4-те разлики между тъгата и депресията

14.02.2019
В единия случай става дума за нормална реакция в отговор на неприятно за нас събитие.

По принцип проблемът е в неправилната употреба на термините. Въпреки това много хора ясно разграничават тъгата и депресията. Тъгата е само един от многобройните симптоми на депресията.

Тъгата и депресията имат много общи черти. Те обаче наедно с това представляват различни състояния.

Случва се да ги бъркаме и понякога това може да провокира погрешни тълкувания или недоразумения.

Сега ще разберем как да използваме двата термина правилно и да ги различаваме.

Разлики между тъгата и депресията

1.  Депресията е психично разстройство

Какво представлява тъгата и какво депресията

Разликата между тъга и депресия е, че във втория случай става дума за психично разстройство, при което тъгата е емоция, провокирана от скорошно събитие.

Със сигурност депресията включва тъгата наедно с редица други симптоми, сред които апатия, изтощение, тревожност и чувство за безнадеждност.

Тъгата е косвено състояние, което рано или късно изчезва. Депресията е дългосрочно състояние, което може да се трансформира в хронично състояние на дискомфорт.

Експерти в сферата на психологията казват, че за да бъде диагностициран един човек с депресия, той трябва да показва симптомите в продължение на поне 6 месеца.

Прочетете и: Подобрете психичното си здраве с тези 7 съвета

2. Тъгата е временно ментално състояние

Както вече казахме, тъгата е временно състояние, макар понякога да трае по-дълго от очакваното.

В отличие от депресията тя е нормална и естествена психологическа реакция и не представлява ментално заболяване. Просто като резултат от трудни обстоятелства или когато някой ни нарани, тази емоция се заражда и е неизбежна.

Тъгата и депресията

Поради това е препоръчително да не се тревожим излишно за тъгата. Става дума за нормално чувство, когато губим някой близък човек, когато късаме с партньор или когато напускаме дома си.

Тъгата индикира, че нещо важно се е променило или пък е приключило. С времето обаче тъгата изчезва.

3. Апатия и депресия

Апатията представлява отсъствие на енергия и воля да правим каквото и да било. Тя засяга хора с депресия, които се възприемат като неспособни да изпълняват своите ежедневни отговорности.

Например един човек с депресия не може да върши своята работа, тъй като е неспособен да става от леглото сутрин.

Това не е характерно в случаите, когато сме тъжни. Дори обзети от тъга, ние сме напълно способни да изпълняваме ежедневните си задачи и отговорности, макар и с по-малко ентусиазъм и радост.

Запомнете, че тъгата не се отразява върху ежедневния ни живот.

Вижте още: Сутрешната умора: причини и лечение

4. Ако тъгата продължи твърде дълго …

Тъгата и емоциите

Вярно е, че едното нещо води към другото. Ако сме тъжни прекалено дълго време, това може да доведе до депресия.

Един тъжен човек плаче, самочувствието му е понижено, чувствате се безполезен и в безнадеждно състояние. Светът е станал мрачен и сив. Ако тези чувства са налице, резултатът може да бъде дълбока депресия.

Поради това психолозите предпочитат да изчакат за известно време, преди да потвърдят диагнозата депресия. Нормално е да имаме дни, в които сме тъжни. Дори това да са два-три дни, а защо не и седмица. Когато обаче тъгата ни е обзела в продължение на 2 месеца, това не е никак добра индикация.

Както вече знаете, разликите между тъгата и депресията са забележими, макар едното да е потенциален симптом за другото.

Тук е моментът да отбележим, че тъгата не се нуждае от лечение или терапия. Депресията на свой ред изисква адекватно лечение.

При тъгата от голяма помощ могат да бъдат семейството и промяната на околната среда. При депресията ситуацията функционира по различен начин.

Каква е разликата между тъгата и депресията

Тъгата се отличава от депресията по много неща. Вероятно объркването идва от думи като „потиснат“, а също така и от популярната употреба на думата „депресия“.

В този случай думата „потиснат“ няма нищо общо с депресията. Тази неправилна употреба може да ни накара да се съмняваме за какво точно става дума.

Случвало ли ви се е да объркате депресията с тъга?

  • Bowlby, J. (1980). Attachment and Loss: Volume 3, Loss, Sadness and Depression. Journal of the American Psychoanalytic Association. https://doi.org/10.1177/000306518403200125
  • Bowlby, J. (2011). Loss, Sadness and Depression. Attachment and Loss. https://doi.org/10.4135/9781446250990.n2
  • Leventhal, A. M. (2008). Sadness, depression, and avoidance behavior. Behavior Modification. https://doi.org/10.1177/0145445508317167
  • Gil, S., & Droit-Volet, S. (2009). Time perception, depression and sadness. Behavioural Processes. https://doi.org/10.1016/j.beproc.2008.11.012