Монтесори техники за справяне с детския гняв

Според Монтесори техниките не бива да игнорираме нито една дума или част от поведението на детето, не бива също така и да сравняваме децата помежду им.
Монтесори техники за справяне с детския гняв

Последна актуализация: 28 февруари, 2019

Вярно е, че Монтесори техниките се радват на много хвалебствия, но и търпят много критики. Въпреки това, те продължават да са вълнуваща тема, която можем да използваме в класната стая, а също така и у дома, в процеса на образоване на децата.

Днес искаме да поговорим за гнева и за неконтролируемите избухвания, характерни за малките деца. Именно тези техни негативни емоции често ни затрудняват, когато искаме да ги канализираме, контролираме и разберем.

Една от най-полезните концепции на Мария Монтесори е свързана с чувствителните периоди. От момента, в който се раждат до навършване на 6-годишна възраст, децата преживяват т. нар. „прозорци на възможността“.

Тези прозорци се отварят, когато детето е предразположено към придобиване на нови умения и компетенции.

Това е най-доброто време за образоването им как да се справят и да разбират сложния емоционален свят, който понякога ги връхлита.

Днес в нашия блог ще ви предложим няколко лесни Монтесори техники, с които ще можете да се справяте с част от емоционалните състояния на децата ви.

Монтесори техники за справяне с детските гневни избухвания

Може би част от вас са запознати с метода на преподаване в дневните центрове, в които се използват Монтесори техники.

По принцип тези центрове поставят на първо място независимостта на детето. Това означава, че детето само е отговорно за образоването си, като изучава света чрез своето любопитство и взаимодействие с всичко, което го заобикаля.

В същото време, много майки и бащи се запитват как педагогическият метод Монтесори може да им помогне в една по-близка среда – тази на дома. В края на работния ден детето се озовава в своя дом, където може да взаимодейства с тези образователни инструменти.

Нека да хвърлим поглед към някои от съветите. Те ще помогнат на родителите да канализират онези гневни моменти, които обикновено децата имат.

Според Монтесори техниките не бива да игнорираме нито една дума на детето.

Социо-емоционално образование

Мария Монтесори никога не е говорила за емоционалната интелигентност сама за себе си. Според популярния учител емоцията и социализацията вървят ръка за ръка.

Когато дете изпадне в гневен изблик, то усещане едно – неспособността на социалната среда да се нагоди спрямо неговия житейски опит. Специфичните примери звучат така:

  • То не може да има онова, което желае, чувства се обидено, ядосано от някого или нещо, или пък неспособно на търпение да изчака своята награда… Всичко това завършва със сълзи, крясъци или удари.
  • Емоциите изплуват на повърхността в този социо-емоционален контекст на детето, когато взаимодейства с възрастни или други деца. Като резултат то е неспособно да различи нещата едно от друго.
  • Противно на многобройните критики към метода Монтесори, който предлага т.нар. свобода и независимост на децата, не можем да подминем нещо толкова фундаментално:

Възрастният човек е този, който напътства, той прави възможно ученето и преди всичко е модел, който детето имитира и следва.

  • Чувствителните периоди, които споменахме, се появяват между раждането и 6-ата година на детето. Те са ключови събития в живота му. Затова родителите е желателно да бъдат отворени за отговор на всеки въпрос и да откликват на емоциите на детето.

Аспекти, които трябва да имаме предвид, за да канализираме емоционалния свят на детето

  • Според Монтесори техниките не бива да игнорираме нито една дума или част от поведението на детето, не бива също така и да сравняваме децата помежду им. В противен случай провокираме гняв у тях.
  • Уверете се, че детето се чувства уверено във всеки един момент. Например, трябва да се уверите, че детето се чувство комфортно, когато общува с вас. То трябва да е уверено, когато има желание да изследва света, да говори с други деца, да играе с тях, да се доверява на хората и да създава неща.
  • Позволете на детето да прави грешки. Предложете му съвета си, но му позволете и само да поправя своите грешки. Децата имат нужда да правят нещата сами, за да се чувстват способни и да имат самочувствие.
  • Когато едно дете става гневно, това означава, че е налице нещо, което то не знае как да изрази. В същото време може да означава, че има аспект от средата на детето, който трябва да опознаем и да разберем по-добре.
  • Затова е важно като родители да напътстваме своите деца със спокойствие и търпение. Никога не неглижирайте емоционалните изблици, особено ако са краткотрайни. Ключово е да проследите произхода им и да се въоръжите със стратегия за борба с тях.

Успокояващи бутилки

През последните няколко години, т.нар. „успокояващи бутилки“ добиха широка популярност. Те се използват за справяне със стреса и тревожността при децата. Тук е моментът да уточним какво е предназначението им и как се използват.

„Успокояващи бутилки“ - популярна Монтесори техника.
  • Успокояващата бутилка е визуален стимул, върху който децата насочват вниманието си за известно време. Това се дължи на движението на брокатени частици във вътрешността на бутилката.
  • Детето винаги трябва да използва такава бутилка в компанията на възрастен.
  • Всеки ден детето може например да взема успокояващата бутилка със себе си в леглото. Докато то я движи и наблюдава, можете да му задавате въпроси относно това как е преминал денят му, какво го тревожи, какво го плаши, какво харесва или не харесва и т.н.
  • Препоръчително е да задавате въпросите правилно, без да внушавате оценка или осъждане. Също така не трябва да задавате директни въпроси. Вместо това използвайте въпроси под формата на игра, които стимулират неговото емоционално разтоварване.

Успокояващите бутилки са просто средство, което може да бъде от голяма помощ за родителите. Те лесно могат да бъдат създадени в домашна обстановка.


Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.



Този текст се предоставя само с информационна цел и не замества консултация с професионалист. При съмнения, консултирайте се със своя специалист.