5 начина за увеличаване на приема на фолиева киселина по време на бременност

В тази статия ще откриете как да увеличите приема на фолиева киселина по време на бременност. Разбира се, трябва да говорите с вашия лекар, преди да промените навиците си.
5 начина за увеличаване на приема на фолиева киселина по време на бременност

Написано от Antonella Grandinetti

Последна актуализация: 09 август, 2022

Приемът на фолиева киселина по време на бременност е изключително важен за правилното развитие на вашето бебе. Всъщност лекарите обикновено препоръчват да започнете приема на фолиева киселина веднага щом решите, че искате да забременеете.

Тогава защо фолиевата киселина е толкова важна за здравословния растеж на плода? Фолиевата киселина, известна още като витамин В9, фолат или фолацин, помага за предотвратяване на вродени дефекти в невралната тръба на бебето.

Преди и по време на бременността се препоръчва да приемате 400 mg фолиева киселина дневно, за да се развиват правилно органите и тъканите на вашето малко дете. По-долу ще разгледаме няколко начина да увеличите приема на фолиева киселина по време на бременност.

Увеличете приема на фолиева киселина по време на бременност

Храни за ядене за увеличаване на приема на фолиева киселина.
Консумирането на фолиева киселина помага за предотвратяване на дефекти на невралната тръба.

Както вече споменахме, адекватната дневна консумация на витамин В9 ще помогне за предотвратяване на вродени дефекти, които засягат гръбначния стълб, гръбначния мозък или мозъка на бебето. Наред с други, най-честите дефекти са:

  • Spina bifida: състояние, при което гръбначният стълб на плода не се затваря напълно, което обикновено причинява увреждане на нервите и причинява лека парализа на краката.
  • Аненцефалия: дефект, който не позволява правилното развитие на черепа и мозъка. Това състояние е свързано с раждане на мъртвородени деца и смърт скоро след раждането.
  • Малформации на Киари: те се причиняват, когато мозъчната тъкан се простира в гръбначния канал. Това са малформации на структурата на малкия мозък, частта от мозъка, която управлява баланса. Щетите могат да бъдат малки или обширни и могат да засегнат живота на детето в различна степен.

Освен това приемането на фолиева киселина е полезно и за вас, тъй като ви помага да разграждате и използвате нови протеини и да предотвратите гестационна анемия.

Как да увеличите приема на фолиева киселина?

Витаминни добавки.
Консултирайте се с вашия лекар, за да видите дали трябва да приемате добавки с витамин В9.

След като стана ясно защо е важно да не страдате от дефицит на фолацин, нека да разгледаме някои начини, по които можете да увеличите приема на фолиева киселина по време на бременност.

1. Добавки с фолиева киселина

Както отбелязахме в началото на статията, специалистите препоръчват да допълвате диетата си с добавки с фолиева киселина. Всъщност, ако сте говорили с вашия гинеколог, преди да се опитате да забременеете, той почти със сигурност ще ви препоръча да започнете да приемате добавки три месеца преди да забременеете.

Препоръчителната дневна доза е между 400 и 600 mg. Консултирайте се с вашия лекар преди да приемате каквито и да е добавки.

Един съвет: приемайте добавката с фолиева киселина по едно и също време всеки ден. Създаването на навик е най-добрият начин да запомните да я приемете. Друга идея? Използвайте алармата на телефона си, за да не забравяте приема.

2. Как да увеличите приема на фолиева киселина – яжте плодове и зеленчуци богати на това вещество

Яжте плодове и зеленчуци.
Когато е възможно, яжте сурови зеленчуци, за да си набавите възможно най-голямо количество фолиева киселина.

Важно е да включите различни плодове и зеленчуци с високо съдържание на този витамин в диетата си по време на бременност. Ето защо трябва да ядете дневно между 4 и 5 порции от:

  • Манголд (140μg/100g)
  • Спанак (140μg/100g)
  • Броколи (90μg/100g)
  • Маруля (34μg/100g)
  • Аспержи (30μg/100g)
  • Домат (28μg/100g)
  • Целина (12μg/100g)
  • Авокадо (11μg/100g)
  • Моркови (10μg/100g)
  • Тиква (10μg/100g)
  • Лимони и плодове като ягоди, киви, портокали, малини и папая.

3. Яжте бобови растения всяка седмица

Бобовите растения са основният източник на растителни протеини и освен това са богати на фолиева киселина и фибри, което е много важно за избягване на запек по време на бременност. С тях можете да приготвите всякакви ястия, от яхнии до салати.

4. Как да увеличите приема на фолиева киселина – добавете сушени плодове и ядки към ястията си

Сушени плодове и ядки.
Сушените плодове осигуряват фолиева киселина, както и здравословни мастни киселини.

Сушените плодове и ядките са идеалните неща за добавяне на хрупкава текстура към кисело мляко, сладкиши или хляб. Можете да ги използвате и като част от вашите салати или като здравословна закуска! Тези храни осигуряват добри количества фолиева киселина, както и здравословни киселини като омега-3.

5. Купувайте обогатени храни

Ако трябва да увеличите приема на фолиева киселина по време на бременност, изберете обогатено брашно, ориз, тестени изделия и зърнена закуска. Прочетете етикетите, за да проверите процента на фолиева киселина, който предоставят.

Забележка: Някои проучвания предполагат, че прекомерната консумация на фолиева киселина може да има отрицателни последици за бебето, особено по време на клетъчното  размножаване. Консултирайте се с вашия лекар, за да видите дали трябва да приемате някакви добавки.

Както можете да видите, консумацията на фолиева киселина по време на бременност е много важна за вас и вашето бебе. Консултирайте се с вашия лекар, преди да се опитате да забременеете, за да разберете дали трябва да приемате добавки с витамин В9. Следвайте препоръките на специалиста; никой не знае по-добре от него как да се погрижи за вас и вашето бебе.

Може да ви заинтересува ...
Кои навици да избягвате при бременност?
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
Кои навици да избягвате при бременност?

В тази статия открийте кои навици трябва да избягвате при бременност, за да поддържате вас и вашето бебе здрави - за някои от тях ще останете изнен...