Колко е важно да знаеш как да бъдеш добър слушател

Ясно е, че слушането не е пасивно действие, но за да бъдем добри слушатели, не трябва да се опитваме да сме обект на внимание, когато някой ни казва нещо.
Колко е важно да знаеш как да бъдеш добър слушател

Написано от Raquel Lemos Rodríguez

Последна актуализация: 15 ноември, 2022

Не е лесно да бъдеш добър слушател. Понякога си мислим, че сме такива, само защото чуваме думите да излизат от устата на другия човек.

Нищо не е по-далеч от истината. Ще ви дадем пример. Представете си две приятелки –  едната от тях разказва на другата, че вчера е имала спор с майка си.

Първата приятелка е притеснена за това, което й се е случило. Веднага след като приключи с говоренето, обаче, другата приятелка се възползва от възможността да се насочи към нейно подобно преживяване.

Втората приятелка наистина ли е добър слушател? Не, защото втората приятелка използва проблема, за да представи своето собствено преживяване и вместо да слуша – бива изслушана.

Истината е, че втората приятелка всъщност изобщо не е била добър слушател за приятелката си.

Грешки, които допускаме, докато слушаме другите

Да си добър слушател

Може да се съмнявате във всичката тази информация. Можете дори да си кажете “Но аз съм добър слушател!”

Затова помислихме, че е важно да споменем най-честите грешки, които правим, докато “слушаме” другите.

Първата е примерът, който споменахме горе. Някой ни разказва за притеснително преживяване, а ние го използваме, за да говорим за самите нас.

Във вторият случай, който е може би по-драстичен, втората приятелка бързо сменя темата. Например, ако нашата приятелка ни разказва за спора, който е имала с майка си, нашият отговор би бил “Съжалявам. Както и да е, как беше в работата вчера?”

В третия случай “слушателят” определя като банална важността на проблема на вторият участник, като споменава фрази като  “не се тревожи”, “това са глупости” или ”скоро ще приключи.”

Четвъртата грешка е да вменявате на другият човек какво да прави, да давате съвет или решение, което той може би няма да успее да постигне.

Както видяхте, в тези случаи другият човек не е изслушан. Просто отсрещния използва това, което те казват, за да говори за себе си.

Отбягването на чуждите проблеми и грижи

Истината е, че да бъдем добри слушатели е процес, който изисква внимание. Трябва да се отнасяме с такова към грижите на другия и да не го прекъсваме, като споменаваме наши лични проблеми.

Дори когато си казваме взаимно какво да правим, привличаме внимание към начина, по който ние виждаме нещата.

Вярно е, че може да представите гледната си точка, но не трябва да казвате на другия човек как трябва да действа или какво трябва да каже, защото не сте в тяхната ситуация. Ако го направите, то вие просто се опитвате да наложите чрез другия човек.

Кое ви пречи да сте добър слушател

Когато слушате някого повърхностно, вие някак си искате да изпъкнете и егото ви се изявява.

Макар че звучи трудно за приемане, когато не слушаме добре някого, всъщност се дистанцираме от това неговите проблеми.

Как да бъдете добър слушател

След като изтъкнахме грешките, които правим докато “слушаме”, макар и да си мислим, че го правим добре, трябва пак да се научим да слушаме.

Затова е важно да следвате стъпките, които ще ви представим:

  • Никога не предлагайте решения: Както вече споменахме, не трябва да предлагате решения за проблема на другия човек или да му казвате как да действа. Въпреки това можете да му задавате въпроси, които го подканват да реагира на проблема и да вземе решение. Това е добър метод на слушане.
  • Задълбайте в темата: Ако наистина слушате, задайте въпроси, които показват интереса ви към това да знаете повече за проблема, за който ви разказва другият човек. Въпроси като “какво мислиш за това” и “какво ще направиш” са малко примери за нещата, които можете да попитате.
  • Избягвайте да говорите за себе си: Фокусирайте се само върху другия човек, какво ви казва той и избягвайте да говорите за себе си, освен ако другият лично не ви попита за подобна ситуация, през която сте преминали.
  • Не подценявайте ситуацията: Макар че ситуацията може да ви изглежда тривиална, тя е важна за човекът, който ви разказва, така че никога не се опитвайте да я подцените.

Сега вече знаете как наистина да изслушвате някого, без да мислите за себе си, а за това, което другият човек ви казва.

Трябва да се отърсим от идеята, че слушането е пасивно действие, защото всъщност е много активно. Затова е наложително да се научим как да слушаме.


Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.


  • Milićević-Nešić, I. (2016). Do we know how to listen?. ABC-časopis urgentne medicine, 16(2), 21-24.
  • Miguens, E. M. (2015). ¨ To know how to listen¨. Ability first-rate ability in the Teaching–Learning process. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 6(1), 31-41.
  • Torralba, F. (2009). El arte de saber escuchar. Editorial Milenio.

Този текст се предоставя само с информационна цел и не замества консултация с професионалист. При съмнения, консултирайте се със своя специалист.