10 заповеди за поддържане на мозъка млад

· 28.01.2016
Сред смъртните му врагове са хроничното безсъние и високите нива на лошия холестерол и кръвната захар

Може би ще имате побелели коси, бръчки около очите и дори лек артрит на ръцете, когато достигнете определена възраст. Въпреки тези признаци на стареене, все още не е късно за поддържане на мозъка млад и в добра форма за цял живот.

Смятате, че това е невъзможно? Въобще не. Мислете за вашия мозък като мускул, който трябва да упражнявате всеки ден, като му подавате интересни стимули и задачи за решаване, помагащи за подсилването му. Така няма да има значение на колко години сте и ще имате млад мозък в чудесна форма.

Искате ли да знаете как да направите това?

1. Разхождайте се по 1 час всеки ден

2-razhodka-vseki-den

Казвали сме това много пъти в този блог: разхождайте се, разхождайте се, разхождайте се – колкото е възможно повече. Накарайте тялото да се движи и това ще помогне да се отпуснете, ще накара сърцето да бие по-силно и в същото време ще направите и дозата ежедневни упражнения

Физическата активност всъщност се бори с когнитивно увреждане, намалява стреса и стимулира растежа на нови нервни клетки в хипокампуса. Тя засилва паметта и кара да се чувствате по-добре емоционално. Какво извинение имате да не излезете точно сега на приятна разходка?

2. Занимавайте се с няколко хобита

Знаете ли колко здравословни може да бъдат хобитата? Дори само няколко часа на ден правенето на нещо, което наистина обичате, зарежда с „гориво“ и спомага за поддържане на мозъка млад. Няма значение какъв вид е хобито – може да е колекциониране на марки и монети, плетене, рисуване, писане, грижа за домашен любимец или градинарство.

Един от най-големите врагове на поддържане на мозъка млад е скучното ежедневие. Извършването на едни и същи неща всеки ден може съществено да влоши когнитивната функция, така че не се бавете – започнете да правите нещата, които обичате!

3. Хранете се правилно

Два от най-големите врагове на мозъка са високите нива на лошия холестерол и кръвната захар.

Може с изненада да разберете, че лекарите понякога наричат деменцията „диабет тип 3“, защото това невродегенеративно заболяване се причинява от втвърдяване на артериите в мозъка, което се предизвиква отчасти от неправилното хранене.

Затова винаги се старайте да спазвате разнообразна и балансирана диета с ниско съдържание на мазнини.

4. Излизайте често на чист въздух

Множество проучвания предупреждават: въздухът, който дишате в големите градове, може да предизвика нещо повече от респираторни проблеми. Той може да повиши нивата на тревожност и дори да предизвика инсулт.

Опитайте се да избягвате претъпканите градски условия, когато е възможно, и не забравяйте да дишате чист, свеж и здравословен въздух – той наистина действа изключително благотворно за поддържане на мозъка млад.

5. Спете между 6 и 8 часа

4-sun

Хроничното безсъние е друг смъртен враг на мозъка. То може да доведе до загуба на умствената пъргавина и пропуски в паметта и да предизвика пристъпи на стрес и тревожност. Безсънието е сериозен проблем, който трябва да се реши, защото колкото физическата и психическата активност са важни, също толкова важно е оставянето на мозъка да почива в продължение на най-малко 6 часа.

6. Пушите ли?

Пушенето – то не само отнема живота на милиони хора всяка година, но и оставя много семейства без любимите хора. Ако пушите или познавате някого, когото обичате и все още е пушач, започнете още днес с борбата с този вреден навик. Поставете си за цел да спрете цигарите – след време ще осъзнаете, че това е едно от най-мъдрите решения в живота ви.

7. Отношенията имат значение

priyatelstvo

Стабилният кръг от верни близки и приятели може да донесе големи ползи за ума и мозъка. Любимите хора ви изслушват, когато имате проблем, насърчават ви, когато имате нужда от тях, помагат ви да се измъкнете от рутината… добрите приятели около вас са от съществено значение за поддържане на мозъка млад и здрав.

8. Научавайте по нещо ново всеки ден

Бъдете любопитни към живота, търсете нови знания и учете нови неща всеки ден. Защо не направите онлайн блог, където да говорите за ежедневните си преживявания или атрактивното си хоби? Или да споделяте любимите си рецепти с приятели? Животът е пълен с начини за подсилване на ума и обогатяване на опита и ви уверяваме, че това със сигурност ще помогне за поддържане на мозъка млад.

9. Бъдете оптимисти

6-dobro-otnoshenie

Положителният поглед върху живота е като ежедневна доза мултивитамини. Това е най-доброто лекарство, за да сте мотивирани и да се справите със сложността на живота. Разбира се, често сте имали отрицателни емоции, които са ви карали да искате да избягате, да се спасите от чувството на отчаяние или сте се чувствали като изгубени в тъмен тунел.

Но не си струва. Научете се да се събуждате с усмивка на лицето и създайте здрав и прост облик, изпълнен с оптимизъм.

10. Обичайте и се радвайте на живота

Ако сте страдали от емоционално сътресение, не затваряйте сърцето си за света завинаги. Любовта е приключение, което винаги си струва риска. Не се обсебвайте от желанието да намерите партньор. Ако пък сте обвързани, но минавате през труден период, не забравяйте: най-важното нещо е никога да не губите способността да обичате и себе си, и семейството.

Ако имате деца, радвайте им се. Прекарвайте време с домашните любимци, семейството, приятелите около себе си и винаги им желайте най-доброто. Преди всичко, никога не забравяйте да обичате себе си за това, което сте. Положителното самочувствие е от съществено значение за поддържане на мозъка здрав и млад.