Осем ароматни масла за по-добър сън

18.04.2019
Има няколко средства, които се препоръчват преди лягане, за да можете да се отпуснете и да заспите. Има осем ароматни масла, които ще ви помогнат да спите по-добре, тъй като те могат да предотвратят безсънието и да ви подсигурят пълноценен отдих.

Заспиването и пълноценният нощен сън са физиологични потребности. Сънят ви помага да мислите по-ясно, да разсъждавате върху нещата и да се концентрирате по-добре. От друга страна, липсата на достатъчно сън се отразява както на психическото, така и на физическото ви здраве. Въпреки това може да подобрите съня си чрез използване на ароматни масла.

Има няколко средства, които се препоръчват преди лягане, за да можете да се отпуснете и да заспите. Има осем ароматни масла, които ще ви помогнат да спите по-добре, тъй като те могат да предотвратят безсънието и да ви осигурят пълноценен отдих.

Всъщност в днешно време ароматерапията е ценен ресурс, който помага на хората да достигнат състояние на покой, така необходим и за другите ежедневни дейности.

Ароматни масла при стрес, безсъние, тревожност и депресия 

Ароматни масла при стрес, безсъние, тревожност и депресия 

Съвременният забързан начин на живот е претоварен с отговорности, които могат да отприщят епизоди на стрес. Събуждането рано сутрин, взирането в часовника или мобилния телефон, както и проблемите със съня, са някои от примерите за стрес.

Безсънието влияе и на графика ви, диетата ви, консумацията на кафе и алкохол. Когато не спите добре, това може да предизвика лошо настроение, общо неразположение, раздразнителност или цялостна умора. Стресът може да бъде и симптом на емоционални разстройства като депресия и тревожност.

За щастие ароматерапията, като изкуство или терапевтична култура, е ваш съюзник в борбата с тези заболявания. Тя не замества лечението, но ви помага да се чувствате по-добре с помощта на натурални продукти.

Ароматни масла и нервната система

Ароматни масла и нервна система

Етеричните масла или ароматните активни съставки действат върху парасимпатиковата нервна система, която контролира почивката, отпускането и съня. Милионите обонятелни рецептори в носа ви са свързани с мозъка ви. Ето защо миризмите оказват непосредствено въздействие върху функциите за почивка, релаксация и сън.

Някои активни съставки присъстват в няколко ароматни масла. Сред тях са маслото от горчив портокал и маслото от лавандула, които действат отпускащо и успокояващо. Чрез масаж, инфузии или ароматни дифузери техните аромати стигат до мозъка и ефектите от тях ви осигуряват спокоен сън, като същевременно намаляват напрежението, тревожността и депресията.

Прочетете и: 6 части от тялото, които трябва да масажирате

8 ароматни масла за по-добър сън

Ароматни масла за по-добър сън

1. Лавандулата, най-ценното ароматно масло

В ароматерапията най-ценено е маслото от лавандула. Въздействието му върху нервната система е безспорно, благодарение на успокояващото и отпускащото му действие. Това масло е идеално за сън, дори и при случаи на хронично безсъние.

За да се възползвате от предимствата на маслото от лавандула, препоръчваме да направите следните неща:

  • Сложете 15 капки от маслото в дифузера преди лягане.
  • Масажирайте с маслото лицето, врата, ръцете и краката си.
  • Като алтернативен вариант, сложете по една капка от маслото, разредено с крем или обикновен лосион за тяло, върху всяка китка или върху врата.

2. Масло от горчив портокал

Успокояващите и отпускащите свойства на маслото от горчив портокал противодействат ефективно на безсънието, депресията, стреса, тревожността и нервността.

Използвано чрез масаж или в дифузер, маслото от горчив портокал е едно от най-добрите ароматни масла, предотвратяващи нарушенията на съня.

3. Етерично масло от мандарина

Ако ви е трудно да се откъснете от шума и суетата на ежедневието, тогава есенцията от мандарини ще ви е от голяма полза, помагайки ви да се отпуснете и да си починете.

  • Най-добрият начин да се възползвате от него е като сложите 15 капки в дифузера преди лягане.
  • Друг вариант е да го консумирате сутрин и вечер, като разредите две капки от маслото със зехтин.

4. Валериановото масло е сред най-ефикасните ароматни масла

Успокоителните му свойства гарантират, че ще спите спокойно.

  • Може да се използва чрез слагане на 15 до 20 капки в дифузер или чрез масажиране на врата, лицето и крайниците.

5. Римска лайка

Етеричното масло от римска лайка е идеално за противодействие на безсънието. То има мощен отпускащ ефект, който може да облагодетелства дори хората с хипертония, за които е трудно да релаксират.

6. Майорана за борба със стреса

Свойствата на това ароматно масло понижават кръвното налягане и освобождават стреса. Освен това маслото от майорана улеснява дишането ви, когато имате настинка.

  • Употребата му в дифузер или използването му за масажи са подходящи начини за намаляване на умората.

Вижте още: Естествени начини за намаляване на високото кръвно налягане

7. Лимонова върбинка при тревожност

Можете да използвате това ароматно масло за предотвратяване на тревожност, депресия или стрес, тъй като то притежава ефикасни успокояващи свойства.

  • За да се възползвате максимално от неговите свойства, може да го разредите с две капки зехтин и да го консумирате по три пъти на ден.

8. Масло от петигрен за предотвратяване на напрежението

Това масло е известно с приспивателното си действие, което е по-ефикасно от лайката. Освен това е и мускулен релаксант, който облекчава стреса и стимулира релаксацията.

  • Много подходящо е да го използвате за масажи.
  • Можете също така да вдишвате аромата му директно от шишенцето или пък да приемате по две капки, разтворени в зехтин.

Ароматните масла имат силен ефект върху мозъка. Ето защо те могат да ви помогнат да се отпуснете напълно, докато те противодействат на безсънието, стреса и безпокойството. За целта може да вдишвате аромата им през целия ден и особено през нощта, когато ще можете да се отпуснете и да се почувствате спокойни.

Bakkali, F., Averbeck, S., Averbeck, D., & Idaomar, M. (2008). Biological effects of essential oils – A review. Food and Chemical Toxicology. https://doi.org/10.1016/j.fct.2007.09.106

Solórzano-Santos, F., & Miranda-Novales, M. G. (2012). Essential oils from aromatic herbs as antimicrobial agents. Current Opinion in Biotechnology. https://doi.org/10.1016/j.copbio.2011.08.005

Pilcher, J. J., Ginter, D. R., & Sadowsky, B. (1997). Sleep quality versus sleep quantity: Relationships between sleep and measures of health, well-being and sleepiness in college students. Journal of Psychosomatic Research. https://doi.org/10.1016/S0022-3999(97)00004-4