Как по естествен път да преборим безсънието

· 14.12.2018

Ако страдате от проблеми със съня и не можете да заспите лесно нощем, трябва да имате наум няколко природни препоръки. Безсънието е често срещано разстройство сред хората в наши дни. То често възниква и в случаи, когато спим леко (когато дори най-малкият шум е достатъчен, за да ни събуди). Ще ви покажем как по естествен път да преборим безсънието.

Какво причинява безсънието?

Според проучвания, направени преди няколко години и посветени на този проблем, който е често срещан сред възрастното население, безсънието се причинява от няколко различни фактори – като започнем от стреса, минем през депресията и стигнем до раздразнителността. Качеството на съня ни се влияе и от нашия начин на живот.

Проблеми със съня могат да възникнат и като резултат от промяна в ежедневния ритъм, отказване от или придобиване на нови навици, пътуване в друга държава.

За зрелите хора е характерно, че те не умеят да заспиват след работна среща или след караница с партньора в живота. Причина за невъзможността да се заспи може да бъде и пропусната вечеря или пък обмислянето на това, което предстои да се случи на следващия ден (преди сватба, начало на учебната година и др.).

Друга причина може да се крие в промяна на навиците, например, по време на отпуската. Тялото ни се нуждае от период на адаптиране към новия ритъм, а този процес може да причини безсъние.

Какво причинява безсънието

Естествени средства да преборим безсънието

Ако често се сблъсквате с този проблем и се случва в сравнително произволни моменти, хвърлете поглед към следните домашни средства, с които да преборим безсънието:

Топло мляко:

Съдържа хормона мелатонин, който регулира цикъла на сън. Освен това ни помага да преборим безсънието и други сходни проблеми. Преди да се запътите към леглото, препоръчваме ви да изпиете чаша топло или горещо мляко, но по възможност без захар.

Валериана:

Коренът на растението притежава седативни свойства, които помагат за дълбоко заспиване и то възможно най-кратък срок. Изпийте отвара или чай от валериана привечер. Те са достатъчни, за да „спите като бебе“.

Разбира се, трябва да се съобразите с дозировката. Ако изпиете прекалено много напитка с валериана, на следния ден може да ви се стори невъзможно да чуете будилника.

Липов цвят:

Представлява естествено успокоително и приспивно средство. Пийте чай от липов цвят преди лягане. Така ще подобрите качеството на съня си.

Чаят от липов цвят се препоръчва на пациенти, страдащи от спазми и тревожност, тъй като той се справя отлично с мускулното напрежение. Успокоителното му въздействие се обяснява чрез антиспазмолитичните му свойства.

да преборим безсънието по естествен начин

Маруля:

Често се използва при бебета, когато не могат да заспят или пък когато се събуждат често нощем. Смята се, че изпиването на чай от маруля има по-добър ефект, отколкото консумацията на зеленолистния зеленчук под формата на салата.

Вижте и: Ефикасни средства против безсъние

Марулята съдържа много съставки, които притежават обезболяващ и седативен ефект. Ако искате да подобрите съня на детето си, накиснете маруля във ваната или друг подходящ съд и изплакнете главата на детето с получената вода, докато трае вечерното му къпане.

Лавандула:

Ако харесвате ароматерапията, този вариант е точно за вас. Ароматът на това растение отпуска нервната система и спомага за заспиването и справянето със стреса. Можете да ароматизирате спалнята с етерично масло от лавандула и ще спите като къпани.

Портокалов цвят:

Портокаловите цветове оказват успокоителен ефект, които едновременно с това ни карат да се отпуснем. Те ще ви помогнат да се настроите за приятен и продължителен сън. Можете да изпиете чай от портокалови цветове, да правите инхалации или просто да ги добавите във ваната.

Ако имате щастието да разполагате с двор, не бързайте да засадите храста там. Нека да е по-близо до прозореца на спалнята ви.

Съвети за това как да преборим безсънието

Освен прилагането на някое от горепосочените естествени средства за да преборим безсънието, промяна на дневния режим и ежедневните задачи е добра идея:

Използвайте леглото си за спане, не за работа или учене.

Също така е препоръчително да не гледате телевизия, да не ядете, да не използвате телефона си и дори да не четете в собственото си легло (в случай обаче, че четенето прояснява ума ви, тогава е позволено).

Практикуването на някое от изброените неща кара ума да привикне към свързването на леглото с някоя от тях, а не със съня (или секса), и да се настрои за будуване и очакване.

Бъдете внимателни с вечерята:

Ако приемате много храна вечер, напълно възможно е след това да не успеете да заспите. Същото е валидно и в случаите, когато консумирате храни, богати на мазнини, брашно или захар. Приемът на такива храни води до храносмилателни проблеми, които пречат на процеса на заспиване.

Не е препоръчително и да отивате в другата крайност –да се откажете от вечерята и да се пъхнете под завивките на празен стомах. Последният ще ви безпокои през цялата нощ и е възможно да се събудите в пристъп на глад и да се нахвърлите на някоя висококалорична закуска. Затова е желателно вечерята да бъде лека.

Вижте и: 4 натурални средства срещу безсънието

Бъдете внимателни с вечерята

Медитирайте:

Безсънието насилва тялото и ума да стоят будни и нащрек повече време от препоръчителното и в моменти, в които трябва единствено да си почиват. Медитацията и релаксацията могат да бъдат добро решение, което да регулира цикъла на съня.

Извлечете максимума от терапията с музика:

Определени мелодии ще ви помогнат да спите по-добре, особено ако се насочите към класическата музика и звуци от природата, като например – водопад, морски вълни, птици и т.н. Фокусирайте се върху музиката и отпускането.

Тялото ви постепенно ще се отпусне достатъчно и ще заспите. Не ви препоръчваме да посягате към списъка с любими песни, сред които присъстват доста динамични парчета с превъзбуждащи текстове.

Избягвайте употребата на кафе, алкохол, цигари и чай:

Желателно е между употребата на което и да е от тях и заспиването да има изминат поне 4 часа. В противен случай, нервната ви система ще бъде твърде стимулирана и няма да ви е по силите да се отпуснете и да заспите. Ако последвате съвета ни, ще се радвате на добро качество на съня.

Photos courtesy of Jacob Stewart, Carlos Martz, Alyssa L. Miller, Casey Fleser, Alisdair