Мракът на депресията

· 17.10.2016
Постоянна смяна на настроенията, тъга, необяснима агресивност... проявленията са различни, но тревожни

Мракът на депресията… Мракът, който те обвива, когато страдаш от нея. Той е като гигант, който увива стягащ шал около врата. Не ти позволява да виждаш света с ясни очи и те обгръща със завеса от мрак, „парализираща“ както теб, така и близките ти.

Тъга, раздразнителност, апатия, загуба на интерес към околния свят, неспособност да изпитваме удоволствие, липса на апетит, усещане за вина, проблеми с мисленето, концентрацията или вземането на решения, постоянни помисли за смърт или самоубийство…

Всичко това може да продължи доста дълго време. Именно то връхлита човека, който страда от депресия. Всеки ден. Във всеки един момент. Става дума за ужасно интензивна болка, която пресушава всеки източник на светлина, с който човекът разполага.

Какво е мракът на депресията

Да страдаш от депресия не означава да лежиш, плачейки в леглото

Всички ние притежаваме тази предразположеност – да си представяме човека, страдащ от депресия, като лежащ в леглото и плачещ по цял ден. Всъщност интензивната и честа тъга е само част от това, което депресията провокира.

Някои хора в това състояние може дори да не изпитват тъга. Вместо това депресията се проявява, като авторитарно поведение, излишна раздразнителност, безчувственост, агресивност и т.н. Понякога се наблюдават постоянни и внезапни промени в настроението.

Според диагностичните наръчници DSM-5 и ICD-10 едно тежко депресивно разстройство не може да се дефинира само по наличието на тъка или раздразнителност. Това означава, че макар едно от тези условия да е задължително, то само по себе си не е достатъчно, за да се постави диагноза депресия.  

мракът на депресията при хората

Прочетете и: Как да покажем любов към човек в депресия

Мракът на депресията: никой не е ваксиниран срещу него

Може да се случи на всеки един от нас.

Един ден може да се събудите и да осъзнаете, че от известно време изпитвате трудности да станете от леглото. Животът ви се струва различен, не се вълнувате от нищо, а отвътре усещате празнота.

Започвате да изпитвате претовареност, всичко ви утежнява и изморява. Налага се да се принуждавате да усещате нещо различно от вътрешна болка, която ви следва, като сянка. Има дни, когато се чувствате по-зле, и други дни, когато се чувствате по-добре. Вашето ново име е емоционална нестабилност. Не разбирате, само усещате огромната тревожност, която ви потапя още по-дълбоко в мрака.

Нямате никаква идея какво се случва. Не си спомняте последния път, когато сте се чувствали добре. Отвътре сте кухи. Усещате се зле, когато излизате от дома. Не харесвате, когато някой се опитва да подаде ръка или когато се налага да започнете да работите по нов проект.

мракът на депресията може да стигне всеки

Тази болка, обаче, ще премине. Нуждаете се от професионалист, който може да помогне да разберете и да усетите ситуацията, в която се намирате, за да я преодолеете. Психологическата помощ е мощен инструмент, който ще излекува ума.

Мракът на депресията и съпътстващата я тревожност

Знаем, че депресията често се изразява чрез усещането за тревога. Това предизвиква състояние на тревожно-депресивно разстройство, което е още по-болезнено и объркващо.

Тревожността се характеризира със страх, паника, нервност, избягване, нестабилност, превъзбуденост, мускулно напрежение, свръхчувствителност и усещането за дебнеща заплаха и опасност.

И депресията, и тревожността споделят сходни симптоми, сред които са: раздразнителност, безпокойство, влошена концентрация, проблеми със съня, силна умора, психомоторна възбуда, плачене, чувство за малоценност, вина и ниско самочувствие.

Вижте още: Кои са 7-те най-често срещани видове тревожност

Мракът на депресията: метафора, с която ще го разберете

Една от най-разбираемите метафори за депресията е черното куче. В следващото видео ще видите как депресията е предадена чрез кучето, което става все по-голямо и по-голямо, докато не се превърне в сянка, която обвива живота на страдащия.

Това видео е дело на Световната здравна организация и целта му е да илюстрира графично някои от ежедневните ситуации, видени през погледа на хората, които страдат от депресия.

Ако можете да се идентифицирате с това, за което току-що говорихме в настоящата статия, или смятате депресията за част от живота ви, консултирайте се с лекар. Споделете своите тревоги с хората, които обичате.

Потърсете лечение, което ще помогне да фокусирате мислите. Малко по малко ще започнете да се чувствате по-добре.

Лечението на депресията ще остави белег върху в живота.

  • Brieger, P., & Menzel, S. (2018). Depression. Nervenheilkunde. https://doi.org/10.1055/s-0038-1670565
  • Palazidou, E. (2012). The neurobiology of depression. British Medical Bulletin. https://doi.org/10.1093/bmb/lds004
  • HAMILTON, M. (1960). A rating scale for depression. Journal of Neurology, Neurosurgery, and Psychiatry. https://doi.org/10.1136/jnnp.23.1.56
  • Krishnan, V., & Nestler, E. J. (2008). The molecular neurobiology of depression. Nature. https://doi.org/10.1038/nature07455