Коронавирусът: паниката и тоалетната хартия

Един от най-невероятните модели на поведение наблюдавани по време на кризата с коронавируса е паниката за купуване на тоалетна хартия. Защо се случва всичко това? Психологията има научно обяснение за този тип поведение.
 

Ако има нещо, с което трябва да се съгласим по отношение на действащата криза с COVID-19, това е че ставаме свидетели на поведение, представляващо голям интерес за психологията. Едно такова поведение без съмнение е необходимостта от паническо пазаруване, последвано от изпразването на рафтовете в магазините. Хората купуват тоалетната хартия в големи количества и много от нас се чудят защо се прави това.

В началото на тази пандемия, повечето от хората бяха изправени пред необходимостта да си закупят маски и дезинфектанти. Това поведение бе логично и разбираемо: тези хора искаха да се предпазят. Всички бяхме разтревожени и искахме да си осигурим защитна бариера срещу вируса. Като това важи и до ден днешен. Но какво обяснение можем да дадем за хората, които купуват тоалетна хартия като за последно?

Същевременно възниква и друг въпрос: защо се купуват толкова големи количества, след като няма проблеми с доставката на стоки? Може би натрупването на големи количества от този продукт създава спокойствие за ума и прави емоционално по-стабилни хората, които се запасяват.

Отвъд иронията, шегите и меметата, които вероятно сте видели по темата, има и редица обяснения, с които е добре да бъдете запознати. Съществува сериозно психологическо въздействие, играещо ролята на барометър на общественото мнение  и обществените нагласи като цяло. Нека се спрем по-задълбочено на това.

 

Тоалетната хартия ни дава сигурност по време на криза.
Защо хората купуват толкова много тоалетна хартия?

Неоспорим факт е, че тоалетната хартия не е нещо от първа необходимост. Не е като водата или храната, гарантиращи оцеляването ни, но въпреки това модерните ни мозъци я считат за нещо жизнено важно. Смятаме, че тя е по-важна от други козметични продукти като сапуна, например.

Този факт е интересен сам по себе си и води началото си от западния модел на мислене и култура. Любопитното е, че китайците не възприемат този начин на поведение. Те не се презапасиха с тоалетна хартия. Те вероятно знаят, че ако няма тоалетна хартия, могат да използват кърпички или друг вид хартия.

Но мозъкът на западняците действа различно в спешни ситуации. Нека да видим как можем да обясним поведението на хората, купуващи големи количества тоалетна хартия.

Тоалетната хартия: минимален комфорт, от който не искаме да се откажем

Ако ще прекараме вкъщи няколко седмици, искаме да направим това осигурявайки си поне минимален комфорт. Освен това, ако не можем да пазаруваме по обичайния начин, има продукти, без които смятаме, че няма да можем да се оправим. Тоалетната хартия е един от тях. Дори я поставяме в основата на пирамидата на основните си нужди.

 

Тя не е нещо, което ще задоволи глада ни, със сигурност. Но запасявайки се с нея сме сигурни, че си осигуряваме поне малко достойнство. А това е нещо, от което не можем да се откажем.

Прочетете и: Често срещани митове за коронавируса

Неразумното поведение е заразно

Нещо, което знаем добре от потребителската психология е, че поведението при пазаруване е силно импулсивно и неразумно.

Достатъчно е да видим как се държат другите, когато си купуват даден продукт, за да направим същото. Може да не имитираме това поведение веднага, но след време – със сигурност.

  • Хората не си купуват тоалетна хартия само защото е стока от първа необходимост. Те правят това, защото виждат как другите се запасяват с нея.
  • Социалните мрежи и телевизията постоянно ни показват хора с колички пълни с тоалетна хартия. Заразният ефект е неминуем.
  • Същевременно се наблюдава и друг феномен. Този продукт заема доста място на рафтовете на магазините. Когато видим, че те са празни, това наистина ни впечатлява.
  • И най-вече, създава се усещането, че това е нещо, без което не можем. Ето защо искаме и да се презапасим.
 

Ако хората купуват големи количества тоалетна хартия, за мен може би няма да остане нищо

Фактът, че хората купуват големи количества от този продукт води и до появата на един друг страх: възможността той да се изчерпи. Все едно риба, която си яде опашката и се страхува да не остане без нея.

Твърде вероятно е въобще да не изпитвате нужда да се презапасявате с този продукт. Но простичкият факт, че останалите хора го правят, ви подтиква да си мислите, че ако не побързате и не си купите още малко, нищо няма да остане за вас.

Препоръчваме ви да прочетете и: Кризата с коронавируса: 7 последствия за психиката

В ситуации на несигурност, пазаруването ни дава усещане за контрол

Има и друг интерес от психологическа гледна точка фактор. Когато преминаваме през трудни времена и когато сме заобиколени от несигурност, безпокойство и страх, често самото пазаруване ни дава усещане, че контролираме нещата.

Самият факт, че сте се запасили с достатъчно количество храна и основни продукти у дома, ви дава облекчение и усещане за сигурност и безопасност. По този начин си мислите, че сте покрили основните си нужди. И именно затова мозъкът ви се успокоява.

 

Хората купуват тоалетна хартия, защото не искат да се откажат от този продукт. Той им осигурява минимално усещане за достойнство, което искат да запазят.

И накрая, без значение колко иронично и неразумно може да ни се струва това поведение, то е нещо, което си има своето обяснение. Разбираемо е и е поредният резултат  от обзелата ни паника. Няма значение, че този продукт не жизненоважен за оцеляването ни. В моменти на криза, запасите от тоалетна хартия ни дават усещане, че всичко си е както преди. А ако се чувстваме така, все още държим нещата в свои ръце.