провокират влошаване на състоянието. За хората, които страдат от непоносимост към глутен, е препоръчително да избягват тези продукти, тъй като провокират храносмилателни затруднения. Освен това могат да причинят дискомфорт, като повишат количеството на секрета и храчките.

  • Williams, O. W., Sharafkhaneh, A., Kim, V., Dickey, B. F., & Evans, C. M. (2006). Airway mucus: From production to secretion. American Journal of Respiratory Cell and Molecular Biology. https://doi.org/10.1165/rcmb.2005-0436SF
  • Ballard, S. T., & Spadafora, D. (2007). Fluid secretion by submucosal glands of the tracheobronchial airways. Respiratory Physiology and Neurobiology. https://doi.org/10.1016/j.resp.2007.06.017