6 храни, които поддържат активен мозък

· 07.03.2016
Заложете на овесени ядки, банани, броколи, орехи, мазна риба и шоколад

Как е паметта ви? А издръжливостта на стрес? Трудно ли се концентрирате? Ако смятате, че мозъкът може би има нужда от по-добър начин да получи малко повече енергия и храна, не търсете повече. В тази статия ще разкрием няколко прости правила, които не трябва да пропускате, за да поддържате активен мозък.

Значението на храненето за здравето на мозъка

Трябва да запомните един много важен факт за мозъка. Това е един от органите, който изисква повече енергия, почти 20%. Ето защо не трябва да го пренебрегвате и да се съсредоточите върху това, какви храни да консумирате, които ще помогнат на функциите му, ще подобрят кръвообращението, като се избегнат възможни тромби (кръвни съсиреци). Също така трябва да му осигурите правилно хранене, така че функциите му да не се засегнат. Един ясен пример за това, как вредите на себе си с неправилно хранене, е ситуацията, когато излизате сутрин, без да сте закусили.

Пропускането на закуската или неправилното хранене по принцип могат да доведат до трудности с концентрацията и главоболие. Трябва да взимате под внимание храните, които помагат на мозъка да бъде по-активен, здрав и млад. Искате ли да знаете кои са те? Вижте по-долу:

Здравословни храни за активен мозък

1. Овесени ядки

oves i grozde

Обичате ли овесени ядки? Те са страхотни за мозъка и можете да ги хапвате под различни форми, от натурален вид до полезна овесена вода. Те съдържат много протеини и аминокиселини, които са чудесни за мозъка, заедно с ненаситени мазнини, витамини В1, В3, фолиева киселина и витамин Е, калий, селен, фосфор, магнезий… В допълнение към подобряване на мозъчните функции, включително и на паметта, те са отлични за здравето на сърцето.

2. Банани

1-banan

Колко банани имате у дома точно в този момент? Никога не трябва да оставате без тях, не забравяйте това. Те са богати на глюкоза, която е от съществено значение за осигуряване на енергия за мозъка. Те също съдържат витамин В6, фолиева киселина и важни минерали – като магнезий, калций, фосфор и, разбира се, калий. Това е много енергийна и здравословна храна, която също съдържа разтворими фибри, помагащи за движенията на червата и предотвратяващи запек. На последно място, тъй като са много богати на витамин В6, бананите подобряват паметта и повишават настроението. Все пак не се препоръчват, ако страдате от диабет.

3. Броколи

Brocoli

Сред най-здравословните и най-препоръчваните зеленчуци, броколите са едни от тези чудесни кръстоцветни, като карфиол или брюкселско зеле, които са богати на протеини, фибри, витамини A, C, E, K и всички ценни компоненти, принадлежащи към групата на витамин В. Ето защо, бидейки богати на витамин B3 и B6, те са отлични за грижа и подобряване на паметта. Най-полезни са, когато се ядат приготвени на пара или сурови, защото така предават ползите си най-добре.

4. Орехи

orehi

Със сигурност вече знаете за този факт. Орехите са най-препоръчваните от лекарите ядки за здравето, за подобряване нивата на холестерола и възможностите на мозъка. Но каква е тяхната тайна? Те съдържат линоленова киселина, омега-3, фибри, витамини В1, В2, В3, В6, фолиева киселина, магнезий, мед, селен, флавоноиди и, разбира се, витамин Е. Те са полезни за сърцето и мозъка, но яжте само 3 до 4 на ден, не повече, защото са с доста висок индекс на калории.

5. Мазна риба

mazna-riba

Колко риба ядете седмично? Важно е тя да бъде мазна риба. Причината винаги да се препоръчва мазна риба е, че съдържа есенциални полиненаситени мазнини, като омега-3, така необходими за здравето на сърцето и мозъка. В идеалния случай се препоръчва консумацията на мазна риба от 3 до 4 пъти седмично. Всички в семейството трябва да имат в менюто си тази храна редовно – както децата, така и възрастните!

6. Шоколад

cheren shokolad

Доволни ли сте, че включихме шоколад в този списък? Разбира се, не може да не го включим. Трябва обаче да го консумирате в умерени количества и не забравяйте, че най-полезният шоколад е този с най-голямо съдържание на какао. Казва се, че най-добре е да се приемат около 30 гр. тъмен шоколад на ден. Това е чудесен антиоксидант, съдържа калий, калций, магнезий и всички витамини от група В. Ако хапвате редовно и без да прекалявате, той ще осигури много полезни хранителни вещества за сърцето и мозъка. Вземете само едно парченце шоколад и ще усетите незабавно чувството за благосъстояние поради ендорфините – тези елементи, отделяни от мозъка, когато сме щастливи или ядем любимите храни. Няма никакво съмнение в това – малко количество шоколад всеки ден е полезно!

За поддържане на здрав, млад и активен мозък винаги помнете да включвате тези храни в ежедневното меню. Също така, не забравяйте да пиете много течности и да водите активен начин на живот. Бъдете дейни физически и психически; не забравяйте да подхранвате любопитството – четете, стимулирайте интереса всеки ден и се радвайте на живота. Един добър стимул, желанието да научите нови неща и подходящата диета могат да направят много за здравето на мозъка. А какво ще стане, ако започнете още днес да се грижите за себе си малко повече?