Как по естествен път да преборим безсънието

Как по естествен път да преборим безсънието

Последна актуализация: 14 декември, 2018

Ако страдате от проблеми със съня и не можете да заспите лесно нощем, трябва да имате наум няколко природни препоръки. Безсънието е често срещано разстройство сред хората в наши дни. То често възниква и в случаи, когато спим леко (когато дори най-малкият шум е достатъчен, за да ни събуди). Ще ви покажем как по естествен път да преборим безсънието.

Какво причинява безсънието?

Според проучвания, направени преди няколко години и посветени на този проблем, който е често срещан сред възрастното население, безсънието се причинява от няколко различни фактори – като започнем от стреса, минем през депресията и стигнем до раздразнителността. Качеството на съня ни се влияе и от нашия начин на живот.

Проблеми със съня могат да възникнат и като резултат от промяна в ежедневния ритъм, отказване от или придобиване на нови навици, пътуване в друга държава.

За зрелите хора е характерно, че те не умеят да заспиват след работна среща или след караница с партньора в живота. Причина за невъзможността да се заспи може да бъде и пропусната вечеря или пък обмислянето на това, което предстои да се случи на следващия ден (преди сватба, начало на учебната година и др.).

Друга причина може да се крие в промяна на навиците, например, по време на отпуската. Тялото ни се нуждае от период на адаптиране към новия ритъм, а този процес може да причини безсъние.

Какво причинява безсънието

Естествени средства да преборим безсънието

Ако често се сблъсквате с този проблем и се случва в сравнително произволни моменти, хвърлете поглед към следните домашни средства, с които да преборим безсънието:

Топло мляко:

Съдържа хормона мелатонин, който регулира цикъла на сън. Освен това ни помага да преборим безсънието и други сходни проблеми. Преди да се запътите към леглото, препоръчваме ви да изпиете чаша топло или горещо мляко, но по възможност без захар.

Валериана:

Коренът на растението притежава седативни свойства, които помагат за дълбоко заспиване и то възможно най-кратък срок. Изпийте отвара или чай от валериана привечер. Те са достатъчни, за да „спите като бебе“.

Разбира се, трябва да се съобразите с дозировката. Ако изпиете прекалено много напитка с валериана, на следния ден може да ви се стори невъзможно да чуете будилника.

Липов цвят:

Представлява естествено успокоително и приспивно средство. Пийте чай от липов цвят преди лягане. Така ще подобрите качеството на съня си.

Чаят от липов цвят се препоръчва на пациенти, страдащи от спазми и тревожност, тъй като той се справя отлично с мускулното напрежение. Успокоителното му въздействие се обяснява чрез антиспазмолитичните му свойства.

да преборим безсънието по естествен начин

Маруля:

Често се използва при бебета, когато не могат да заспят или пък когато се събуждат често нощем. Смята се, че изпиването на чай от маруля има по-добър ефект, отколкото консумацията на зеленолистния зеленчук под формата на салата.

Марулята съдържа много съставки, които притежават обезболяващ и седативен ефект. Ако искате да подобрите съня на детето си, накиснете маруля във ваната или друг подходящ съд и изплакнете главата на детето с получената вода, докато трае вечерното му къпане.

Лавандула:

Ако харесвате ароматерапията, този вариант е точно за вас. Ароматът на това растение отпуска нервната система и спомага за заспиването и справянето със стреса. Можете да ароматизирате спалнята с етерично масло от лавандула и ще спите като къпани.

Портокалов цвят:

Портокаловите цветове оказват успокоителен ефект, които едновременно с това ни карат да се отпуснем. Те ще ви помогнат да се настроите за приятен и продължителен сън. Можете да изпиете чай от портокалови цветове, да правите инхалации или просто да ги добавите във ваната.

Ако имате щастието да разполагате с двор, не бързайте да засадите храста там. Нека да е по-близо до прозореца на спалнята ви.

Съвети за това как да преборим безсънието

Освен прилагането на някое от горепосочените естествени средства за да преборим безсънието, промяна на дневния режим и ежедневните задачи е добра идея:

Използвайте леглото си за спане, не за работа или учене.

Също така е препоръчително да не гледате телевизия, да не ядете, да не използвате телефона си и дори да не четете в собственото си легло (в случай обаче, че четенето прояснява ума ви, тогава е позволено).

Практикуването на някое от изброените неща кара ума да привикне към свързването на леглото с някоя от тях, а не със съня (или секса), и да се настрои за будуване и очакване.

Бъдете внимателни с вечерята:

Ако приемате много храна вечер, напълно възможно е след това да не успеете да заспите. Същото е валидно и в случаите, когато консумирате храни, богати на мазнини, брашно или захар. Приемът на такива храни води до храносмилателни проблеми, които пречат на процеса на заспиване.

Не е препоръчително и да отивате в другата крайност –да се откажете от вечерята и да се пъхнете под завивките на празен стомах. Последният ще ви безпокои през цялата нощ и е възможно да се събудите в пристъп на глад и да се нахвърлите на някоя висококалорична закуска. Затова е желателно вечерята да бъде лека.

Бъдете внимателни с вечерята

Медитирайте:

Безсънието насилва тялото и ума да стоят будни и нащрек повече време от препоръчителното и в моменти, в които трябва единствено да си почиват. Медитацията и релаксацията могат да бъдат добро решение, което да регулира цикъла на съня.

Извлечете максимума от терапията с музика:

Определени мелодии ще ви помогнат да спите по-добре, особено ако се насочите към класическата музика и звуци от природата, като например – водопад, морски вълни, птици и т.н. Фокусирайте се върху музиката и отпускането.

Тялото ви постепенно ще се отпусне достатъчно и ще заспите. Не ви препоръчваме да посягате към списъка с любими песни, сред които присъстват доста динамични парчета с превъзбуждащи текстове.

Избягвайте употребата на кафе, алкохол, цигари и чай:

Желателно е между употребата на което и да е от тях и заспиването да има изминат поне 4 часа. В противен случай, нервната ви система ще бъде твърде стимулирана и няма да ви е по силите да се отпуснете и да заспите. Ако последвате съвета ни, ще се радвате на добро качество на съня.

Photos courtesy of Jacob Stewart, Carlos Martz, Alyssa L. Miller, Casey Fleser, Alisdair

Може да ви заинтересува ...
10-те най-добри храни против безсъние
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
10-те най-добри храни против безсъние

Знаете ли, че има храни против безсъние, които ще ви помогнат да спите много по-добре? Научете повече от тази статия и ги включете в менюто си.