Кокосовият оцет: основни приложения и полезни качества

Кокосовият оцет е богат на витамини, минерали и аминокиселини подобряващи цялостното ни здравословно състояние. Този оцет може да бъде произведен или от смолата на кокосовата палма или от кокосовата вода.
Кокосовият оцет: основни приложения и полезни качества

Написано от Francisco María García

Последна актуализация: 09 август, 2022

Кокосовият оцет крие редица полезни качества за здравето и красотата. Съдържащите се в него витамини, аминокиселини и минерали подобряват цялостното здравословно състояние, самият продукт лесно може да стане част от различни козметични процедури.

Този оцет се добива от два източника: смолата на кокосовата палма и кокосовата вода. Независимо дали е получен от смолата или водата, разнообразните му качества са изключително полезни.

Прочетете и следващите редове и научете още по темата!

Кокосов оцет от кокосова смола

Трябва да знаете, че кокосовият оцет може да бъде добит от кокосова смола или от кокосова вода.

Смолата съдържа хранителните вещества на растението и почвата.  Смолата се събира от горната част на кокосовите палми, където растат цветовете и кокосовите орехи.

След като смолата бъде събрана, тя се оставя да ферментира. Процесът на ферментация продължава обикновено около 45-60 дни. По време на ферментацията се избягва използването на методи като филтриране и затопляне. Ето защо цветът на ферментиралата течност варира от светлокафяв до тъмно кафяв в зависимост от това колко дълго е продължил процесът.

Не се тревожете, ако по дъното на бутилката има твърди остатъци! В действителност това е доказателство за високото качество на кокосовия оцет.

Ползите за здравето на кокосовия оцет

Тази смола съдържа голямо количество есенциални аминокиселини, витамин В, витамин С, пробиотици и пребиотици.

Освен това е богата на минерали като фосфор, желязо, калий, сяра, бор, цинк, мед и манган. Освен това е с много нисък гликемичен индекс и с почни неутрално рН ниво.

Именно заради тези качества, хората страдащи от диабет често използват кокосовия оцет, тъй като поддържа ниско нивото на кръвната захар.

Трябва да добавим и че хората, които се опитват да отслабнат също използват този вид оцет, тъй като потиска апетита. Кокосовият оцет съдържа оцетна киселина, която намалява глада и така спомага стопяването на излишните килограми.

Пробиотиците и ензимите в кокосовия оцет също спомагат храносмилането. Антибактериалните му и антимикробни качества спомагат зарастването на раните и засилват имунната система.

А това са само част от полезните качества на този оцет. Минералите в този продукт спомагат поддържането на оптималното ниво на кръвното налягане и подобряват сърдечното здраве.

Оцет от кокосова вода

Въпреки че тази вода е по-бедна на хранителни вещества от смолата, тя е чудесна суровина за производството на оцет.

Кокосовият оцет може да бъде получен и от кокосова вода. Но притежава по-малко полезни качества от този, добит от смола.

За производството на оцет кокосовата вода първо трябва да ферментира със захар и мая. След това се прецежда през марля. След това се добавя още захар, която се разтваря докато водата ври при температура от  60°C (or 140° F) за 20 минути.

След това сместа се изсипва в съдове с мая и се оставя да престои една седмица. По повърхността й се появява пяна и сместа добива кисел вкус. Течността вече е готова за филтриране и може да бъде консумирана.

Кокосовият оцет: полезни качества и приложения

Едно от полезните качества на този оцет е че може да подобри процеса на храносмилане.

  • За целта просто трябва да смесите една супена лъжица вода на стайна температура с една супена лъжица кокосов оцет и изпивайте ежедневно получената смес на гладно.

Ако се опитвате да отслабнете, смесвайте две супени лъжици оцет с чаша вода и пийте получената смес преди всяко хранене. Така ще понижите нивото на кръвната си захар и съответно – и апетита си.

Според направени проучвания този оцет може да помогне при стомашна язва, инфекции, раздразнен стомах и други проблеми на храносмилателната система.

  • Смесете една чаена лъжичка кокосов оцет с една лъжичка мед.
  • Хапвайте получената смес всеки ден на гладно, за да ускорите възстановяването си.

Тъй като кокосовият оцет е ферментирал, той не е подходящ за хора страдащи от синдрома на раздразненото дебело черво.

Този оцет спомага и подобряването на чревното здраве и функционирането на черния дроб. Той е отличен помощник за пречистването на тялото от натрупаните токсини. Дори ускорява зарастването на рани, предотвратява задържането на течности, засилва защитните сили на организма и се грижи за имунната система. Освен това предотвратява размножаването на бактериите и се бори срещу свободните радикали, заради съдържанието си на антиоксиданти.

Лесно можете да включите кокосовия оцет в менюто си под формата на подправка или дресинг например за салатите си.

Козметични приложения

Козметичните приложения на този вид оцет.

Този оцет намира различни козметични приложения, най-вече за процедури свързани с косата и кожата.

Кокосовият оцет е чудесна добавка към ежедневните ни грижи за красотата.

Нанасянето му върху косата и оставянето му да подейства за около 20 минути преди измиването й, ще я направи по-обемна и блестяща.

По отношение на грижата за лицето, този оцет не само ще подобри вида на кожата. Той е и отличен дезинфектант за мазната кожа.

Кокосовият оцет може да ви помогне и в борбата срещу тъмните кръгове. За целта трябва да масажирате внимателно зоната под очите като използвате малко от продукта, за да стимулирате кръвообращението.

Този продукт спомага и борбата с луничките и черните точки и насърчава почистването и премахването на белезите от акне.

  • Просто смесете една супена лъжица кокосов оцет с една лъжица вода и използвайте получената смес всяка вечер за почистване на лицето с помощта на памучен тампон.

И накрая – кокосовият оцет притежава многобройни приложения и полезни качества, което го превръща в продукт, който трябва да имате в дома си. Той не само подобрява здравето ви, но се грижи и за косата и кожата ви.

Може да ви заинтересува ...
9 нови приложения на кокосовото масло
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
9 нови приложения на кокосовото масло

Благодарение на текстурата и уникалната си комбинация на мастни киселини кокосовото масло е чудесно козметично средство, грижещо се за здравето на ...



  • Eliyani Mohamad N, Keong Yeap S, et al. Dietary coconut water vinegar for improvement of obesity-associated inflammation in high-fat-diet-treated mice. Food and Nutrition Research. Septiembre 2017. 61 (1): 1368322.
  • Entani E Asai M, et al. Antibacterial action of vinegar against food-borne pathogenic bacteria including Escherichia coli O157:H7. Journal of Food Protection. Agosto 1998. 61 (8): 953-9.
  • Harvard Health Publishing. Fermented foods for better gut health. Harvard Medical School. Mayo 2018.
  • Kondo T, Kishi M, et al. Vinegar intake reduces body weight, body fat mass, and serum triglyceride levels in obese Japanese subjects. Bioscience, Biotechnology and Biochemistry. Agosto 2009. 73 (8): 1837-43.
  • Lim J, Jeyakumar Henry Ch, et al. Vinegar as functional ingredient to improve postprandial glycemic control-human intervention findings and molecular mechanisms. Molecular Nutrition and Food Research. Agosto 2016. 60 (8): 1837-49.
  • Malakul W, Seenak P, et al. Novel coconut vinegar attenuates hepatic and vascular oxidative stress in rats fed a hing-cholesterol diet. Frontiers in Nutrition. Marzo 2o22. 9: 835278.
  • Ostman E, Granfeldt Y, et al. Vinegar supplementation lowers glucose and insulin responses and increases satiety after a bread meal in healthy subjects. European Journal of Clinical Nutrition. Septiembre 2005. 59 (9): 938-8.
  • Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas. 2015. Preferencias de consumo derivadas del cocotero. Extraído de: http://www.scielo.org.mx/pdf/remexca/v6n1/v6n1a5.pdf
  • Rrostrum.es. Tipos de vinagres. Extraído de: http://www.rostrum.es/imgs/09_Octubre/ca_vinagre.pdf.
  • Shishehbor F, Mansoori A, et al. Apple cider vinegar attenuates lipid profile in normal and diabetic rats. Pakistan Journal of Biological Sciences. Diciembre 2008. 11 (23): 2634-8.
  • Weaver C. Potassium and health. Advances in Nutrition. Mayo 2013. 4 (3): 368S-377S.

Съдържанието на тази публикация е само с информативна цел. По никакъв начин не може да служат за улесняване или заместване на диагнози, лечения или съвети от професионалист. Консултирайте се с доверения си специалист, ако имате съмнения или търсите одобрението му преди да започнете всяка една процедура.