Опознайте метаболизма си, за да отслабвате ефективно

Физическата активност е един от най-добрите начини за засилване на метаболизма и за спомагане на отслабването. Причината за това е, че той продължава да работи, дори когато сте приключили с натоварването.
Опознайте метаболизма си, за да отслабвате ефективно

Последна актуализация: 23 Август, 2020

Терминът метаболизъм е доста популярен днес, като основно това се дължи на връзката му с отслабването и напълняването. Затова – опознайте метаболизма си и живейте здравословно.

Това, което повечето хора не знаят е, че метаболизмът е сложен комплекс от химически процеси, чиято основна функция е да превърнат храната в енергия.

Дейността му е от първостепенно значение за оптималното клетъчно функциониране. Метаболизмът участва в процеси като контролирането на кръвната захар и сърдечно-съдовото здраве.

Някои вредни навици и хормонални проблеми могат да забавят метаболизма и да намалят способността ви да се справяте с тези задачи.

В резултат на това се появява значително покачване в теглото, което нерядко е придружено със здравословни проблеми, които могат да се отразят на качеството ви на живот.

Затова опознайте метаболизма си и разберете ролята му за организма. Научете как можете да го реактивирате, за да контролирате по-добре теглото си.

В днешната статия бихме искали да подчертаем някои важни черти на метаболизма. Можете да спомогнете оптимизирането на функциите му по отношение на отслабването, ако сте запознати с тях.

Натрупването на мускулна маса е най-добрият начин за ускоряване на метаболизма и отслабването

Опознайте метаболизма си и натрупайте мускулна маса за по-доброто му функциониране.

Един от основните фактори за ускоряване на метаболизма е като натрупаме мускулна маса чрез физически упражнения и балансирано хранене.

Мускулите са с по-висока метаболитна активност в сравнение с мазнините и костната тъкан. Затова се нуждаят от повече калории, за да функционират.

Затова укрепването на мускулите на тялото може да спомогне увеличаването на изразходването на енергията, дори когато си почивате.

Контролирането на глюкозата е изключително важно за метаболизма

Всички видове храни играят роля за нивата на кръвна захар в организма; тялото ви я преработва и превръща в енергия.

Храните богати на прости въглехидрати и рафинирана захар оказват влияние върху нивото на кръвната захар и това забавя метаболизма ви.

За да стабилизирате нивата на кръвната си захар трябва да ограничите консумацията на споменатите по-горе храни. Вместо тях, яжте повече храни богати на протеини и сложни въглехидрати.

Опознайте метаболизма си – сънят и ролята му в напълняването

Сънят е изключително важен за здравето.
  • Качественият сън е важен за избягването на метаболтни проблеми, водещи до напълняване.
  • В организма ви протичат редица метаболитни процеси докато спите, които зареждат “батериите” ви за следващия ден – трябва да спите поне 8 часа всяка нощ.
  • Метаболизмът ви отговаря и за отделянето на хормони, контролиращи желанието ви да храна през този период, затова трябва да избягвате приема на големи количества калории преди лягане.
  • Ако спите по-малко отколкото ви е необходимо ще повишите образуването на хормоните на глада, а това ще доведе до постепенно напълняване с течение на времето.

Приемът на вода е от първостепенно значение

Ежедневната консумация на вода е един от най-полезните навици, които можете да усвоите, за да оптимизирате функционирането на метаболизма си.

Ако организмът е дехидратиран, това ще доведе до нарушаване на тези процеси, което от своя страна предизвиква напълняване, а това предразполага към появата на редица заболявания.

Не трябва да пропускаме факта, че водата не съдържа калории и е най-верният приятел на органите филтриращи отпадъците от кръвта.

Значението на пълноценната закуска

Опознайте метаболизма си - значението на закуската

Много хора погрешно смятат, че пропускането на закуската ще спомогне отслабването. Това, което не знаят е, че това може да има точно обратния ефект.

Закуската е най-важното хранене за деня, не само защото е източник на енергията, от която се нуждае тялото през деня, но и за правилното протичане на метаболизма.

Пропускането на хранене за дълъг период от време предизвиква реакции на организма, който започва да трупа енергия. В резултат на това физическата и умствената дейност намаляват.

Препоръчваме ви да прочетете и: 7 последици от пропускането на закуската

Неправилно функциониращият метаболизъм

За съжаление има хора, чийто метаболизъм не функционира правилно въпреки здравословните навици, които са възприели.

  • Това обяснява защо някои хора отслабват лесно, докато други полагат двойни усилия, за да се радват на много по-малки резултати.
  • Това се дължи и на някои хормони, които участват в метаболитните процеси и ги забавят, когато нивата им не са балансирани.
  • Метаболизмът може да бъде засегнат и от прекомерното натрупване на токсини и развитието на някои заболявания в основните системи на организма.
  • Скоростта на метаболизма намалява с напредването на възрастта и това води до затруднения и проблеми, които михме могли да разрешим с правилни действия и мерки.

Знаехте ли тези неща за метаболизма си? Опитайте се да водите по-здравословен начин на животи и да поддържате теглото си оптимално след като вече знаете как функционира метаболизмът ви.

Може да ви заинтересува ...
Опитайте това витаминозно смути за по-добро зрение и метаболизъм
Здраве и КрасотаRead it in Здраве и Красота
Опитайте това витаминозно смути за по-добро зрение и метаболизъм

Храненето играе изключително важна роля за здравето на очите ви. А приемането на витаминозно смути ежедневно приятно ще ви изненада.



  • Stokes T., Hector AJ., Morton RW., McGlory C., Phillips SM., Recent perspectives regarding the role of dietary protein for the promotion of musle hypertrophy with resistance exercise training. Nutrients, 2018.
  • Luo HQ., Cao PY., Zuo ZL., Wu K., et al., Sleep duration and abdominal obesity in elderly in china. Sichuan Da Xue Xue Bao Yi Xue Ban, 2017. 48 (4): 584-588.
  • Jeong JN., Effect of pre meal water consumption on energy intake and satiety in non obese young adults. Clin Nutr Res, 2018. 7 (4): 291-296.