Опознайте кефира: Натурален начин за засилване на имунната система

22.12.2018
Най-ефикасният начин за укрепване на костната тъкан например е като повишите приема на калций

Кефирът добива все по-голяма популярност през последните години, особено сред хората, които се опитват да подобрят хранителните си навици, а оттам и здравословното си състояние. Тази култивирана напитка подобрява баланса на бактериите в червата, стимулирайки оптималното храносмилане. Интересен факт за кефира е, че дори хората с лактозна непоносимост мога да го консумират.

Причината? Преди всичко лактозата може да предизвика възпаление и лошо храносмилане, тъй като тя е тип захар, която има животински произход. При производството на кефира лактозата се трансформира в млечна киселина, която има свойството на подобрява храносмилателния процес. За всеки случай първо направете тест с малко количество от напитката. Ако се усещате добре, не се колебайте да консумирате кефир.

В днешната статия ви каним да откриете полезните свойства на кефира и специално да обърнете внимание на съдържанието на пробиотици. Ще посочим конкретни изследвания на специалисти по хранене, които са публикувани в списание „Nutrition Authority“. Готови ли сте?

Какво е кефир?

какво трябва да знаем за кефира

Кефирът представлява ферментирало краве или козе мляко. Специфичният му кисел вкус се дължи на преработването на захарта по време на процеса на ферментация.

По този начин съдържанието на лактоза се намалява, правейки напитката по-лесна за храносмилане.

Процесът на ферментация, който се извършва при строги мерки за безопасност, върви ръка за ръка с образуването на дрожди и бактерии, които укрепват имунната система и стимулират растежа на полезните бактерии в червата.

Вероятно се чудите дали кефирът е кисело мляко? Не точно:

  • Кефирът винаги има резлив вкус, докато киселото мляко леко резливо, тъй като съдържа повече лактоза.
  • Кефирът почти винаги е течен, докато киселото мляко обикновено е гъсно и кремообразно като текстура.
  • По време на процеса на ферментация кефирът запазва есенциалните нутриенти от млякото, а съдържанието на лактоза се редуцира значително.
  • Благодарение на микроорганизмите в кефира чревната флора се обогатява доста повече, отколкото при консумацията на кисело мляко. Често всяка вредна бактерия в червата, която води до проблеми, например гастроентерит, бива елиминирана.

Опознайте кефира: един от най-добрите източници на пробиотици в наши дни

Опознайте кефира, за да подобрите имунната система

Когато говорим за пробиотици, вероятно първото нещо, за което се сещате, е класическа купа с кисело мляко.

Всъщност един от най-мощните пробиотични продукти в цял свят е кефирът. Научен център в Испания ни дава следната информация:

Антибактериалните и противогъбичните свойства на кефира

Кефирът е ефикасен в борбата с различни бактерии, сред които салмонела, H. pylori,  шигела, Ешерихия коли – и дори някои гъбички, например кандида албиканс.

Това е така, тъй като кефирът съдържа активни полизахаридни съставки, които се борят с микробите и възпалението и лекуват редица типове инфекции.

Вижте още: Как да се предпазим от гъбички на краката

Значението на кефира за имунната система

Кефирът защитава чревната лигавица от бактериите. Затова е добра идея да консумирате напитката. Тя съдържа повече от 30 вида полезни бактерии и дрожди, които повлияват благоприятно здравето и особено храносмилателната система.

Можете ежедневно да се наслаждавате на кефира в комбинация с пресен плод. Също така можете да го използвате за приготвянето на смутита, които стимулират имунната система.

Нутриционистите ще ви кажат, че тази напитка, извлечена от ферментирало мляко и съдържа мощни и уникални пробиотици, познати като Lactobacillus kefiri, е една от най-мощните защити срещу вредни за здравето бактерии.

Кефирът подобрява здравето на костите и се бори с остеопорозата

Както знаете, остеопорозата е често срещан проблем сред жените. Това състояние провокира болка и повишен риск от счупване на костите.

Най-ефикасният начин за укрепване на костната тъкан е повишаването на приема на калций. Проблемът е, че много хора страдат от непоносимост към кравето мляко, заради съдържанието на лактоза в него.

Запомнете това: кефирът съдържа много калций и е богат на витамин К2, който стимулира усвояването на тозе елемент.

Включете тази напитка в менюто си постепенно, за да проследите как ви се отразява. Ако не последва дискомфорт, можете да консумирате кефира всеки ден на закуска.

Прочетете и: Четири витамина, които ви помагат да възстановите белите си дробове след пушене

Как да консумирате кефир?

Как да консумирате кефира

Къде можете да откриете тази напитка?

  • В хранителния магазин, на щанда с млечни продукти
  • В магазините за натурални продукти
  • Можете да го откриете в течна или суха форма

Как да го консумирате?

  • Ако сте закупили сух кефир на гранули, можете да приемате по 100 гр. дневно. За оптимален резултат съчетайте с малко пчелен мед.
  • Добра идея е да добавите кефир към закуската. Можете да го комбинирате с плодове (например папая), зърнени храни или овесена каша.
  • Можете да консумирате по половин чаша кефир след всяко основно хранене за деня. По този начин ще подобрите храносмилането. Ако правите това редовно, кефирът засилва съпротивителните сили на организма и подобрява чревната флора.

В заключение ще кажем, че макар кефирът да съдържа съвсем малко лактоза, заради процеса на ферментация, той все пак е „млечен“ продукт. Важно е да определите още в началото дали е подходящ за вас.

При всички положения тази напитка е здравословна и предлага редица ценни ползи за здравето на човека. 

  • Farnworth, E. R. (2005). Kefir ? a complex probiotic. Food Science Technology Bulletin: Functional Foods. https://doi.org/10.1616/1476-2137.13938
  • Prado, M. R., Blandón, L. M., Vandenberghe, L. P. S., Rodrigues, C., Castro, G. R., Thomaz-Soccol, V., & Soccol, C. R. (2015). Milk kefir: Composition, microbial cultures, biological activities, and related products. Frontiers in Microbiology. https://doi.org/10.3389/fmicb.2015.01177
  • Guzel-Seydim, Z. B., Kok-Tas, T., Greene, A. K., & Seydim, A. C. (2011). Review: Functional properties of kefir. Critical Reviews in Food Science and Nutrition. https://doi.org/10.1080/10408390903579029